سازمان دیجیتال، چشم‌انداز آینده بیمه تجارت‌نو

سازمان دیجیتال، چشم‌انداز آینده بیمه تجارت‌نو

امروز تحولات دیجیتال در صنعت بیمه با سرعت نسبتا بهتری در مقایسه با گذشته در حال پیشرفت است و چشم اندازی برهم‌زننده می‌توان از آن داشت. بروز این تحولات همراه با تغییر نیاز مشتریان طی سال‌های گذشته و افزایش نفوذ اینترنت و رویارویی با نسلی که همه خواسته‌هایش را از فضای مجازی دنبال می‌کند همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا شرکت‌های بیمه با تغییرات استراتژیک در فرایندهای سازمانی و زیرساختی خود بستر برآوردن نیازهای مشتریان را در مجرایی غیر از حضور در شعبات دنبال کنند. همان ایده‌ای که بیمه تجارت‌نو به آن توجه داشته و حالا در قالب "سازمان دیجیتال" تجارت‌نو به صنعت بیمه عرضه کرده است. رویکردی موثر و متفاوت در حوزه تحول دیجیتال.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فرا بیمه، آرش طاهری، مدیر فناوری اطلاعات بیمه تجارت‌نو در باره روند فناوری در صنعت بیمه و ساز و کار «سازمان دیجیتال تجارت‌نو» توضیحات مفصلی دارد.

شکل‌گیری فرهنگ تحول دیجیتال

به عقیده آرش طاهری دیگر نمی‌توان مانند سال‌های گذشته ادعا کرد که صنعت بیمه به موضوع فناوری و رویکردهای آن مقاومت نشان می‌دهد بلکه امروز صنعت بیمه شاهد تحولاتی در سطوح مختلف است که بیانگر پذیرش و میزان تمایل شرکت‌های بیمه به راهکارهای فناورانه است.

او در این باره موضوع فرهنگ‌سازی تحول دیجیتال در پیکره شرکت‌های بیمه را پیش می‌کشد و می‌گوید: «تا پیش از این یکی از مهم‌ترین موضوعات در شرکت‌های بیمه عدم فرهنگ‌سازی در باره تحول دیجیتال و دیگر رویکردهای روز بود که به این سبب صنعت بیمه در زمینه میزان کاربرد فناوری اطلاعات در زنجیره ارزش بیمه و روند تحول دیجیتال در مقایسه با نظام بانکداری ضعیف تلقی می‌شد ولی امروز موضوع باور به فرهنگ استفاده از فناوری‌های روز تمامی بدنه شرکت‌های بیمه از هیئت مدیره گرفته تا کارشنان فنی همگی در جزییات این فرهنگ سازمانی نوین قرار گرفته‌اند.»

به گفته مدیر فناوری اطلاعات بیمه تجارت‌نو، با توجه به سرعتی که اکوسیستم بیمه در تجربه استفاده از نوآوری‌های دیجیتال با آن رو به روست به زودی بیمه هم‌تراز با صنایع مالی دیگر نظیر بانک و بورس در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات پیش خواهد رفت و دیگر سخنی از عقب ماندن از سایر صنایع در میان نخواهد بود.

او با اظهار امیدواری از دورنمای صنعت بیمه در کاربرد راهکا‌های فناورانه می‌گوید: در حال حاضر در اکوسیستم بیمه با ورود استارتاپ ‌های بیمه‌ای و همین طور تغییراتی که در شرکت‌های باسابقه بیمه و خدمات‌دهندگانی چون فناوران خبره و تحولات ساختارهای نرم‌افزاری شاهد هستیم، می‌توانیم این تحول رو به رشد را به درستی ببینیم.

چالش بزرگ: کمبود منابع انسانی

قاعدتا هر روند رو به توسعه‌ای در هر صنعتی با چالش‌های بسیاری همراه است و همواره بازیگران اکوسیستم برای رسیدن به هدف غایی خود با موانع زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند تا در نهایت اکوسیستم به بلوغی کافی برسد. مدیر فناوری اطلاعات بیمه تجارت‌نو درباره چالش‌هایی که صنعت بیمه برای رسیدن به بلوغ فناورانه با آن رو به رو است به نکته‌ای خاص اشاره می کند.

صحبت او نه از نداشتن زیرساخت‌هاست و نه قوانین بازدارنده. او از کمبود نیروی انسانی در زمینه فناوری اطلاعات در بیمه می گوید:‌ امروز بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های بیمه موضوع نیروی انسانی خبره است که نیاز داریم در ریل توسعه فناوری در صنعت بیمه به مدد آنها با سرعت بیشتری حرکت کنیم ولی در واقعیت بسیاری از نیروهای خبره در سالهای اخیر به سبب پدیده مهاجرت از کشور خارج شده‌اند و به این سبب صنعت بیمه با خلا بزرگ منابع انسانی ماهر در زمینه فناوری اطلاعات رو به روست»

او در ادامه به نقش موثر رگولاتوری بیمه در توسعه فناوری اطلاعات در صنعت اشاره می‌کند و می‌گوید: می‌توان به جرات ادعا کرد که تا سال‌های گذشته رگولاتوری یکی از مهم‌ترین چالش‌های مسیر توسعه تحول دیجیتال بوده است اما در یک سال گذشته به سبب تغییرات مدیریتی و تحول نگاه مدیران ارشد بیمه مرکزی در قبال رویکردهای نوآورانه و فناورانه دیگر نمی‌توان رگولاتور را مانعی بر این مسیر تلقی کرد که حتی در مواقعی بیمه مرکزی از نقش تنظیم‌گری خود به تسهیلگری ورود پیدا کرده است. اگر هم در این باره چالشی باشد صرفا به دلیل عدم وجود پیشینه آن پیکره نهاد ناظر و خلا تجربه است. به نوعی رویکرد آزمون و خطا در رابطه با بعضی رویکردهای فناورانه همراه است اما با همه این اوصاف آنچه امروز در لایه رگولاتوری در حال شکل‌گیری است، باور به تغییر و عمل برای تسهیل به کارگیری رویکردهای فناورانه است. ما در سالهای گذشته مشکلات بسیاری در زمینه تصمیم‌گیری در لایه رگولاتوری را داشتیم ولی طی دو سال گذشته به طور محسوس می‌توان نقش تسهیلگری بیمه مرکزی را شاهد بود.

سازمان دیجیتال، چشم انداز آینده تجارت‌نو

حرکت به سمت «سازمان دیجیتال» برنامه مهمی است که امروز بزرگ‌ترین خواسته هیئت مدیره تجارت‌نو نه فقط از واحد فناوری اطلاعات که از همه عناصر سازمان است.

به گفته طاهری فاز اول پروژه بزرگ بیمه تجارت‌نو راه‌اندازی «سامانه سازمان فروش دیجیتال» این شرکت است. در این فاز رشته‌هایی که امکان صدور آنلاین را دارند جای خواهند داشت و در فاز دوم بعد از لایه فروش سازمان دیجیتال تجارت‌نو به موضوع پرداخت خسارت و رسیدگی به مطالبات نیز ورود خواهد کرد. در فاز سوم نیز با همکاری یکی از شرکت‌های فعال در حوزه امضای دیجیتال در رشته‌هایی که تا امروز امکان صدور بیمه‌نامه به صورت آنلاین وجود نداشته مشتریان می‌توانند بی نیاز به مراجعه به شعبه نیازمندی‌های خود را برطرف کنند.

مدیر فناوری اطلاعات بیمه تجارت‌نو در توضیح عبارت «سازمان دیجیتال تجارت نو» می‌گوید:‌ هدف از عنوان سازمان دیجیتال تجارت‌نو به معنای حرکت به سمت بیمه‌داری تمام‌هوشمند نیست. البته شاید زمانی به این هدف هم فکر کنیم ولی در حال حاضر ما در پی آن هستیم که امور مربوط به مشتری را تا حد ممکن به صورت غیرحضوری و تا حدی بی نیاز از حضور در شعبات پیش ببریم. زمانی این سوال مطرح بود که آیا تمامی گروه‌های مشتریان خرد و کلان در نقاط مختلف کشور امکان استفاده از روند دیجیتال را خواهند داشت یا نه، ولی امروز به مدد بالا رفتن سواد دیجیتال به سبب ورود گوشی‌های هوشمند این نگرانی کمتر شده است. با این اوصاف سازمان دیجیتال بیمه تجارت‌نو می‌تواند تمامی نیازهای یک مشتری از بحث صدور، الحاقیه‌ها، اعلام خسارت و ارزیابی و پرداخت را به صورت غیر حضوری برآورده سازد»

به گفته آرش طاهری در فاز اول سازمان دیجیتال بیمه تجارت‌نو رشته‌های حوادث انفرادی، بیمه شخص ثالث، بیمه آتش‌سوزی، بیمه مسافرتی داخل و خارج کشور در روی سایت قابل انجام است ولی در فاز بعدی با استفاده از قابلیت امضای دیجیتال رشته‌های مهندسی و مسئولیت نیز قابل پوشش خواهند بود.

هم‌افزایی سازمان دیجیتال و شبکه نمایندگان

شبکه نمایندگان. این مهم‌ترین موضوعی است که در زمان پروژه هوشمندسازی فرایندها به خصوص در لایه فروش ذهن مدیران بیمه را به خود مشغول می‌کند.

در این راستا آرش طاهری با صراحت اعلام کرد که سازمان دیجیتال تجارت‌نو قرار نیست بر فعالیت شبکه فروش و نمایندگان تاثیر منفی داشته باشد که به عکس بر استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آنها نیز تاکید دارد.

مدیر فناوری اطلات بیمه تجارت‌نو در باره اهمیت شبکه نمایندگان می‌گوید: فناوری خاصی که امروز در سازمان دیجیتال تجارت‌نو به کار گرفته شده به این صورت است که تمامی شبکه نمایندگان می‌توانند از این سامانه به عنوان وب‌سایتی برای فروش و تسهیل بازاریابی زمینه فعالیت خودشان استفاده کنند. ما به هیچ وجه قصد نداریم سازمان دیجیتال شعبه‌ای مجازی تلقی شود و در این روند قطعا چنان همیشه به همکاری شبکه نمایندگان نیاز خواهیم داشت»

آرش طاهری با تاکید بر این که شبکه فروش مهم‌ترین عنصر در نگاه مدیران شرکت تجارت‌نو است بر این موضوع اشاره کرد که هر برنامه ای در زمینه فناوری اطلاعات قطعا در راستای تسهیل روند فعالیت شبکه وسیع نمایندگان خواهد بود.

مدیر فناوری اطلاعات بیمه تجارت‌نو با اشاره به موضوع نیاز مشتری به گرفتن مشاوره تاکید می کند که در سازمان دیجیتال بیمه تجارت‌نو نیز به این نیاز فکر شده است. او در این باره توضیح می‌دهد: در سازمان دیجیتال بخشی برای ارائه مشاوره تخصصی به بیمه‌گزاران در نظر گرفته شده است به نحوی که بر اساس محل زندگی مشتری نمایندگانی را برای مشاوره معرفی خواهیم کرد. در فازهای آینده با استفاده از چت‌بات‌ها این نیازمندی بزرگ را نیز به صورت غیرحضوری رفع خواهیم کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.