روند اعطای تسهیلات قانون جهش مسکن در بانک‌ها تسریع شد

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی:

روند اعطای تسهیلات قانون جهش مسکن در بانک‌ها تسریع شد

بانک مرکزی برای تسریع در روند اجرای قانون نهضت ملی مسکن با مسئولان وزارت راه و شهرسازی جلسات متعددی را برگزار کرده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، علیرضا قیطاسی؛ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر، اظهار کرد: بانک مرکزی برای تسریع در روند اجرای قانون نهضت ملی مسکن با مسئولان وزارت راه و شهرسازی جلسات متعددی را برگزار کرده است.

وی افزود: در بانک مسکن به دلیل اینکه سابقه ارتباط با وزارت راه و شهرسازی داشته است، روند پرداخت تسهیلات به خوبی طی شده است. بانک‌های بزرگ در اعطای تسهیلات نهضت ملی مسکن بیش‌ترین سهمیه را داشته‌اند. پس از تاکید رئیس جمهور و مهلت یک هفته‌ای برای رسیدگی به این مسئله جلساتی برای آسیب‌شناسی علل کندی روند اجرای قانون نهضت ملی مسکن برگزار شد.

قیطاسی با تاکید بر اینکه در یک هفته‌ی اخیر با جلسات کارشناسی خوبی که میان بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، بسیاری از مشکلات پیش‌روی اجرای قانون نهضت ملی مسکن بررسی شده است، گفت: مشکلات طی نامه‌ای به معاون مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات این حوزه ایجاد داشبورد مدیریتی در سامانه وزارت راه و شهرسازی برای کنترل روزانه مشکلات تسهیلات نهضت ملی مسکن است تا بانک مرکزی بتواند با برقراری ارتباط با وزارت راه و شهرسازی به مشکلات رسیدگی کند.

قیطاسی با اشاره به نحوه کار سامانه نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی، گفت: سامانه به این صورت است که متقاضیان ثبت نام می‌کنند و سپس وزارت راه و شهرسازی اطلاعات افراد را پالایش کرده و به بانک‌ها معرفی کند. برخی متقاضیان مشکل عدم وثیقه دارند، مشکلات دیگر متقاضیان نیز کامل نبودن مدارک، آورده ناکافی و عدم وجود اسناد مالکیتی است.

وی با بیان موانع پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک‌ها، اظهار کرد: در بانک‌ها به دلیل محدودیت منابع و تکالیف متعدد قانونی دیگر موانعی برای پرداخت این تسهیلات وجود دارد. منابع بانک‌ها برای ارائه این تسهیلات از بخش سپرده‌های مردمی است. وقتی بانک‌ها با کمبود منابع مواجه باشند و بیش از منابع خود تسهیلات بدهند، اضافه برداشت آن‌ها افزایش می‌یابد و پول پرقدرت خلق می‌شود که این مسئله مشکلاتی را برای اقتصاد به همراه دارد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی بیان کرد: باتوجه به آمار، در بانک دی از ۱۷۰ میلیارد تومان سپرده تعیین شده به میزان ۱۶۰ میلیارد تومان تعهدات و معرفی نامه ثبت شده است. در سایر بانک‌ها نیز به همین صورت است و باید آمار با بانک مرکزی تطبیق داده شود.

وی در پایان تاکید کرد: با پیگیری‌های انجام شده و تسریع روند پرداخت تسهیلات امیدواریم ان‌شاالله تا پایان شهریور ماه به تحقق اهداف مورد نظر خود برسیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.