علاقه مندی پاکستان برای تجارت با ایران

علاقه مندی پاکستان برای تجارت با ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد پیش بینی هایی برای فراهم شدن زمینه تجارت آزاد میان ایران و پاکستان انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد پیش بینی هایی برای فراهم شدن زمینه تجارت آزاد میان ایران و پاکستان انجام شده است.
به گزارش دیوان اقتصاد، 'محمدرضا نعمت زاده' در سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، همراه وی به اسلام آباد سفر کرده بود، در گفت و گو با ایرنا گفت: تجارت آزاد قطعا می تواند موجب افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان شود و البته ملاحظاتی در آن دیده خواهد شد تا تولید محصولات صنعتی و کشاورزی لطمه نبیند.
نعمت زاده گفت: تجربه جهانی نشان می دهد که هر جا که تجارت آزار برقرار شده، در مجموع به نفع طرف های این تجارت آزاد تمام شده و اگرچه در برخی زمینه ها موجب آسیب دیدن یکی دو مورد از صنایع یا کاهش صادارات و یا واردات چند قلم کالا می شود، ولی در مجموع، یک روند مفید و به نفع طرفین خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجاری جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: جلسات و دیدارهایی که مقامات عالی پاکستان در این سفر با روحانی داشتند و استقبال گرم آنها نشان می دهد در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی و سیاسی با ایران بسیار جدی و بااراده هستند بخصوص اینکه این سفر در دوره پسابرجام اتفاق افتاد و در این سفر توافق های بسیار خوبی میان بانک های مرکزی دو کشور برای از سرگیری سریع همکاری های بانکی انجام شد که این می تواند یک شروع خوب برای برقراری روابط بانکی باشد.
نداشتن روابط بانکی با پاکستان به عنوان یک مانع عمده در مسیر توسعه تجارت دو کشور، برد اشته شده و به زودی هم عملیاتی خواهد شد. در جلساتی که با تجار پاکستانی داشتیم، تاکید داشتند که با رفع مشکلات بانکی، مانع اصلی در مسیر فعالیت های تجاری میان دو کشور برداشته خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد که در جریان سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در راس یک هیات عالی اقتصادی، تصمیم گرفته شد که برخی اقلام صاداراتی پاکستان به ایران در قالب تجارت ترجیجی که از سال 2006 فعال است، تغییر کند و اقلام جدید جایگزین آن شود.
نعمت زاده با بیان اینکه در اردیبهشت ماه سال گذشته تفاهم هایی در تهران با طرف پاکستانی انجام شد، گفت: در نشست های سال گذشته قرار بر این شد که یک برنامه راهبردی 5 ساله را در بخش اقتصاد و توسعه تجارت تهیه کنیم که این سند تهید شد و در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان به امضای طرفین رسید. این سند می تواند نقشه راه توسعه تجارت دو کشور باشد.
وی افزود: این برنامه راهبردی 5 ساله چند هدف مشخص را دنبال می کند. در زمینه کمی، تاکید بر این است که تا سال 2012 میلادی، سطح کنونی تجاری دو کشور را که در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار است، به پنج میلیارد دلار در سال برسانیم.
وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: لازمه کار این است که بطور متوسط، حداقل در سال 30 درصد رشد صادرات داشته باشیم که البته رقم کمی نیست و باید تلاش فراوانی برای تحقق این مهم انجام شود.
نعمت زاده گفت: باید تلاش کنیم تا موانعی را که در مسیر تحقق این هدف وجود دارد، برداریم. یکی از موانع موجود بحث های مرزی میان دو کشور است. در زمان حاضر فقط یک گذرگاه مرزی رسمی بین ایران و پاکستان وجود دارد که پیش بینی شده است که دو گذرگاه جدید مرزی بین دو کشور افتتاح شود که قطعا به افزایش همکاری های تجاری کمک خواهد کرد.
وی تاکید کرد که باید مانع از تجارت های غیرقانونی در مرزهای دو کشور شویم و با ایجاد گذرگاه های جدید مرزی، تجارت های غیرقانونی، خود بخود به سمت انجام فعالیت های تجاری قانونی پیش خواهد رفت.
نعمت زاده گفت: قرار است خرم دستگیر خان وزیر باررگانی پاکستان به همراه هیاتی از تجار و صنعتگران این کشور در خرداد ماه سال جاری به ایران سفر کند و ضمن بازدید از صنایع ایران، قصد داریم در این سفر تصمیم های اجرایی بیشتری برای پیشبرد تجارت دوجانبه اتخاذ کنیم.
وی افزود: همچنین با وزیر بازرگانی توافق کرده ایم که جلسات مشترک هر شش ماه یک بار، در تهران و اسلام آباد برقرار شود.همچنین قرار شده است که یک نمایشگاه صنعتی و تجاری ایران در شهر کراچی پاکستان برگزار شود و قطعا صنایع و تولید کنندگان ایرانی شرکت فعال در این نمایشگاه خواهند داشت و همچنین هماهنگی هایی انجام دادم تا طرف پاکستانی هم نمایشگاهی را در پایان امسال در ایران دایر کند.
نعمت زاده: با تاکید بر تقویت خطوط حمل و نقل میان ایران و پاکستان به ویژه خطوط دریایی و هوایی، گفت: با سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صحبت خواهیم کرد تا بتوانیم یک خط کشتیرانی منطم بین بندر کراچی و بندرعباس یا یکی از بنادر جنوبی ایران راه اندازی کنیم و این مورد تقاضای طرف پاکستانی هم بود.
وی یادآور شد که افزایش خطوط پروازی میان ایران و پاکستان هم یکی از ضرورت هایی است که بین دو کشور باید مورد توجه قرار گیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.