اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی بر بازارهای سهام

اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی بر بازارهای سهام

بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق‌العاده‌ای به وقایعی همچون جنگ، درگیری و نااطمینانی سیاسی داشته و عموماً افت معناداری را تجربه می‌کنند، اما پس از برطرف شدن این نگرانی، به روند تعادلی بازمی‌گردند؛ با این وجود با هدف کنترل سطح بیش واکنشی، کاهش دامنه نوسان می‌تواند واکنشی منطقی در مواجهه با این وقایع باشد.

به گزارش دیوان اقتصاد، به طور کلی بازارهای مالی در مواجهه با وقایع و رویدادهایی که به طرق مخالف امنیت سرمایه‌گذاری را با تهدید مواجه می‌کنند با حساسیت بالایی واکنش نشان می‌دهند. طبیعتاً بازار سهام در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به بیانی دیگر، بازارهای سهام عموماً به تمامی اتفاقاتی که می‌تواند به نوعی ریسک یا ابهامی را به بازار تحمیل کند واکنش نشان می‌دهد؛ جنگ و درگیری‌های نظامی و منطقه‌ای، کاهش یا افزایش قیمت دلار، انتخابات، تصمیمات شبانه اقتصادی، گمانه‌زنی‌های پیرامون تغییر نرخ فرمول‌ها و مواردی از این دست می‌توانند حرکت کلی بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار دهند.

نکته مهم در این میان این است که پس از برطرف شدن ریسک یا تنش ایجاد شده در عموم مواقع روند بازارهای سهام به پیش از زمان وقوع درگیری یا تنش باز می‌گردند. با این مقدمه در این نوشته به سراغ واکنش بازارهای سهام کشورهای مختلف و همچنین بورس تهران به اتفاقات اخیر و وقایع مشابه سال‌های گذشته رفته‌ایم:

۱- افت معنادار بازار سهام رژیم صهیونیستی در ساعات پایانی روز جمعه (۲۴ فروردین)

روز جمعه ۲۴ فروردین و پس از انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن حمله ایران به رژیم صهیونیستی بازارهای مالی دنیا دچار ریزش‌های سنگینی شد. در این بین ۳ بورس اصلی آمریکا و همچنین بورس رژیم صهیونیستی افت معناداری را تجربه کردند. با توجه به تداوم نگرانی صهیونیست‌ها، در صورت باز بودن بازار سهام رژیم صهیونیستی در روز شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ فروردین ماه، افت مذکور ادامه می‌یافت.

نمودار زیر روند شاخص بورس این رژیم را طی چند هفته اخیر، ۶ ماه گذشته و پس از واقعه ۷ اکتبر نشان می‌دهد:

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی بر بازارهای سهام

۲- ریزش ۴.۵ درصدی داوجونز در ۲ هفته اخیر

شاخص داوجونز آمریکا که طی ۴ ماه اخیر روندی صعودی را در پیش گرفته بود پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی ریزش ۴.۵ درصدی را تجربه کرد. این ریزش پس از ترور فرماندهان ایرانی در کنسولگری ایران در سوریه آغاز شد. اگرچه نگرانی‌ها پیرامون افزایش تورم هم عامل دیگری است که در هفته‌های اخیر بر این شاخص اثرگذار بوده است.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی بر بازارهای سهام

۳- ریزش ۲.۵ درصدی شاخص اس اند پی ۵۰۰

شاخص اس اند پی ۵۰۰ نیز همچون شاخص داوجونز آمریکا در حالی که طی ۴ ماه اخیر روندی کاملا صعودی را در پیش گرفته بود پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی با ریزش ۲.۵ درصدی مواجه شد.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی بر بازارهای سهام

۴- ریزش بورس‌های آمریکا، شرق آسیا و رژیم صهیونیستی در آخرین روز کاری هفته و پس از نزدیک شدن پاسخ قطعی ایران به اسرائیل.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی بر بازارهای سهام

 

۵- ریزش ۲.۳ درصدی شاخص کل بورس تهران پس از رشد ۹ درصدی در اسفند ۱۴۰۲ و نیمه اول فروردین ۱۴۰۳

در این بین ایران هم از این قاعده مستثنی نبود و در بورس تهران نیز این عدم اطمینان و نگرانی از سطح درگیری ایران و رژیم صهیونیستی باعث توقف روند صعودی آغاز شده از اوایل اسفند ۱۴۰۲ شد و موجب شد تا شاخص کل بورس تهران افت ۲.۳ درصدی را تجربه کند.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی بر بازارهای سهام

۶- واکنشی مشابه اما کمتر از سوی شاخص کل بورس تهران در روزهای اخیر در مقایسه با ریزش بورس تهران پس از واقعه ۷ اکتبر:

نگرانی عمومی سهامداران پس از اقدام حماس علیه اسرائیل و عواقب آن در معاملات روز شنبه ۱۵ مهرماه خود را نشان داد و شاخص در همان روز حدودا ۱ درصد ریزش را تجربه کرد اما روز بعد (یکشنبه ۱۶ مهرماه) با توجه به روشن شدن ابعاد این حمله و ظهور نشانه‌های پاسخ متقابل رژیم صهیونیستی، واکنش در بازار سرمایه به اوج خود رسید و شاخص کل بورس ۲.۵ درصد افت کرد تا در مجموع و در ۲ روز کاری حدودا ۳.۴ درصد ریزی را ثبت کرده باشد؛ با این وجود هرچه هیجانات این واقعه کمتر شد بازار سهام به تدریج به روند متعادل خود بازگشت.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی بر بازارهای سهام

 

۷- ریزش ۸ درصدی شاخص کل پس از ترور شهید سلیمانی و ادامه روند بازار پس از آن:

پس از ترور شهید سلیمانی بازار سهام و مشخصا شاخص کل بورس تهران طی ۴ روز کاری ریزشی حدودا ۸ درصدی را تجربه کرد که در نوع خود اتفاقی نادر به شمار می‌رفت. پس از گذشت چند روز از آن واقعه و رفع نگرانی سهامداران بورس تهران مجددا روند قبلی خود را ادامه داد:

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی بر بازارهای سهام

 

جمع بندی

به طور کلی می‌توان اینگونه برداشت کرد که بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ، درگیری و نااطمینانی سیاسی داشته و عموما افت معناداری را تجربه می‌کنند اما پس از برطرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند تعادلی یا پیشین خود بازمیگردند؛ با این وجود با هدف کنترل سطح بیش واکنشی بازار سهام، کاهش دامنه نوسان به عنوان یک محدودیت قابل پذیرش ریزساختاری می‌تواند واکنشی منطقی در مواجهه با این وقایع تعریف شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.