بررسی و آسیب‌شناسی مقررات حاكم بر شكل‌‎گیری و فعالیت نهادهای تنظیم‌‌گر و ناظر بیمه‌ای

پژوهشکده بیمه منتشر کرد؛

بررسی و آسیب‌شناسی مقررات حاكم بر شكل‌‎گیری و فعالیت نهادهای تنظیم‌‌گر و ناظر بیمه‌ای

طرح پژوهشی «بررسی و آسیب‌شناسی مقررات حاکم بر شکل‎گیری و فعالیت نهادهای تنظیم‎‌گر و ناظر بیمه‎‌ای در ایران و کشورهای منتخب و ارائه پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات مربوط» توسط گروه پژوهشی عمومی پژوهشکده بیمه منتشر شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، این طرح پژوهشی توسط لیلی نیاکان عضو هیات علمی پژوهشکده بیمه و با همکاری فاطمه عطاطلب پژوهشگر پژوهشکده بیمه و سجاد فرازمند دکتری مدیریت مالی، در چهار بخش کلی شامل «کلیات تحقیق و مرور ادبیات»، «مطالعه و مقایسه تطبیقی»، «شناسایی خلاها و چالش‌های احتمالی قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری» و «نتیجه‌گیری و پیشنهاد» اجرا شده است.

با توجه به احتمـال شکست بـازار و بـسیاری از شرایط اقتصادی، سیاسـی، قـانونی و اجتمـاعی پیرامـون بـازار بیمه، وجود یك نظارت عالیـه بـر فعالیـت‎هـای بیمه‎گران و عرضه‎کنندگان خـدمات بیمه‎ای جهت پیشگیری از انجام فعالیت‎هایی كه موجبات ایجاد رقابت ناسالم را فـراهم مـی‎كننـد، در عین حفـظ منافع بیمه‎گذاران و ذی‏نفعان ضروری است. چارچوب فعالیت‎های تنظیم‎گری در صنعت بیمه را می‌توان به سه محور اساسی شامل تنظیم و وضع قوانین و معیارهایی که برای تأثیرگذاری بر رفتار مشارکت‎کنندگان در بازار بیمه ضروری است، نظارت بر رفتار و عملکرد مشارکت‎کنندگان در بازار، ملزم کردن مشارکت‎کنندگان در بازار به اجرای قوانین تنظیمی با استفاده از وضع جرایمی بر آنها، زمانی که از اجرای قوانین خودداری کنند، می‎توان تقسیم‎بندی کرد.

سازمان‌های نظارتی و تنظیم‌گر برای اطمینان از تحقق ماموریتها و انجام صحیح وظایف تعریف شده برای آنها، لازم است تحت یک چارچوب قانونی و مقرراتی فعالیت نمایند. قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری اصلی ترین چارچوب قانونی حاکم بر فعالیت این سازمان است. با توجه به گذشت بیش از نیم قرن از تصویب این قانون و الزامات جدیدی که هم از محیط درونی و هم فضای بین المللی بر صنعت بیمه تحمیل می‌شود بازنگری در این قانون ضروری می‌کند.

بر این اساس هدف از انجام این طرح پژوهشی، بررسی قوانین و مقررات حاکم بر تاسیس و فعالیت نهادهای نظارتی و تنظیم‌گر بیمه‌ای در کشورهای منتخب و همچنین مطالعه اصول استاندارد بین‌المللی در این خصوص و مقایسه آن با چارچوب قانونی فعالیت نهاد ناظر صنعت بیمه ایران با هدف شناسایی خلاءهای احتمالی ترسیم چارچوب مطلوب و پیشنهاد اصلاحاتی جهت نزدیک شدن به چارچوب مطلوب است.

برای رسیدن به این هدف از مطالعه کتابخانه‌ای و مستندات ملی و بین‌المللی موجود در این زمینه جهت شناسایی چارچوب‌های کلی استفاده شده است. علاوه براین با استفاده از نظریه داده بنیاد و ابزار مصاحبه و پرسشنامه خلاءهایی که از منظر خبرگان و ذی‌نفعان اصلی صنعت بیمه کارکرد موثر این نهاد را با اختلال مواجه می‌سازد شناسایی گردیده است. درنهایت نیز، به استناد روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش که ترکیبی از مطالعات کتابخانه‎ای و بررسی میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) بوده است؛ محورهای نیازمند اصلاح، بازنگری یا حداقل توجه ویژه از سوی نهاد ناظر صنعت بیمه کشور پیشنهاد شده است.

برای مشاهده و دریافت متن کامل طرح پژوهشی «بررسی و آسیب‌شناسی مقررات حاکم بر شکل‎گیری و فعالیت نهادهای تنظیم‎ گر و ناظر بیمه‎ ای در ایران» به تارنمای پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1626/ مراجعه فرمایید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.