فرصت ورود ایران به بازار اتحادیه اوراسیا فراهم می شود

فرصت ورود ایران به بازار اتحادیه اوراسیا فراهم می شود

آشوت مانوکیان وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با اشاره به توافق ها و برنامه های توسعه همکاری های تهران و ایروان گفت که ایجاد منطقه آزاد اقتصادی مغری نزدیک مرز ایران، دستاوردهای متقابلی دارد و تجار ایرانی نیز می توانند وارد بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا شوند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، پایگاه خبری وزارت زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان روز دوشنبه با اشاره به سفر اخیر هیات ایرانی به ریاست اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد به این کشور و مذاکره با مقام های ارمنستانی به نقل از مانوکیان نوشت: همکاری ها در عرصه های مختلف اقتصادی به ویژه انرژی توسعه، تعمیق و تحکیم خواهد یافت.
رئیس ارمنستانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور تاکید کرده است: امیدواریم در دولت جدید ایران نیز مانند پیش شاهد گسترش همکاری ها باشیم.
مانوکیان در ادامه نیز ضمن معرفی برنامه های راهبردی ایروان در عرصه انرژی به احداث خط سوم برق فشار قوی اشاره کرد و گفت که با عملیاتی شدن این طرح، توان صادرات برق به ایران به١٠٥٠ مگاوات می رسد و از سوی دیگر ارمنستان با اجرای یک پروژه دیگر به ترانزیت کننده این انرژی بین ایران، گرجستان و حتی روسیه تبدیل می شود.
وی همچنین با اشاره به احداث نیروگاه برقآبی مغری خاطر نشان کرد که برق تولیدی این مرکز و همچنین بلوک دوم نیروگاه حرارتی ایروان می تواند در برنامه تهاتر برق و گاز مورد بهره برداری قرار گیرد.
پایگاه خبری وزارت زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان همچنین نوشت که ترکان در دیدار با مانوکیان تاکید کرد، عرصه انرژی از مهمترین شاخه های اقتصاد ایران است و توان فراوانی برای گسترش همکاری ها در این زمینه نه تنها به صورت دو جانبه بلکه چند جانبه وجود دارد.
در جریان سفر هیات ایرانی به ارمنستان که اواخر هفته گذشته انجام شد، افزون بر مذاکرات گسترده با مقام های اقتصادی این کشور یک تفاهم نامه همکاری بین مناطق آزاد نیز به امضا رسید.
پس از سفر دی ماه سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ایروان و مذاکره با سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان، مذاکرات اعضای هیات عالی همراه با همتایان و سپس رفت و آمد متقابل هیات های مختلف، برنامه ها و زمینه های فراوانی برای توسعه همکاری های دو کشور فراهم شده است.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.
از سوی دیگر، ارمنستان که تنها عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارای مرز زمینی با ایران است، همراه روسیه، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان دیگر اعضای این تشکل و ایران برنامه ریزی های گسترده ای را برای تشکیل منطقه آزاد تجاری تدارک دیده اند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با ایران برنامه همکاری های گسترده تجاری و اقتصادی را تنظیم کرده است، جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرد.
برپایه اطلاعات در دسترس، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارند و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.