جلسه هم‌اندیشی مدیران آموزش و پژوهش صنعت بیمه

جلسه هم‌اندیشی مدیران آموزش و پژوهش صنعت بیمه

جلسه هم‌اندیشی با مدیران آموزش و پژوهش شرکت‌های بیمه با حضور محمدجواد آقاجري مديركل نظارت بر شركت‌های بيمه و هماهنگی امور استان‌های بیمه مرکزی، محمد آریامش معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه، علی حاتم آبادی معاون پشتیبانی و مدیران ارشد پژوهشکده و مدیران آموزش و پژوهش شرکت‌های بیمه، روز سه شنبه 28 شهریور 1402 به میزبانی پژوهشکده بیمه برگزار شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، در ابتدای این نشست مهدی ریاحی‌فر رئیس اداره آموزش و پژوهش پژوهشکده بیمه هدف از برگزاری این نشست را هم‌اندیشی و تبادل نظر در خصوص تعیین محتوای آموزشی صنعت بیمه و تکمیل بانک اطلاعاتی اساتید و پژوهشگران صنعت اعلام و خاطرنشان کرد، برای دستیابی به کیفیت مدنظر صنعت بیمه در حوزه آموزش و پژوهش، باید آموزش‌های لازم به بخش بازاریابی و شبکه فروش ارائه و محتوای آموزشی مورد نیاز به صورت چند رسانه‌ای توسط پژوهشکده بیمه تهیه گردد و در این زمینه نیازمند کمک مدیران آموزش و پژوهش صنعت بیمه هستیم.

در زمینه پژوهش نیز انجام امور پژوهشی علاوه بر مباحث میدانی باید با همراهی صنعت و استفاده از توان و داده‌های صنعت بیمه انجام شود. در حال حاضر با توجه به برخورداری از مرکز مدیریت ریسک صنعت بیمه و دسترسی به سامانه سنهاب کماکان داده‌های موجود کفایت لازم در زمینه بیمه و مدیریت ریسک نخواهد داشت و واضح است که در صورت مدیریت ریسک ضعیف شاهد افول شاخص‌های صنعت بیمه خواهیم بود.

ریاحی‌فر افزود در زمینه نیازسنجی آموزش و پژوهش، پژوهشکده بیمه فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داده است و کارگاه‌های آموزشی متعددی نیز در دست اجرا دارد که نیازسنجی این موضوع را در جهت رفع نیازهای آموزشی صنعت بیمه انجام خواهد داد.

در ادامه آریامنش معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه برگزاری سلسله نشست‌های هم‌اندیشی مدیران آموزش و پژوهش را فصل جدیدی از همکاری پژوهشکده و شرکت‌های بیمه توصیف کرد و افزود؛ در یک سال اخیر تحولات زیربنایی در پژوهشکده بیمه در حال انجام است و دستورات جلسه امروز نیز راستای برنامه راهبردی و برنامه عملیاتی پژوهشکده بیمه تدوین گردیده است که در جلسه اخیر کمیسیون دائمی هیئت امنای پژوهشکده بیمه نیز مورد توجه قرار گرفت.

آریامنش ضمن تشکر از دیدگاه های ارزشمند رئیس کل محترم بیمه مرکزی و رئیس محترم پژوهشکده بیمه در مورد جایگاه پژوهش در صنعت بیمه عنوان نمود که پژوهشکده بیمه تلاش می کند تا بتواند نیازهای پژوهشی این صنعت بزرگ را پوشش دهد و به عنوان قطب پژوهش و آموزش در صنعت بیمه خواسته های بیمه مرکزی و شرکت های تابعه را جامعه عمل پوشاند.

معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه اعلام کرد جلسات هم‌اندیشی با صنعت به صورت هدفمند و مستمر ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به افزایش عناوین پژوهشی پیشنهادی از سوی شرکت‌ها و صنعت بیمه گفت:  اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه در سال 1402 متناسب با این اولویت‌های صنعت بیمه احصا و تعیین گردیده و بر روی تارنمای پژوهشکده بیمه قرار داده شده است. دکتر آریامنش خواستار مشارکت بخش‌های آموزش و پژوهش صنعت بیمه شد و اعلام کرد در آینده نزدیک پژوهشکده بیمه با راه‌اندازی چهار گروه پژوهشی جدید به پژوهشگاه صنعت بیمه تبدیل خواهد شد و در حوزه‌های گسترده‌تری از ظرفیت و توان شرکت‌های بیمه نیز به طور  فراگیر بهره‌مند خواهد شد.

معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه همچنین تصریح کرد کارگاه‌های تخصصی و وبینارهای آموزشی پژوهشکده از ابتدای سال گذشته تا کنون به طور مستمر ادامه داشته و در خلال برگزاری این کارگاه‌ها ضمن استقبال چشمگیر دانش‌پژوهان، تعداد زیادی از اساتید نیز آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی و وبینارهای تخصصی اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به انتشار فراخوان انتخاب ایده برتر در همایش بیمه و توسعه امسال گفت: برای اولین بار در همایش بیمه و توسعه سال جاری ایده‌های برتر صنعت بیمه به رقابت خواهند پرداخت و برترین ایده در سطح صنعت انتخاب و معرفی خواهد شد.

آریامنش با دعوت از شرکت‌های بیمه برای ارائه مقالات به همایش بیمه و توسعه 1402 و برگزاری پنل‌های علمی، کارگاه‌های پیش رویداد و کارگاه‌های پسارویداد، تصریح کرد در همایش بیمه و توسعه امسال پایان‌نامه‌ها، پژوهشگران و مدیران برتر نیز مطابق با آیین‌نامه انتخاب و معرفی خواهند شد.

وی با ارائه گزارشی از برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی توسط پژوهشکده بیمه در کشور مالزی و اعلام استمرار برنامه‌های آموزش حضوری، از تشکیل انجمن پژوهشگران صنعت بیمه و همچنین انجمن تکافل ایران در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد در این حوزه‌ها نیز از توان و تجربه شرکت‌های بیمه استفاده خواهد شد.

معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه با اشاره به نقش حائز اهمیت صنعت بیمه در اقتصاد کشور گفت: آیین نامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نیز به همت پژوهشکده بیمه تهیه و هماهنگی‌های لازم با معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری در این خصوص انجام شده است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه نیز در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که داده‌های آن برای صنعت بیمه قابل استفاده خواهد بود و شرکت‌های بیمه نیز می‌توانند در این آزمایشگاه کرسی‌های مختص به خود را داشته باشند.

در ادامه علی حاتم‌آبادی معاون پشتیبانی پژوهشکده بیمه با ارائه نکات تکمیلی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی پژوهشکده بیمه، به انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد با شرکت‌های بیمه و دانشگاه‌های بین‌المللی و داخلی اشاره کرد و افزود؛ موضوع به روز رسانی مطالب آموزشی به صورت جدی در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار دارد. همچنین تا پایان سال گروه‌های دیگری از مدیران صنعت بیمه جهت حضور در دوره‌های آموزشی بین‌المللی و بهره‌مندی از دانش روز دنیا در حوزه بیمه و تکافل به خارج از کشور اعزام خواهند شد. 

وی در خصوص همایش بیمه و توسعه سال 1402 نیز گفت: این همایش در روزهای 12 و 13 آذر در دو بخش مجزای علمی و عملیاتی در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد و اساتید و صاحبنظران بیمه و تکافل از سیزده کشور در این همایش حضور خواهند داشت و کارگاه‌های پیش رویداد، پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های پسارویداد را برگزار خواهند کرد.

سپس مدیران بخش‌های آموزش و پژوهش شرکت‌های بیمه نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص موارد مطرح شده ارائه کردند.

در بخش پایانی این دیدار،  دکتر محمدجواد آقاجري مديركل نظارت بر شركت‌های بيمه و هماهنگی امور استان‌های بیمه مرکزی، با تاکید بر نقش آموزش و پژوهش در اثربخشی فعالیت‌های صنعت بیمه و بهبود ضریب نفوذ بیمه، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در اقتصاد کشور، خواستار ورود جدی صنعت بیمه به حوزه آموزش و پژوهش شد.

وی با تاکید بر لزوم استمرار و نتیجه بخشی جلسات هم‌اندیشی مدیران آموزش و پژوهش صنعت بیمه گفت: گام اول در نیل به این هدف احصای ظرفیت‌های موجود در صنعت بیمه در حوزه آموزش و پژوهش است. نتیجه ملموس جلسات هم‌اندیشی نیز باید به احصای تصویر روشنی از ظرفیت‌های موجود منجر شود تا متناسب با آن‌ها اهداف و نقاط مطلوب در صنعت بیمه کشف و در جهت تحقق اهداف اقدام شود.

آقاجری تصریح کرد متولیان آموزش در صنعت بیمه می‌بایست از میان افراد مجرب و آموزش‌دیده انتخاب شوند و منابع آموزش اصولی در شرکت‌های بیمه باید به طور مستمر به روز رسانی شود.

وی بر اصلاح و استانداردسازی ابعاد مختلف آموزش در صنعت بیمه و به اشتراک گذاری بانک اطلاعاتی در میان شرکت‌های بیمه به منظور ایجاد وحدت رویه تاکید کرد و افزود شرکت‌های بیمه با بهره‌مندی از این بانک اطلاعاتی یکسان سازی شده و متناسب با  تخصص و تمرکز فعالیت خود آموزش‌های لازم را ارائه نمایند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.