هوش مصنوعی در بانکداری ایران چه می‌کند؟

هوش مصنوعی در بانکداری ایران چه می‌کند؟

هوش مصنوعی در صنعت بانکداری نه تنها به بهبود کارایی و بهینه‌سازی فرایند‌ها کمک می‌کند، بلکه تجربۀ مشتریان را نیز بهبود می‌بخشد.

میثم مرادی‌نیا، پژوهشگر حوزه ارتباطات در یادداشتی به کارکرد‌های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری اشاره کرد و نوشت: هوش مصنوعی (AI) به‌عنوان یک فناوری پیشرفته، تأثیرات عمیقی در صنعت بانکداری داشته و مفاهیم آن را به شکل چشمگیری تغییر داده است. از مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری می‌توان به بهبود فرایندها، افزایش امنیت، ارائۀ خدمات هوشمندانه به مشتریان و تجربۀ کاربری بهتر اشاره کرد.

یکی از روش‌هایی که صنعت بانکداری از هوش مصنوعی برای ارائۀ خدمات به مشتریان استفاده می‌کند، استفاده از چت‌بات‌ها و ربات‌ها است. بسیاری از بزرگترین مؤسسات مالی، مانند امریکن بانک و جی. پی مورگان، در سطح گسترده‌ای از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا ارائۀ خدمات به مشتریان را ساده‌تر کنند. این عوامل هوشمند هم‌زمان با پیشرفت پردازش‌های زبان طبیعی، قابلیت‌های سخنوری و تشخیص موضوع و دسترسی به حجم انبوهی از داده‌های مالی را فراهم می‌کنند. 

یکی از کاربرد‌های اصلی هوش مصنوعی در بانکداری، ارائۀ خدمات مالی هوشمند است. سیستم‌های هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های مالی و الگوریتم‌های پیشرفته، می‌توانند به مشتریان پیشنهادات دقیق و سازگار با نیازهایشان ارائه دهند. همچنین، در فرایند‌های تصمیم‌گیری مالی، هوش مصنوعی می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات خود را بر اساس داده‌های دقیق‌تر و پیش‌بینی‌های بهتر بگیرند. از سوی دیگر هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل ابرداده‌های مالی، به برنامه‌ریزان بانکی کمک کند تا با تصمیم‌های هوشمند، سوددهی بانک را افزایش داده و از این طریق، توان فنی بانک در ارائۀ خدمات به مشتریان و اقتصاد کشور را ارتقا دهند. 

امنیت نیز یکی از زمینه‌هایی است که هوش مصنوعی در بانکداری تأثیرگذار است. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شناسایی الگو‌های غیرمعمول در تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی پرداخته و در صورت شکایت از سوی مشتری یا تشخیص فعالیت مشکوک، اقدامات امنیتی را به‌صورت خودکار فعال کنند.

فناوری هوش مصنوعی به مؤسسات مالی در مدیریت ریسک و تصمیم‌گیری در مورد وام‌ها کمک می‌کند. به کمک هوش مصنوعی می‌توان رتبه‌بندی مشتریان بر اساس وفاداری به بانک و ریسک رفتار‌های مالی آن‌ها را به‌خوبی انجام داد و از این طریق، ریسک مالی برای بانک را به حداقل ممکن کاهش داد. از سوی دیگر هنگامی که از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و یادگیری ژرف استفاده شود، احراز هویت به تجربه‌ای تبدیل می‌شود که در آن کاربر نیازی ندارد راحتی را فدای امنیت کند.

در تجربۀ مشتریان، هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار کلان در بهبود خدمات مشتریان ایفای نقش می‌کند. سیستم‌های گفتاری هوشمند می‌توانند به سؤالات مشتریان پاسخ دهند و راهنمایی کنند. همچنین، در فرایند‌های خدمات مشتریان، هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود سرعت و کیفیت پاسخ‌گویی به مشتریان کمک کند.
به‌طور کلی، کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بانکداری نه تنها به بهبود کارایی و بهینه‌سازی فرایند‌ها کمک می‌کند، بلکه تجربۀ مشتریان را نیز بهبود می‌بخشد. این تکنولوژی به بانک‌ها کمک می‌کند تا در فضای رقابتی، جایگاه مناسب‌تری داشته باشند و همچنین باعث بهبود کارایی صنعت بانکداری کشورمان به طور کلان نیز می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.