انجمن بیمه اسلامی اندونزی میزبان هیات اعزامی پژوهشكده بیمه

انجمن بیمه اسلامی اندونزی میزبان هیات اعزامی پژوهشكده بیمه

محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه با حضور در انجمن بیمه اسلامی اندونزی (IIS)[1] ، با اِدی ستیوان[2] رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی، وحی‌الدین زکریا رحمن [3] رئيس بخش آموزش حرفه‌ای و آزمون انجمن بیمه اسلامی اندونزی، خانم تری اکو هاندایانینگسیه [5] رئیس پژوهش و انتشارات انجمن بیمه اسلامی اندونزی، سیافول ستارالدین رئیس بخش برنامه‌های درسی انجمن بیمه اسلامی اندونزی، یایات سوپریاتنا [6] رئیس بخش عضویت انجمن بیمه اسلامی اندونزی، سوئینی ریاوان [7] رئیس بخش تامین مالی انجمن بیمه اسلامی اندونزی، راندی ساردونی [8] رئیس بخش حقوقی و تطبیق با قانون انجمن بیمه اسلامی اندونزی و خانم سریکاندی اوتامی [9] رئیس بخش منابع انسانی انجمن بیمه اسلامی، دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، در این دیدار که روز پنج‌شنبه 10 اسفند 1402 صورت پذیرفت، عسگری با اشاره به برگزاری سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه با حضور اساتید و مدیران ارشد موسسات بیمه و تکافل کشور اندونزی در آذر ماه سال جاری، به نشست تخصصی رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکت‌های بیمه ایرانی با مهمانان خارجی همایش از کشورهای مالزی، اندونزی، ترکیه، پاکستان و انگلستان اشاره کرد و افزود، با تاکید رئیس جمهور،  وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم گسترش تعاملات بین‌المللی صنعت بیمه به ویژه با کشورهای اسلامی و کشورهای پیشرو در حوزه تکافل، پژوهشکده بیمه راه اندازی نظام تکافل در ایران و تعاملات بین‌المللی در این حوزه را در دستور کار خود قرار داد.

رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ با انجمن بیمه اسلامی اندونزی در خلال برگزاری همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ تصریح کرد؛ در این همایش بیش از ۵۳۰ مقاله که بیش از نیمی از آن‌ها در حوزه موضوعات تکافل بود دریافت گردید و با تلاش پژوهشکده بیمه اکنون ۱۰ شرکت بیمه ایرانی مجوز ارائه پنجره تکافل در ایران را دریافت و فعالیت خود در حوزه تکافل را با عرضه محصولات تکافل خانواده آغاز نموده‌اند.

عسگری در ادامه خواستار برقراری ارتباط میان پژوهشکده بیمه و شرکت‌های تکافلی اندونزی به واسطه انجمن بیمه اسلامی اندونزی شد و تاکید کرد؛ اگرچه تکافل در ایران بسیار نوپاست و اکنون تنها در قالب پنجره تکافل ارائه می‌گردد اما صنعت بیمه ایران گام به گام در حال نزدیک شدن به این مفهوم عمیق می‌باشد. وی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری مشترک صنعت بیمه ایران و صنعت بیمه سوریه در حوزه تکافل و تاسیس شرکت مشترک ابراز امیدواری کرد سرمایه‌گذاری مشترک صنعت بیمه ایران و اندونزی نیز در آینده نزدیک به مرحله اجرا درآید و اولین شرکت تخصصی تکافل تاسیس گردد.

رئیس پژوهشکده بیمه ضمن تشریح تعاملات بین‌المللی پژوهشکده بیمه با کشور اندونزی در زمینه بیمه، تکافل، مالی اسلامی، مدیریت ریسک، و بیم‌سنجی بیمه و تکافل تاکید کرد، پژوهشکده بیمه علاوه بر انجمن بیمه اسلامی اندونزی، تفاهم‌نامه همکاری با دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه بوگور اندونزی را نیز منعقد نموده است و در آینده نزدیک نیز تفاهم‌نامه همکاری با انجمن بیمه شریعت اندونزی به امضا خواهد رسید.

عسگری اهداف غایی پژوهشکده بیمه و انجمن بیمه اسلامی اندونزی را پیاده‌سازی اصول شریعت در جامعه عنوان کرد و افزود؛ با توجه به بازدید رئیس جمهور ایران از اندونزی و همچنین آغاز تعاملات پژوهشکده بیمه و انجمن بیمه اسلامی اندونزی در گذشته، اکنون زمان آن رسیده است که برنامه‌های آموزشی مشترک دو مجموعه به مرحله اجرا درآید. چراکه دوره آموزشی هفت روزه گواهینامه حرفه‌ای مدیریت کسب و کار تکافل با همکاری پژوهشکده بیمه و آکادمی جهانی شغلی کینگز دبی با حضور مدیران ارشد سه شرکت بیمه البرز، بیمه دانا و بیمه ما، در امارات متحده عربی با موفقیت برگزار گردیده و این آمادگی وجود دارد تا برنامه آموزشی مشابه به صورت چهره به چهره و یا بر خط در تهران، جاکارتا، دبی یا منطقه آزاد کیش برگزار گردد.

رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به سابقه بیش از 25 ساله کشور اندونزی در ارائه محصولات تکافلی تصریح کرد، روند پیاده‌سازی نظام تکافل در ایران به سرعت در حال انجام است و برنامه‌های آموزشی کشورهای پیشرو در این حوزه مانند کشور اندونزی راهگشای صنعت بیمه ایران خواهد بود تا این مسیر را با سرعت بیشتری طی نماید.

عسگری همچنین آمادگی اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه را برای حضور در رویدادهای علمی انجمن بیمه اسلامی اندونزی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال آینده میلادی اعلام کرد.

وی با اشاره به تاکید وزارت اقتصاد امور اقتصادی و دارایی ایران بر گسترش ارتباطات بین المللی در حوزه بیمه، از رئیس و مدیران ارشد انجمن بیمه اسلامی اندونزی برای حضور در رویدادهای علمی آتی پژوهشکده بیمه دعوت به عمل آورد و افزود، اصلی‌ترین حوزه فعالیت پژوهشکده بیمه انجام طرح‌های پژوهشی حوزه بیمه و تکافل می‌باشد و امیدواریم که با همکاری انجمن بیمه اسلامی اندونزی بتوانیم طرح‌های پژوهشی مشترک در حوزه بیمه شریعت، تکافل یا بیمه مشارکتی را به سرانجام برسانیم. پژوهشکده بیمه همچنین با برخورداری از پنج گروه پژوهشی تخصصی در حوزه بیمه‌های اشخاص، اموال و مسئولیت، مطالعات اسلامی بیمه، فناوری‌های نوین بیمه و بیمه عمومی، سالانه بیش از ۲۰ طرح پژوهشی را به پایان می‌رساند و در این حوزه نیز آمادگی کامل برای همکاری با انجمن بیمه اسلامی اندونزی وجود دارد.

در ادامه این دیدار، اِدی ستیوان رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی، با خوشامدگویی و ابراز خرسندی از دیدار دوباره رئیس پژوهشکده بیمه، گزارشی از سفر به ایران در خلال برگزاری همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان میان دو مجموعه ارائه کرد و افزود، انجمن بیمه اسلامی اندونزی در پی همکاری‌های بلند مدت با پژوهشکده بیمه است و نگارش مقاله برای ارائه در همایش‌ آتی بیمه و توسعه در سال 1403 شمسی را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی بیان داشت، این انجمن همچنین در نظر دارد سلسله وبینار تخصصی با همکاری صنعت تکافل اندونزی و در سطح بین‌المللی به ویژه در خاورمیانه را راه‌اندازی نماید و از مدیران ارشد صنعت بیمه ایران به خصوص رئیس پژوهشکده بیمه برای حضور در این رویداد به عنوان سخنران ویژه دعوت به عمل می‌آید.

رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی پس از معرفی اعضای حاضر در نشست و بیان تجربه متفاوت حضور خود در ایران در زمان برگزاری همایش بیمه و توسعه 1402، اظهار داشت؛ استقبال شرکت‌های بیمه ایرانی عرضه کننده محصولات تکافل از همکاری با شرکت‌های تکافل اندونزی و تعامل مشترک در حوزه کسب و کار و سرمایه‌گذاری تکافل شایسته توجه است. در این راستا انجمن بیمه اسلامی اندونزی آمادگی کامل دارد تا ارتباط میان پژوهشکده بیمه و شرکت‌های تکافل اندونزی را برقرار نماید. کما این که در گذشته نیز تلاش‌هایی در این زمینه داشته است و از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد زمینه تعاملات پژوهشکده بیمه با شرکت تکافل اتکایی ری اندو و دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه بوگور اندونزی اشاره کرد‌.

وحی‌الدین زکریا رحمن رئيس بخش آموزش حرفه‌ای و آزمون انجمن هم اظهار داشت، با توجه به ارتباطات گسترده پژوهشکده بیمه با انجمن بیمه شریعت اندونزی و همچنین انجمن بیمه اسلامی اندونزی، شرایط لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه میان این مراکز نیز فراهم می‌باشد. وی مذاکره و تعامل پژوهشکده بیمه با شرکت‌های تکافلی اندونزی بسیار مثمر ثمر خواند و افزود، آغاز فعالیت تجاری شرکت‌های بیمه ایرانی با شرکت‌های تکافل اندونزی در پیشبرد اهداف اقتصادی دو کشور موثر خواهد بود. انجمن بیمه اسلامی اندونزی همچنین بر مباحث فنی تجارت تکافل، پژوهش و آموزش علمای این حوزه متمرکز است تا فتواهای حوزه بیمه اسلامی و تکافل اندونزی با صحت کامل و منطبق با موازین شریعت صادر گردد و دانش فنی موجود در انجمن در تمامی این حوزه‌ها در اختیار صنعت بیمه ایران قرار خواهد گرفت.

وحی‌الدین زکریا رحمن تصریح کرد؛ به منظور انجام عملیات تجارت با شرکت‌های تکافل اندونزی پیشنهاد می‌گردد که ارتباطات پژوهشکده بیمه با انجمن بیمه شریعت اندونزی به صورت جدی پیگیری گردد. پس از آن نیز زمینه اعزام مدیران عامل شرکت‌های بیمه ایرانی به اندونزی و ملاقات و مذاکره با رئیس و مدیران ارشد این انجمن توسط IIS فراهم خواهد شد، چرا که کلیه شرکت‌های تکافلی اندونزی عضو انجمن بیمه شریعت اندونزی هستند و شرکت‌های بیمه ایرانی به واسطه ارتباط با این انجمن می‌توانند تعاملات خود را با تمامی شرکت‌های تکافلی اندونزی تحقق بخشند، انجمن بیمه اسلامی اندونزی نیز ظرفیت و آمادگی کامل برای زمینه سازی این ارتباط را دارد.

پس از آن خانم تری اکو هاندایانینگسیه رئیس اداره پژوهش و انتشارات انجمن بیمه اسلامی، با اشاره به آغاز همکاری پژوهشکده بیمه با مراکز و انجمن‌های فعال در حوزه بیمه رایج و تکافل کشور اندونزی افزود؛ پیرو تفاهم‌نامه‌ای که پیش از این میان دو مجموعه منعقد شده است و همچنین با توجه به برنامه تطبیق با قوانین بین‌المللی تکافل که در اندونزی در حال انجام است، برنامه‌ریزی‌های لازم برای همکاری بین کشور اندونزی و سایر کشورها از جمله ایران در ترم دوم تحصیلی این انجمن، در دست بررسی می‌باشد. لذا در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی جدید انجمن بیمه اسلامی اندونزی علاوه بر کشور ایران سایر کشورها مانند مراکش و برونئی حضور خواهند داشت و به این ترتیب تجربیات تمامی کشورها در این رویداد به اشتراک گذاشته خواهد شد که هم افزایی سودمندی را در پی خواهد داشت.

تری اکو هاندایانینگسیه در پایان سخنان خود آمادگی انجمن بیمه اسلامی اندونزی را برای همکاری در برگزاری برنامه‌های پژوهشی و آموزشی مشترک با پژوهشکده بیمه در راستای تطبیق عملکرد تکافل دو کشور با موازین شریعت اعلام داشت.

پس از آن سیافول ستارالدین رئیس بخش برنامه‌های درسی انجمن بیمه اسلامی با استقبال از حضور اعضای پژوهشکده بیمه در انجمن بیمه اسلامی اندونزی، آمادگی این مرکز را برای برگزاری برنامه آموزشی ویژه برای شرکت کنندگان بین‌المللی به ویژه از صنعت بیمه ایران در سطوح مختلف اعلام داشت.

وی افزود دوره‌های آموزشی انجمن بیمه اسلامی اندونزی برای صنعت بیمه ایران بسیار اثربخش خواهد بود. در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک با کشور ایران نیز برخی مقررات جدید در اندونزی، انجمن‌های فعال در حوزه بیمه رایج و تکافل را ملزم به برخورداری از سطح سرمایه معین برای راه‌اندازی شرکت‌های جدید نموده است و بر این اساس تمرکز شرکت‌های بیمه در اندونزی بر افزایش و گردش سرمایه خواهد بود. اما با وجود این که این موضوع محدودیت‌هایی را بر سر راه تاسیس شرکت‌های جدید با سرمایه‌گذاری مشترک بین المللی ایجاد کرده است، کماکان ظرفیت‌های مورد نیاز برای همکاری بین شرکت‌های بیمه ایرانی و اندونزیایی در حوزه‌های علمی و آموزشی فراهم می‌باشد و امیدواریم در آینده نزدیک علاوه بر راه اندازی شرکت تخصصی تکافل، شاهد گسترش همکاری‌های مشترک دوجانبه بین دو کشور باشیم.

رئیس بخش برنامه‌های درسی انجمن بیمه اسلامی اندونزی همچنین افزود؛ انجمن بیمه اسلامی اندونزی در آینده نزدیک مجموعه وبینارهای بین‌المللی حوزه بیمه را برگزار خواهد کرد و اولین این سلسله وبینارها با همکاری کشور مالزی خواهد بود که در آن مفاهیم اولیه تکافل در مالزی، مقررات، الزامات، سرمایه و الگوی تکافل اتکایی در مالزی تدریس خواهد شد. پس از آن نیز سلسله وبینارهای مشابه با همکاری صنعت بیمه ایران برگزار خواهد شد و مدیران ارشد صنعت بیمه ایران در این سلسله وبینار می‌توانند الگوی تکافل، تنظیم مقررات و چالش‌های کشور خود در مسیر اجرای تکافل را با شرکت کنندگان در این رویداد به اشتراک بگذارند. انجمن بیمه اسلامی اندونزی همچنین از همکاری مشترک شرکت‌های تکافل اندونزی با شرکت‌های بیمه ایرانی ارائه دهنده محصولات تکافل استقبال خواهد کرد و این آغاز مسیر همکاری دو کشور در زمینه بیمه و تکافل خواهد بود.

یایات سوپریاتنا رئیس بخش عضویت انجمن بیمه اسلامی اندونزی نیز در این نشست بر ضرورت برقراری تعاملات مستمر میان پژوهشکده بیمه، انجمن بیمه اسلامی اندونزی و سایر مراکز بین‌المللی فعال در این حوزه تاکید کرد و افزود، اکنون که کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای مسلمان خاورمیانه روند پیاده‌سازی نظام تکافل را آغاز نموده است لازم است که چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه با دقت بررسی و برترین تجربیات از کشورهای پیشرو در این حوزه با کشور ایران به اشتراک گذاشته شود.

سوئینی ریاوان رئیس بخش مالی انجمن بیمه اسلامی نیز آمادگی انجمن بیمه اسلامی اندونزی را برای پشتیبانی و تامین مالی همکاری‌های علمی و پژوهشی با پژوهشکده بیمه در زمینه بیمه و تکافل اعلام داشت.

در بخش پایانی این دیدار، راندی ساردونی رئیس بخش حقوقی و تطبیق با قانون انجمن بیمه اسلامی اندونزی با ابراز خوشنودی از آغاز تعاملات انجمن بیمه اسلامی اندونزی با پژوهشکده بیمه و حضور مدیران ارشد این مجموعه در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ تاکید کرد، موضوع حائز اهمیت برای کشور ایران به منظور حضور در بازار بین‌المللی تکافل، نحوه تعامل صنعت بیمه ایران با نهادهای نظارتی مانند نظارت مالی اندونزی [10](OJK) و نهاد مرجع مستمری بازنشستگی اندونزی [11] (PBPI) است و چنانچه هدف دو مجموعه برقراری رابطه بلند مدت و ارائه آثار مربوط به حوزه پژوهش و مقالات علمی باشد امکان استفاده از داده‌های نهاد نظارت مالی اندونزی و انجام مطالعه تطبیقی بین کشورهای ایران و اندونزی نیز فراهم خواهد بود.

وی با اعلام امادگی برای همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه تاکید کرد، در زمینه تاسیس شرکت تخصصی تکافل در ایران نیز بهره‌بندی از ظرفیت‌های نهاد نظارت مالی اندونزی، روند تاسیس شرکت تکافل در ایران را تا حد زیادی تسهیل خواهد نمود.

سریکاندی اوتامی رئیس بخش منابع انسانی انجمن بیمه اسلامی نیز با تشریح عملکرد و فعالیت‌های واحد تحت سرپرستی خود، آمادگی انجمن بیمه اسلامی اندونزی را برای همکاری علمی با پژوهشکده بیمه به ویژه در زمینه انجام طرح‌های پژوهشی مشترک و برگزاری رویدادهای آموزشی تخصصی حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی اعلام نمود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.