دومین جلسه كارگروه مدیریت ریسك پژوهشكده بیمه برگزار شد

دومین جلسه كارگروه مدیریت ریسك پژوهشكده بیمه برگزار شد

دومین جلسه کارگروه مدیریت ریسک پژوهشکده بیمه، روز یکشنبه 15 مرداد 1402 با حضور رئیس پژوهشکده بیمه و اعضای کارگروه برگزار شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه در این نشست، هدف از راه‌اندازی آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه را ایجاد مرکز اطلاعات و رصد بیمه ای اعلام کرد که با الگوبرداری از کشور ترکیه و در چند فاز مختلف اجرایی خواهد شد.

عسگری از برگزاری وبینارهای آموزشی برای کشورهای عضو منطقه MENA (خاورمیانه و شمال افریقا) در آینده نزدیک خبر داد و افزود، علاوه بر سلسله وبینارهای تکافل که با همکاری دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی در حال برگزاری است، پژوهشکده بیمه با همکاری سندیکای بیمه گران و با بهره‌گیری از دانش تخصصی اعضای کارگروه مدیریت ریسک و سایر اساتید داخلی و بین‌المللی، ارائه خدمات علمی و آموزشی به کشورهای منطقه و آفریقای شمالی را نیز در دستور کار خود قرار داده است. 

همچنین علاوه بر تقویت ساختار سازمانی پژوهشکده بیمه و جذب اعضای هیئت علمی جدید، نیروی انسانی مورد نیاز برای راه‌اندازی این آزمایشگاه و تاسیس پژوهشکده ریسک در آینده تامین خواهد شد.

رئیس پژوهشکده بیمه به برگزاری جلسه با رئیس کل بیمه مرکزی اشاره کرد و یادآور شد، پس از راه‌اندازی شرکت تکافل در کشور، راه‌اندازی آزمایشگاه ریسک و سپس تاسیس پژوهشکده ریسک کشور، دومین پروژه پژوهشکده بیمه خواهد بود که مورد تایید و استقبال رئیس کل بیمه مرکزی واقع گردیده است.

 عسگری به جلسه مشترک با قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی نیز اشاره و خاطرنشان کرد؛ بیمه مرکزی آمادگی کامل خود را برای تامین کلیه نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پژوهشکده بیمه در این حوزه اعلام داشته است.

عسگری با اشاره به اخذ موافقت اصولی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تشکیل چهار گروه پژوهشی جدید در پژوهشکده بیمه تصریح کرد؛ گروه پژوهشی آینده‌پژوهی از گروه‌های پژوهشی جدیدی است که به زودی در پژوهشکده بیمه آغاز به کار خواهد کرد. به این ترتیب پژوهشکده بیمه با برخورداری از ۹ گروه پژوهشی به پژوهشگاه صنعت بیمه تبدیل می‌گردد و پژوهشکده‌هایی را نیز در زیر مجموعه خود راه اندازی خواهد نمود.

در بخش دیگر این نشست، مهندس علی جعفری عضو کارگروه مدیریت ریسک پژوهشکده بیمه و رئیس مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی ج.ا.ایران، به ارائه وضعیت حاکم بر مرکز مدیریت ریسک بیمه مرکزی و توسعه و گسترش آن با بهره‌گیری از ظرفیت بالقوه سامانه نظارت و هدایت الکترونیک بیمه (سنهاب) پرداخت.

وی ضمن تشریح نحوه تجمیع داده‌ها در واحدهای نظارتی مختلف مرکز فاوای بیمه مرکزی به صورت برخط از طریق سامانه سنهاب تاکید کرد، آزمایشگاه ریسک با برخورداری از پنج بخش CATrisk، بیمه‌های زندگی، بیمه‌های غیرزندگی، مالی و بیمه، داده‌ها و اطلاعات تخصصی را به صورت نمونه در خود ذخیره خواهد کرد. بنابراین اطلاعات مورد نیاز برای فعالیت آزمایشگاه ریسک توسط متخصصین این حوزه شناسایی و با استفاده از داده‌های موجود بر روی سامانه سنهاب و یا اطلاعات تخصصی شرکت‌های بیمه متناسب با نوع رشته بیمه، قابل دریافت و ارائه به محققان خواهد بود.

در بخش دیگر جلسه، طرح اولیه آزمایشگاه ریسک که در سنوات گذشته در قالب طرح توجیهی آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه انجام پذیرفته بود، توسط مریم اثنی‌عشری عضو کارگروه مدیریت ریسک و مدیر گروه پژوهشی بیمه اموال و مسئولیت پژوهشکده بیمه ارائه شد.

در این بخش ضمن معرفی آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه، چشم انداز، ماموریت، اهداف و شرح وظایف آزمایشگاه تشریح شد. همچنین ذی نفعان، مشتریان و بازار هدف آزمایشگاه ریسک؛ مدیریت، سازماندهی و منابع انسانی آزمایشگاه؛ بخش‌های مختلف ساختار آزمایشگاه ریسک شامل مدیریت ریسک، مدیریت راهبردی، فناوری اطلاعات، آموزش و انتشارات، محدودیتهای موجود، فازبندیِ شرح وظایف و برنامه عملیاتی آزمایشگاه تبیین گردید.

در بخش پایانی دومین جلسه کارگروه مدیریت ریسک پژوهشکده بیمه، دکتر مهدی ریاحی‌فر عضو کارگروه مدیریت ریسک و رئیس اداره آموزش و پژوهش و پژوهشکده بیمه گزارش ریسک جهانی 2023 (ویرایش هجدهم) که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر گردیده است را ارائه کرد.

ریاحی‌فر با اشاره به اهمیت شناسایی ریسک در مباحث مربوط به مدیریت ریسک، مهمترین موضوع مورد تاکید در گزارش ریسک جهانی 2023 را آینده پژوهی و بازنگری ریسک‌های آینده که کشورها می‌بایست مد نظر قرار دهند دانست. وی همچنین به تبیین مهمترین ریسک‌های موجود در کشورهای منتخب پرداخت و تصریح کرد بخش عمده ریسک‌های مطرح شده در این گزارش مربوط به ریسک‌های بازار است.

اعضای کارگروه مدیریت ریسک پژوهشکده بیمه نیز در جلسه دوم کارگروه ریسک، به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون مباحث ارائه شده پرداختند. در این بخش بر ارائه ابزارها و نرم‌افزارهای مناسب در جهت انجام وظایف حرفه‌ای صنعت بیمه، تعیین ساختار و وظایف آزمایشگاه ریسک، تاسیس آزمایشگاه ریسک به عنوان مرکز آینده پژوهی، لزوم بهره‌گیری از داده‌های بین‌المللی، تشکیل کارگروه‌های فرعی در کنار کارگروه اصلی در دو بعد نظارت و اجرا، توجه به ریسک‌های نو ظهور و چالش‌های موجود در تاسیس آزمایشگاه ریسک تاکید شد.

عسگری در جمع‌بندی سخنان خود  تاکید کرد موضوع تکافل و ریسک‌های مربوط به آن در ساختار آزمایشگاه در نظر گرفته خواهد شد و از ظرفیت همایش بیمه و توسعه سال جاری نیز در جهت معرفی گسترده آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه استفاده خواهد شد. رئیس پژوهشکده بیمه همچنین تصریح کرد جلسات کارگروه مدیریت ریسک به طور مستمر و تا دستیابی به الگویی جامع برای راه‌اندازی آزمایشگاه ریسک در کشور ادامه خواهد داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.