سامانه جامع بانکداری متمرکز چگونه یک بانک را متحول می‌کند؟

سامانه جامع بانکداری متمرکز چگونه یک بانک را متحول می‌کند؟

پنج‌شنبه, سپتامبر 7, 2023 - 10:20 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

سامانه جامع بانکداری متمرکز یا Core Banking یکی از نقاط عطف تاریخ بانکداری است. پیاده‌سازی این سامانه به بانک‌ها اجازه می‌دهد برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهند و خدماتی را ارائه کنند که تا پیش از این ممکن نبود.

به گزارش دیوان اقتصاد، سامانه جامع بانکداری متمرکز وظیفه دارد همه اطلاعات و تعاملات مالی را به‌صورت یکپارچه در یک واحد اطلاعات مرکزی ثبت و نگهداری کند. بهبود عملیات و کاهش هزینه‌ها تنها ۲ مورد از پیامدهای مثبت پیاده‌سازی این سامانه به شمار می‌روند.

این سامانه همه محصولات، خدمات بانکی، عملیات راهبری و مدیریت آن‌ها را از طریق دسترسی به پایگاه داده‌های مشترک و یکپارچه در قالب یک سامانه ارائه می‌کند و انعطاف‌پذیری و مشتری‌محوری از ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شود. بدون ایجاد یک بانک اطلاعاتی متمرکز و یکپارچه، خدمات بانکداری الکترونیکی به‌صورت جزیره‌ای و غیرهمسان خواهد بود.

در واقع Core Banking یک سیستم مرکزی یکپارچه و ساختار دیتابیس و سرور مرکزی است که صدها ماژول مالی را در اختیار بانک ها قرار می‌دهد. از جمله ماژول وام و پردازش وام، ضمانت‌ها، نگهداری امنیتی مستندات و اسناد، حسابداری معاملات روزانه، دریافت و پرداخت پول نقد و چک‌ها، به‌روزرسانی دفترچه حساب روزانه، استفاده از دستگاه‌های ATM و POS، استفاده از اینترنت‌بانک و همراه‌بانک، استفاده ازVirtual Channelها مانند تلفن‌بانک، اس‌ام‌اس بانک و… .

سامانه مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)، باشگاه مشتریان، سامانه‌های مدیریت و تعریف محصولات بانکی، سامانه مدیریت سرمایه انسانی، سامانه‌های آماری-تحلیلی، انبار داده، سامانه ضدپولشویی، سامانه کشف تقلب، سامانه‌های مدیریت مالی و دفاتر کل بانک(GL)، سامانه مدیریت دارایی و بدهی، سامانه خزانه‌داری و مدیریت نقدینگی، سامانه ارزیابی عملکرد، سامانه‌های اعتبارسنجی و سامانه‌های ریسک (عملیاتی، تطبیق، نقدی، اعتباری، و …) همگی به پشتوانه داشتن سامانه جامع بانکداری متمرکز صورت می‌گیرد.
خوشبختانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با پیاده‌سازی و توسعه سامانه جامع بانکداری متمرکز خود در طول سال‌های گذشته موفق شده به یکی از پیشگامان شبکه بانکی در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری تبدیل شود. پیاده‌سازی سامانه میعاد که خود بستری برای ارائه خدمات مختلف بود، با وجود سامانه جامع بانکداری متمرکز محقق شد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ضمن اتصال به سامانه‌های مختلفی همچون ثبت احوال، نخستین بانکی بود که افتتاح حساب غیرحضوری، درخواست وام غیرحضوری و احراز هویت آنلاین سجام را ارائه داد.

ارائه خدمات متنوع بر بستر همراه‌بانک، راه‌اندازی پیشخوان مجازی و کیوبانک در سال‌های اخیر نیز همگی به پشتوانه پیاده‌سازی و توسعه سامانه جامع بانکداری متمرکز محقق شده است.

افزون بر این‌ها این بانک از یک سامانه عملیاتی برخوردار است که به‌صورت برخط اطلاعات مربوط به شاخص‌های عملکردی همچون منابع، مصارف، مطالبات و… را به تفکیک استان و شعبه برای کارکنان خود به نمایش می‌گذارد. این مهم افزون بر شفافیت عملکردی بانک، امکان تحقق اهداف آن در حوزه‌های مختلف را بیش از پیش ممکن ساخته است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.