مدل تخصیص بهینه دارایی و بدهی به منظور پیشگیری از عدم توانگری بانک‌ها

عضو هیئت مدیره بانک رفاه تشریح کرد:

مدل تخصیص بهینه دارایی و بدهی به منظور پیشگیری از عدم توانگری بانک‌ها

عضو هیئت مدیره بانک رفاه کارگران با ارائه مقاله‌ای در سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، ضمن تبیین دلایل عدم توانگری بانک‌ها، استانداردها و متغیرهای برنامه احیای آنها را تشریح کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، مصطفی سرگلزایی در این مقاله با عنوان "مدل تخصیص بهینه دارایی و بدهی جهت پیشگیری از عدم توانگری بانک؛ مطالعه موردی بانک پارسیان"، در کنار بررسی شاخص‌های سلامت بانکی و استاندارهای مربوطه، متغیرهای برنامه احیای بانک‌های فاقد این شاخص‌ها و استانداردها را تشریح کرد. 

وی به بخش‌های عدم‌توانگری بانک‌ها اشاره و از "ترازنامه‌ای"، "نقدینگی" و "نظارتی" به عنوان سه حوزه اساسی در این زمینه نام برد و گفت: بانک‌هایی که سود و سرمایه کافی ندارند در بخش "ترازنامه‌ای" و بانک‌های که سود و سرمایه دارند اما با مشکل نقدینگی مواجه هستند در بخش "نقدینگی" و بانک‌های فاقد استانداردهای نظارتی در بخش "نظارتی" دچار عدم توانگری می‌شوند. 

عضو هیئت مدیره بانک رفاه کارگران به شاخص‌های سلامت بانکی اشاره و از تعریف 14 شاخص در این زمینه خبر داد و گفت: این شاخص‌ها در حوزه‌های ترازنامه‌ای، نقدینگی و نظارتی تعریف می‌شوند. 

وی به شاخص‌های بین‌المللی سلامت بانکی اشاره کرد و گفت: این شاخص‌ها شامل IMF، CAMELS و BASEL می‌شوند که هر کدام بر مبنای استانداردهای مشخصی به بررسی سلامت بانک‌ها می‌پردازند. 

سرگلزایی همچنین در حاشیه این ارائه در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی بانک رفاه کارگران به برنامه احیای بانک‌های ناتراز و فاقد سلامت بانکی اشاره کرد و گفت: این برنامه از سوی بانک مرکزی (به واسطه مقام نظارتی) به بانک‌هایی که از سلامت و حدود استاندارد خارج شده‌اند، تکلیف می‌شود. 

وی به اهداف این پژوهش در راستای پیشگیری از عدم توانگری بانک‌ها پرداخت و گفت: در این مقاله سعی شد سمت و سوی برنامه عملیاتی این بانک‌ها در حوزه ترکیب "دارایی و بدهی" و "درآمدی و هزینه‌ای" به منظور بازگشت به سلامت و استاندارد مورد نظر بانک مرکزی تبیین شود. 

به گفته عضو هیئت مدیره بانک رفاه کارگران، در این مقاله و از طریق مدل ریاضی، 177 متغییر تصمیم‌ساز به منظور بازگشت این بانک‌ها به سلامت و استانداردهای مربوطه شناسایی شد و بر اساس زبان برنامه‌نویسی "پایتون" مدل‌سازی و مقادیر بهینه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک برای دستیابی به سلامت بانکی استخراج شد.  

شایان ذکر است، مقاله "مدل تخصیص بهینه دارایی و بدهی جهت پیشگیری از عدم توانگری بانک؛ مطالعه موردی بانک پارسیان"، حاصل کوشش مشترک مصطفی سرگلزایی عضو هیئت مدیره بانک رفاه کارگران، حمیدرضا خلیلی، محمدهاشم بت‌شکن و محمد علی دهقان دهنوی است که جزو مقالات برگزیده سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی شناخته و از سوی عضو هیئت مدیره بانک رفاه کارگران در این همایش ارائه شد.  




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.