چرا به حسابرسی داخلی در شرکت ها نیاز داریم؟

مدیر حسابرسی داخلی تامین سرمایه تمدن:

چرا به حسابرسی داخلی در شرکت ها نیاز داریم؟

حسابرسی داخلی به عنوان یک فرایند استراتژیک و حیاتی در مدیریت شرکت‌ها تلقی می‌شود. این فعالیت از طریق ارزیابی و نظارت بر سیستم‌ها و فرآیندهای داخلی، اطمینان ایجاد می‌کند که عملیات شرکت به صورت کارآمد، قانونی و با رعایت استانداردهای حسابداری و مدیریتی انجام می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد، در کشورهای توسعه یافته حسابرسی داخلی به عنوان ابزار کنترل داخلی اثربخش در واحدهای اقتصادی مورد تاکید می باشد، در ایران نیز طی دو دهه اخیر به خاطر الزامات نهادهای نظارتی از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی واحد حسابرسی داخلی ایجاد گردیده است. ولی با توجه به جوان بودن این حرفه ارزش آفرین در ایران نگرانی هایی از جهت ایجاد اختلال در فعالیت های جاری ازسوی مدیران ارشد شرکتها و سازمان ها به حرفه حسابرسی داخلی ایجاد شده است.

مزایای حضور حسابرسان داخلی :از مزایای حضور حسابرسان داخلی می‌توان به بهبود سیستم‌های کنترل داخلی اشاره کرد که به تداوم مناسب فعالیت‌ها کمک می‌کند.

همچنین، حسابرسی داخلی به شناسایی و مدیریت ریسک‌ها می‌پردازد. با تحلیل موانع و مشکلات ممکن، این فرآیند به سازمان ها این امکان را می‌دهد که بهبودهای لازم را ایجاد و  در مقابل تغییرات محیطی انعطاف پذیری لازم را ایجاد و منجر به بهینه سازی در منابع شود.

علاوه بر این، حسابرسی داخلی به عنوان یک سیستم نظارتی موثر، اطمینان می‌دهد که اطلاعات مالی و عملکردی که به مدیران و سایر صاحبان سهام ارائه می‌شود، قابل اطمینان و اتکا می باشد . این نقش از اهمیت ویژه‌ای در افزایش اعتماد سهامداران، سرمایه‌گذاران و مشتریان به شرکت ایجاد می کند.

در نهایت، حسابرسی داخلی می تواند بهبود پیوسته فرایند های شرکت را ترویج و با ارائه توصیه‌ها و راهکارهای مناسب این امکان را فراهم سازد که با تطابق بهتر با نیازها و تغییرات بازار، عملکرد خود را بهبود بخشیده و رقابت‌پذیری خود را افزایش دهد.

در نتیجه: حسابرسی داخلی به عنوان یک سیستم نظارتی حیاتی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مشکلات را به موقع شناسایی کرده و بهبودی پایدار را ترویج کنند. عدم حضور این فرآیند ممکن است باعث ایجاد محیط نامطمئن و آسیب‌پذیر در مقابل تغییرات و ریسک‌ها شود.

واحد حسابرسی داخلی شرکت تامین سرمایه تمدن با حمایت هیات مدیره و مدیرعامل شرکت تلاش نموده است  تا به شکل تخصصی و با بهره گیری از شیوه های نوین گزارش دهی و بررسی شاخص های کلیدی عملکرد واحدها و با پیاده سازی مدل سه خط دفاعی، گزارش های متنوع و اثربخشی در جهت بهبود عملکرد فرآیندها در راستای دستیابی به اهداف استراتژیک حاکمیت شرکتی، کنترل های داخلی و مدیریت ریسک با در نظر گرفتن فعالیت های جاری واحدها و تعاملات حداکثری با مدیران ارشد ارائه نماید.

سید مجتبی شوشتری مدیر حسابرسی داخلی تامین سرمایه تمدن




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.