رونمایی از اپلیکیشن تعمیر خودرو آنلاین ؛ شهریور ماه /تعمیرکاران ستاره دار می شوند

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران درگفتگوی اختصاصی با دیوان اقتصاد خبر داد:

رونمایی از اپلیکیشن تعمیر خودرو آنلاین ؛ شهریور ماه /تعمیرکاران ستاره دار می شوند

خدمات پس از فروش سال هاست پاشنه آشیل صنعت خودرو در کشورمان به شمار می رود.خدمات پس از فروش در بخشی تامین قطعات یدکی و در بخشی دیگر تعمیرات خودرو را شامل می شود.اما در بخش تعمیرات خودرو بررسی نظرات و دیدگاه های مردم نشان می دهد اقشار مختلف از تعمیر خودرو چه در بخش خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی ذهنیت خوبی ندارند.این در حالی است که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران معتقد است تعمیرکارها در این میان قربانیان بی گناه قطعات یدکی قاچاق و تقلبی موجود در بازار است.

به گزارش دیوان اقتصاد، تعمیر خودرو موضوعی است که کمتر کسی پیدا می شود که  با آن سر و کار نداشته  باشد.شاید همه آن هایی که خودروی شخصی داشته اند گذرشان به برخی تعمیرکارانی در شهر خورده باشد که آنان را نقره داغ کرده باشند.تعمیرکاران غیر مجازی که در گوشه و کنار شهرها و روستاها برای مردم خاطره های تلخ افریده اند و با عملکردشان تعمیرکاران صادق، مشتری مدار و مجاز را هم در ذهن مردم بد جلوه داده اند.
نگاهی به عملکرد حوزه خدمات پس از فروش در بخش تعمیرات خودرو نشان می دهد چالش های زیادی پیش روی این صنف در سال های اخیر بوده که این روزها خبرها حکایت از پایان این چالش ها دارد.آن هم با اقدامی بکر و نو که به اعتقاد طراحان آن به زودی تعمیر خودرو را وارد مرحله ای تازه کرده و میزان رضایتمندی مردم از این صنف را در حد چشمگیری افزایش می دهد.این طرح نو یک اپلیکیشن تخصصی تعمیرخودرو آنلاین است که به نظر می رسد تمام دغدغه های مردم در بخش تعمیرات خودرو را برطرف کند.
محمد رضا نیک آئین ، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران که این روزها به دلیل طراحی نخستین اپلیکیشن سراسری تعمیرخودرو حتی فرصتی برای کارهای جاری اتحادیه هم ندارد  میزبان پایگاه خبری دیوان اقتصاد است تا از برنامه هایش برای بهبود وضعیت تعمیر خودرو در کلان شهر تهران و نیز 51 شهر دیگر کشور خبر دهد.

از او درباره اپلیکیشن تعمیرات خودرو می پرسیم و اینکه با چه هدفی تمام وقت خود را این روزها صرف این نرم افزار می کند و نیک آئین می گوید:ایجادشغل برای افراد و تعمیرکاران مجازاز یک سو و ایجاد اطمینان در مالکان خودرو برای تعمیر وسیله نقلیه شان از سوی دیگر اهداف اصلی راه اندازی این اپلیکیشن است.
متن این گفتگو را با هم می خوانیم:
اپلیکیشن تعمیر خودرو از مدت ها پیش طراحی شده و شنیده ایم برای تامین قطعات آن با بسیاری از تامین کنندگان معتبر قطعات یدکی مذاکرده داشته اید.اما گویا اتحادیه عرضه کنندگان لوازم یدکی به این هماهنگی ها انتقاد داشت.علت این انتقادها چه بود؟
زمانی که افراد بتوانند سازوکار وراه حل قابل قبولی ارایه دهند پذیرفته است اما زمانی که راه حلی وجود ندارد ما نمی توانیم منتظر بمانیم تا چند سال نمایندگی مانند ایساکو ساخته شود و بتوانیم قطعات مورد نیاز خود را تامین کنیم. ما به هر کس که توانایی تامین قطعات مرغوب و با کیفیت برای این اپلیکیشن و تعمیرکاران مجاز را داشته باشد زمینه همکاری را فراهم می کنیم. سرمایه گذاری در این اپلیکیشن اصولی دارد.درتامین قطعات یدکی طرف حساب اتحادیه بیش از ده شرکت است که در صورت نیاز به هر کدام از طرف های همکارمراجعه کنیم.من به همه قوانین تجارت آشنا هستم وهمیشه با یک شرکت کار نمیکنم بلکه با چندین شرکت کار میکنم تا در صورت نیاز به مشکلی برخورد نکنم.
درباره این طرح بیشتر توضیح دهید .چه زمانی اجرا می شود؟
فعلا ترجیح می دهیم جزییات زیادی از این طرح عنوان نکنیم .ما در آینده ای نزدیک از آن رونمایی می کنیم ودر داخل اعضای مجازمان اجرای آن را به صورت آزمایشی آغاز می کنیم  چون باید آزمون خطای طرح سنجیده شود.در مرحله آزمایشی و در شهریور ماه امسال با 100 تعمیر گاه کار را شروع می کنیم. این طرح در ابتدا به صورت محدود با مشتری های این 100 تعمیرگاه کلید می خورد و  دوماه بعد در آبان ماه در زمان نمایشگاه های بین المللی به طور رسمی افتتاح می شود.برای اجرای این اپلیکیشن با 52 رییس اتحادیه در ارتباط هستیم وتایید آنها را هم گرفتیم که درهر جایی ازاین سرویس استفاده شود. دراین برنامه راه کارهایی وجود دارد که شهرهای مختلف می توانند  با آن در ارتباط باشند.
به نظر می رسد با اجرای این طرح شکایت ها در حوزه تعمیر خودرو کاهش یابد.
یکی از اتفاق های خوب این طرح کاهش شکایات است.اتفاقا این بحث در بازرسی تعزیرات مطرح شد وزمانی که ازکار ما باخبرشدند بسیار خوشحال شدند ودلیل خوشحالی هم این بود که چه دربحث یدکی وتعمیرات وحتی بوکسل مشکلات بر طرف می شود.بخش بوکسل(یدک کش) خودرو یکی از مهمترین بخش هاست .بسیاری از شکایت ها از همین یدک کش ها شروع می شود.یدک کش با تعمیرکاری تفاهم کرده و خودروی معیوب را بدون در نظر گرفتن صلاحیت تعمیرکار به این تعمیرگاه منتقل می کند و مشکلات بعدی را به وجود می آورد.در اجرای این اپلیکیشن با کانون ایرانگردی وجهانگردی مذاکره کرده ایم تا با 800 دستگاه یدک کش در این برنامه مشارکت داشته باشند .در قسمت آی تی ومالی پروژه هم با بانک ملت توافق شده تا بتواننداین کار را بهترین شکل ممکن انجام دهند.
اتحادیه تعمیرکاران تهران در حال حاضر چند عضو دارد؟
در حدود 4500 عضو جاری ورسمی درشهر تهران داریم ولی تعداد تعمیر کاران در شهر بالغ بر 10 هزار نفر است که حدود ۸ تا ۹ هزار نفر غیر مجاز در حال حاضر فعالیت می کنند. درحال حاضر در بخش شکایات تنها 15 درصد شکایات به تعمیرکاران مجاز مربوط می شود و بقیه شکایات یعنی حدود 85 درصد مربوط به تعمیرکاران غیر مجاز است .
مردم چگونه می توانند عضو های مجاز وغیر مجاز را تشخیص دهند ؟
یکی از دلایل ساخت اپلیکیشن هم همین مورد بود. در بازرسی های صورت گرفته به مواردی برخوردیم از جمله جواز های تقلبی  ونداشتن پرونده که تشخیص آن برای مردم دشوار است. پس با هم فکری هایی که در مجموعه انجام شد دریافتند که مردم ازحالت سنتی خارج شده و به دنیای نرم افزار و مدرن روی آورده اند.این نرم افزار را طراحی کردیم که افراد با استفاده ازآن در هرمکان وزمانی ومعرفی نوع خودرو بتوانند از سرویس های  تخصصی خودروی خود استفاده کنند وتنها کسانی که جواز دارند را معرفی می کند واین برنامه خیلی تخصصی وگسترده است.
در دورنمای نهایی برنامه چه تعداد تعمیرکار مشارکت دارند؟
تمامی تعمیرکاران دراین برنامه قرار نمی گیرند. تعمیرکارانی که شکایت داشته اند نمی توانند در این برنامه حضور داشته باشند.چون باید بدانند تخلف در اتحادیه تعمیرکاران جایی ندارد. دراین برنامه ستاره تعبیه شده وتعمیرکاران بر اساس نوع عملکردشان ستاره دریافت می کنند.باید تلاش کنند تا پنج ستاره شوند وشکایت به منزله از دست دادن جایگاه این تعمیر کاران است.
میزان بودجه  این پروژه چقدر است ؟
برای راه اندازی این اپلیکیشن مبلغی بالغ بر2.5 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که درقالب تعاونی تامین شده است. این طرح با مشارکت تعمیرکاران وخرید سهام ازسوی آنها درحال اجراست. همه دراین مجموعه به یک میزان سهم دارند ازبالاترین فرد تا کسی که کمترین سهم را داراست . فعلا باید به صورت مساوی وزیرنظر تعاونی جلو رفت .سهام داران این اپلیکیشن از همه بخش ها سود می برند.ازمشتری وسود قطعات وبوکسل وبیمه سود می برند. همه دراین چرخه سود می برند .
ایده اولیه چه زمانی و چگونه شکل گرفت ؟
ما  در سال 88 استارت اولیه کار را زدیم. ولی در آن مقطع اپلیکیشنی وجود نداشت. درابتدا قرار بود به صورت تلفن گویا باشد و پس از ان به اپلیکیشن تبدیل شد . شاید درآینده تکنولوژی  جدیدی به وجود آید که قطعا ما به سراغ آن خواهیم رفت .یکسال زمان می برد تا اپلیکیشن در بین مردم جا بازکرده وخود را پیدا کند.
به سوالات بخش دیگر می رسیم.آقای نیک آئین چرا قیمت تعمیر خودرو اینقدر متفاوت است؟
کار ما مانند پزشکان است. دو پزشک دو قیمت متفاوت می دهند یکی ده میلیون ودیگری صد میلیون کسی که ده میلیون میگیرد به دنبال یک جراحی سطحی است. البته برخی موقع ها خلاف این موضوع هم بوده است. در همه صنف ها این بحث وجود دارد. البته ابزار بازدارنده هم موجود است اگر کسی اشتباهی انجام دهد با او برخورد می شود. هرکس بسته به نوع سرویسی که ارایه می دهند یاید ازآنها توقع داشت.
مردم چگونه می توانند از صحت ودرستی کار باخبر شوند؟
یکی از دلایل دیگر ساخت اپلیکیشن همین مبحث است وبا توجه به پنج ستاره بودن مشکل کار رو حل خواهد کرد.دلیل این  که گفتم جا افتادن این نرم افزار یک سال زمان نیاز دارد به خاطر اینکه مردم شناخت داشته باشند و با استفاده از نظرات آنها بتوانیم به بهترین شکل جلو برویم. درجامعه امروزی هرکس بهتر کاری رو انجام دهد مشتری بیشتری خواهد برد.
دلیل این که خدمات پس از فروش خودرو ها چنگی به دل نمی زند چیست؟
چون قطعات بی کیفیت ونامرغوب در بازار فراوان شده اند.اگر قطعه اصلی هم پیدا شود در صورت برخورد به مشکل وحتی داشتن گارانتی هم کسی پاسخگوی مردم نیست. دلیل اینکه مرسدس بنز دوسال گارانتی می گذارد چیست؟ مرسدسی که کیفیت فوق العاده ای دارد واحتیاج به گارانتی ندارد ولی دو سال گارانتی دارد برای اینکه امکان دارد نقص ومشکلی به وجود بیاید که درآن صورت باید پاسخ گو باشد.مشکل خرابی های کنونی مشکل مکانیک نیست چون او نمی تواند میان این همه قطعه ، محصول قاچاق موجود در بازار را تشخیص دهد.در حال حاضربا وجود پیشرفت علم کار تشخیص محصول اصل و نامرغوب دشوار شده است. در گذشته چاپ تقلبی وجود داشت اما امروز در محصول تقلبی با لیزرشماره سریال حک میکنند وتشخیص اصالت کالا دشوار است.دراین بین مکانیک ها قربانی بی گناه بی کیفیتی محصولات موجود دربازار شده اند . درصد قابل توجهی ازمحصولات موجود قاچاق هستند وباید جلوی این محصولات نامرغوب گرفته بشود تا ضربه آن به تعمیرکاران وارد نشود.
تعداد پرونده های شکایتی در سال گذشته چه میزان بوده است؟
در سال گذشته پرونده های موجود بیش از 1800 پرونده بود که به آن رسیدگی شده است.البته حدود 6 هزار پرونده شکایتی وجود داشته که این 1800 مورد در اتحایده مطرح شده و بقیه توسط خود شاکیان پیگیری نشده است.در رسیدگی به این پرونده ها نیز 99 درصد حق با مالک خودرو بوده ودلیل آن هم بی کیفیتی قطعات ومحصولات وپاسخ گویی مکانیک ومکانیکی  است که به دلیل نبود کیفیت باید درگیر پرونده شوند . در فرآیند تعمیر خودرو عوامل بسیاری درگیر هستند اما بسیاری از موارد برسر مکانیک خراب می شود واین خود معضل بزرگی است واکثر پرونده ها برعلیه مکانیک ها بسته می شوند.میدانیم که این منطقی نیست اما چاره ای نداریم.
و سخن پایانی...
صنف ما باید این موضوع را بدانند که درآینده نه چندان دور تکنولوژی و نرم افزارها تمام حرفه ها را تحت تاثیر خود قرار می دهند.به دلیل این تغییر ، شغل های زیادی ازبین خواهد رفت که ماهم می توانیم در این فهرست باشیم. پس اگر میخواهیم ازبین نرویم باید به روز باشیم وآموزش دهیم چه ازلحاظ فنی وچه فناوری اطلاعات و آی تی.تعمیرکاران برای موفقیت در آینده باید آموزش و روزآمد شدن را در دستور کار خود قرار دهند.

امیر علی امینیان




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.