استمرار اقتصاد یله و رها دلار را گران تر خواهد کرد

عبدالمجید شیخی اقتصاددان :

استمرار اقتصاد یله و رها دلار را گران تر خواهد کرد

نرخ بالای دلار نتیجه نقدینگی های سرگردان است
چهارشنبه, سپتامبر 5, 2018 - 14:07 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

سخنان چند روز گذشته عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی بازار ناآرام ارز و سکه را  نآرام تر کرد ، به نحوی که فردای همان روز دلار افزایش بیش از 300 تومانی را تجربه کرد ، ازهمان روز تاکنون دلار همچنان حرکت رو به بالای خود را در پیش گرفته است ، هر چند که کارشناسان معتقدند دلار رشد خود را کرده و دوران طلایی این پول آمریکایی به پایان رسیده است ، حال نوبت سکه است که دررقابت با دلار خودنمایی بیشتری کند .

 

به گزارش دیوان اقتصاد،با این حال براساس برخی اخبار و گزارش های غیر رسمی امروز چهارشنبه 14 شهریورماه نرخ دلار به بیش از 14 هزار تومان رسیده و این یعنی اینکه درظرف 5 روز دلار حدود 4 هزار تومان افزایش داشته است .

عبدالمجید شیخی کارشناس ارشد اقتصادی در گفت وگو با دیوان اقتصاد  می گوید: این وضعیت نتیجه سرگردانی نقدینگی است ، موضوعی که بسیاری ازکارشناسان نیز برآن تاکید دارند ،

وی می افزاید : معتقدم اظهار نظر رییس جمهوری درباره عدم تزریق ارز به بازار از محل ذخایر ارزی بسیار نادرست بود. دولت اگر چنین قصدی را هم ندارد نباید آن را اعلام عمومی کند چراکه موجب تنش در بازار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف اظهارات برخی از تکنوکرات ها که البته عمدتا افراد صادقی هستند، تمام این نوسانات در بازار به دلیل سرگردانی نقدینگی ها است، ادامه داد:  اما متاسفانه آموزه های اقتصاد سرمایه داری در افکار تکنوکرات ها غوطه ور است. برخلاف نظرات این افراد که می گویند مشکل اقتصاد در حال حاضر عدم استقلال بانک مرکزی است یا حجم نقدینگی بسیار زیاد است، بنده معتقدم مشکل سرگردانی نقدینگی است.

شیخی با تاکید بر اینکه مشکلی که امروز گربیان اقتصاد ایران را گرفته ناکارآمدی دولت در جهت تزریق نقدینگی به بخش های مولد است، گفت: دولت نتوانست اهداف اقتصاد مقاومتی را پیاده کند. متاسفانه تمام تمرکز دولت بر روی برنامه برجام بوده است. تفاهمنامه ای را امضا کردند که تبعات منفی برای اقتصاد ایران داشت و منجر به گستاخ تر شدن امریکا شد و این دولت مواضع غربی ها را تقویت کرد.

وی افزود: بعد از برجام که دست اقتصاد ایران را بست دولت هیچ برنامه ای برای اقتصاد کشور نداشت. در حال حاضر هم به نظر نمی آید که دولت برنامه ای برای ساماندهی به بخش اقتصاد داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مهم ترین عاملی که می توانست نقدینگی را از سرگردانی نجات دهد این بود که دولت این نقدینگی را به سمت بخش حقیقی اقتصاد و  تولید هدایت می کرد . شبکه بانکی و بانک مرکزی مسئول این بخش است که در این مدت هم نظام بانکی و بانک مرکزی رها شده بود. بانک مرکزی در این مدت هیچ کمکی به ساماندهی وضعیت سرمایه گذاری و هدایت آن به سمت بنگاه های مولد نکرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با شروع دور جدید تحریم ها در آبان ماه شاهد ادامه افزایش نرخ دلار  در بازار خواهیم بود، گفت:‌ اتفاقی افتاده حاصل کنش صاحبان مال و ثروت و مالکان بیش از 70 درصد حجم نقدینگی است. این حجم از نقدینگی ها در اختیار افراد محدودی است که با تمام اقتصاد کشور و خانوار را در دست دارند. تا زمانی که این شرایط رها و یله است ادامه این وضعیت حد و حدود ندارد بنابراین با استمرار این روند افزایش قیمت دلار بیش از قیمت های امروز بازار دور از انتظار نیست.

شیخی با تاکید بر اینه نظارتی بر عملکرد این افراد وجود ندارد و دارایی های آنها هم شامل حال مالیات نمی شود،  ادامه داد: این افراد از نرخ حاشیه کاذب سود بادآورده ای بالایی برخوردارهستند به همین دلیل دست به سفته بازی و پولشویی از طریق دلار،‌ خودرو، مسکن،‌ گوشی همراه و ...  می زنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تا زمانی که جریان حجم نقدینگی در بازار آزاد باشد،‌ این شرایط اقتصاد را نمی تواند کنترل کرد،‌ گفت: راهکار این است که بانک اطلاعاتی غنی و یکپارچه از حساب های مشتریان ایجاد کنیم تا حساب های این افراد کنترل شود تا مالیات بر نقل و انتقال آن وضع شود.

وی تاکید کرد: در کنار آن بانک ها منطبق با سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی،‌ ملزم شوند منابع شان را به سمت حقیقی اقتصاد سوق دهند. وقتی این حجم نقدینگی وارد بخش تولید شود، نقدینگی انباشت نخواهد شد که در این شرایط سرگردان باشد و وارد بازارهای سفته بازانه و سوداگرانه شود.

شیخی با بیان اینکه متاسفانه ناکارآمدی برخی از مسئولان اقتصادی منجر به تضعیف شدید قدرت خرید مردم شده است،‌ ادامه داد: در همین چند ماه توان خرید قشر ضعیف مردم به بیشتر از 50 درصد کاهش پیدا کرده است که دقیقا به عملکرد دولت در بخش اقتصاد برمی گردد. دولت باید می توانست این شرایط را پیش بینی و برای آن راهکارهایی را به مرحله اجرا می رساند. متاسفانه دولت نتوانست اقتصاد را در این شرایط حساس مدیریت کند.

وی تاکید کرد:‌امروز مردم تحت فشار اقتصادی قرار گرفته اند و این سیاستی است که دولت امریکا آن را دنبال می کند و افرادی که اقداماتشان به این بحرانی تر شدن این شرایط دامن زده،‌ آگاهانه یا ناآگاهانه برنامه های امریکا را در ایران پیاده سازی می کنند.      

شیخی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه بهم ریختن بازار ارز تعمدی است، گفت: البته بخشی از این صحبت ها هم بهانه دولت برای به وجود آمدن این شرایط است. مسئولان چرا این حرف ها را وقتی که وزیر امور خارجه کشور با مقامات امریکایی جلسه برگزار می کرد، نمی زدند؟ اما در نهایت سوء مدیریت اقتصادی باعث به وجود امدن این نوسانات ارزی در بازار شده است و تا زمانی که دولت برای هدایت نقدینگی به سمت تولید برنامه ای نداشته باشد، شاهد این ناآرامی های اقتصادی خواهیم بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.