مصوبات شورای نشر پژوهشكده بیمه اعلام شد

مصوبات شورای نشر پژوهشكده بیمه اعلام شد

در جلسه شورای نشر پژوهشکده بیمه که با حضور اعضای این شورا در پژوهشکده بیمه برگزار گردید، انتشار 4 کتاب در بخش ترجمه به تصویب رسید.

به گزارش دیوان اقتصاد، در جلسه مورخ 27 مهر 1402 شورای نشر پژوهشکده بیمه، ترجمه چهار کتاب شامل

1.    Accounting for Islamic Financial Transactions

2.    Takaful Realities and Challenges

3.    Decentralized Insurance: Technical Foundation of Business Models

4.    Sustainable Life Insurance

تصویب شد.

کتاب حسابداری برای تراکنش‌های مالی اسلامی (Accounting for Islamic Financial Transactions)

نوشته دکتر مالیاه سلیمان[1]، ، استاد دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی (IIUM) [2] در 8 فصل به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب دارای محتوای عملیاتی در حوزه حسابداری مالی است که توسط شورای بین‌المللی آموزش‌گران مالی اسلامی تدوین و منتشر شده است و در آن، مروری بر نظام مالی اسلامی[3]،، حسابداری مؤسسات مالی اسلامی (‍IFI) ، حسابداری برای تراکنش‌های مضاربه: تأمین مالی، حسابداری برای تراکنش‌های مشارکت، حسابداری برای مراحبه و تراکنش‌های مربوط به فروش نسیه (BBA) [4]، حسابداری برای قراردادهای سلام [5] و استصناع [6]، حسابداری برای تراکنش‌های اجاره و حسابداری برای تراکنش‌های مضاربه: سرمایه‌گذاری ارائه شده است. هر فصل کتاب ابتدا به ماهیت قرارداد و سپس به اصول قرارداد موردبحث و پس از آن به حسابداری و گزارش‌گری و افشای آن می‌پردازد.

 کتاب تکافل: واقعیت‌ها و چالش‌ها (Takaful: Realities and Challenges) نوشته سید عثمان الحبشی[7] ، کمارالدین شریف[8] ، شیخ حمزه عبدالرزاق  [9]و اعظم‌شاه اسماعیل [10] از متخصصین و اساتید برجسته در حوزه مالی و بیمه اسلامی است که در چهار بخش و ۱۹ فصل تنظیم و با حمایت دانشگاه اینسیف [11] منتشر شده است.

در این کتاب به بحث درباره ریسک، مدیریت ریسک و جنبه‌های عملیاتی دو سطح وسیع محصولات تکافل یعنی تکافل عمومی[12  و خانواده  [13پرداخته شده است. نگارندگان همچنین به شرح کارکردهای گوناگون از جمله عملیات‌های معمول تکافل مانند رویه بیمه‌گری،‌ خسارات، بازاریابی، سرمایه‌گذاری و تکافل اتکائی می‌پردازند و درعین‌حال، عناصر شریعت را در تمامی این کارکردها تعیین می‌نمایند. به اعتقاد نگارندگان این اثر، علارغم مشابهت‌هایی که بین بیمه رایج و تکافل وجود دارد، قراردادهای آنها تا حدی با هم متفاوت است.

کتاب بیمه غیرمتمرکز: بنیان فنی الگوهای کسب و کار (Decentralized Insurance: Technical Foundation of Business Models)، نوشته رانهوان فنگ[14] ، استاد ریاضیات، آمار و مهندسی نظام‌های صنعتی و بنگاه‌ها و مدیر بخش علوم بیم‌سنجی و تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدیریت ریسک دانشگاه النوی[15]  آمریکا می‌باشد که در ۹ فصل به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب مقدمه‌ای بر بنیان فنی الگوهای بیمه غیرمتمرکز [16] برای دانشجویان سال‌های آخر کارشناسی، کارشناسی ارشد و فعالان صنعت ارائه می‌نماید و عناصر مهم و اصول پایه را به صورت بسیار ساده بیان کرده  است. ارائه تمرین‌ها و نمونه‌های عملی نیز، کتاب را برای دوره‌های آموزشی پیشرفته در حوزه بیمه غیرمتمرکز و تسهیم ریسک [17] مناسب ساخته است.

در این کتاب مجموعه‌ای از عملیات‌های صنعتی و الگوهای علمی، مروری بر عملیات‌های تجاری تاریخی و کنونی، مباحث مقدماتی در زمینه ریاضیات و اقتصاد ریسک و بیمه، چشم‌انداز گسترده از بیمه سنتی به عنوان معیاری برای طرح موضوعات مختلف در مقایسه با بیمه غیرمتمرکز، عملکردهای بیمه غیرمتمرکز در سطح جهان از جمله مساعده متقابل برخط [18] در چین، تکافل در جهان اسلام، بیمه همتا-به-همتا[19]  در غرب، تسهیم ریسک حوادث فاجعه‌بار در کشورهای کارائیب و غیره، نظریات تسهیم ریسک تجمیعی [20] و تبادل ریسک همتا-به-همتا [21] به منظور درک بنیان ریاضیاتی تسهیم ریسک، ترسیم چارچوبی منسجم از بیمه غیرمتمرکز با هدف تبیین رویکرد ساختارمند به طراحی اقتصادی الگوهای کسب و کار غیرمتمرکز و مروری فنی درباره کارکردهای بیمه‌ای زنجیره بلوکی[22]  و مالی غیرمتمرکز (دفی) [23] ارائه شده است.

کتاب بیمه عمر پایدار: مدیریت اشتهای ریسک برای پس‌اندازهای بیمه و محصولات بازنشستگی (Sustainable Life Insurance: Managing Risk Appetite for Insurance Savings and Retirement Products) نوشته آیمریک کالیف[24] ، لودویک گودنژ[25] ، تان شیالو [26]، موتی سعد[27]  و منیر بلمان[28]  از متخصصین، اساتید و پژوهشگران حوزه مرتبط با محور اصلی کتاب، در 5 فصل تألیف شده است.

در این کتاب مروری بر تمامی وجوه مرتبط با پس‌اندازهای سنتی و غیرسنتی و محصولات بازنشستگی از منظر اشتهای ریسک بیمه‌گران و بیمه‌گزاران، جزئیات فنی مرتبط با عمل و نظر به ویژه در رابطه با مدل‌سازی، طراحی محصول، سرمایه‌گذاری و چالش‌ها و راهکارهای مدیریت ریسک متناسب با دیدگاه بیمه‌گران و بیمه‌گزاران ارائه گردیده است. از ویژگی‌های دیگر کتاب می‌توان به ارائه پیشینه نظری و درعین‌حال، رویه‌های ملموس، جدید و موفق در رابطه با محورهای راهبردی و عملیاتی کسب و کار اشاره نمود. همچنین، این کتاب دارایی ارزشمند برای حرفه‌ای‌های صنعت بیمه و منبعی بسیار مناسب برای آموزش و یادگیری دوره‌های مدیریت ریسک، مدل‌سازی بیمه و غیره به شمار می‌رود و بر چالش‌های عملیاتی مرتبط با مدل‌سازی، طراحی محصول و تأمین مالی ریسک  (هجینگ)[29] تأکید دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.