توقف سوخت رسانی به هواپیما‌های ایرانی همچنان پابرجاست

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

توقف سوخت رسانی به هواپیما‌های ایرانی همچنان پابرجاست

اسعدی‌ سامانی گفت: توقف سوخت رسانی به هواپیمای ایرانی از سوی برخی کشور‌های اروپایی همچنان بر قوت خود پابرجاست.

به گزارش دیوان اقتصاد،اسعدی‌ سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه متأسفانه در چند ماه گذشته برخی از کشورها از جمله ترکیه به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند، گفت: با خروج ترامپ از برجام برخی از کشورها از جمله ترکیه، لبنان، کویت و تعدادی از کشورهای اروپایی به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند و این موضوع مشکلاتی را برای ناوگان هوایی کشور ایجاد کرده است.

هیچ پروازی به علت مشکل سوخت لغو نشده است

وی ادامه داد: با وجود مشکلات بسیار در حوزه ناوگان هوایی، اما ایرلاین‌ها با توجه به تعهداتشان تمام پروازهای خود را انجام می‌دهند و تا امروز هیچ پروازی به دلیل مشکل سوخت‌رسانی لغو نشده است.

اسعدی سامانی اظهار کرد: ایران تجربه‌های بسیار خوبی از گذشته به دلیل تحریم‌های هواپیمایی کسب کرده است و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای رفع این مشکل در داخل کشور سوخت‌گیری می‌کنند و یا سعی می‌کنند از هواپیماهایی که در مسیر نیاز به سوخت‌گیری نداشته باشند استفاده کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: برخی از کشورهای اروپایی طی رایزنی‌هایی که با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داشته‌اند برای سوخت‌گیری هواپیمایی ایرانی محدودیتی نگذاشتند، اما برخی از کشورهای اروپایی به دلیل ارتباط قوی با آمریکا امکان سوخت‌گیری را محدود کردند.

تأخیر هواپیما‌ها ارتباط مستقیمی با ایمنی پرواز‌ها دارد

وی درباره تأخیر هواپیماها و مسیرهای پرتردد پروازی گفت: تأخیر هواپیماها ارتباط مستقیمی با ایمنی پرواز دارد و امکان پرواز به دلیل نبود ایمنی اجتناب ناپذیر است و این امر در تمام  کشورهای دنیا وجود دارد.

اسعدی سامانی تأکید کرد: برخی از پروازها به شرایط جوی و یا نقص فنی هواپیماها با تأخیر انجام می‌شود که سعی کرده‌ایم با رفع نقص فنی هواپیماها این مشکل را محدود کنیم.

اجرای دستورالعمل حقوق مسافر در زمان تأخیر الزامی است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در صورتی که هواپیماهای برخی از شرکت‌های هواپیمایی نقص‌ داشته باشند باید دستورالعمل حقوق مسافران در زمان تأخیر را رعایت کنند و در صورتی که این شرکت‌ها این موضوع را رعایت نکنند، اخطار و یا جریمه می‌شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تسریع در پرداخت ارز نیمایی برای شرکت‌های هواپیمایی حیاتی است، گفت: بسیاری از شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند ارز دریافت کنند، آنهایی هم که گرفته‌اند باید در بازار آزاد، تبدیل کنند.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌‌وگو با فارس درباره نحوه ارائه‌ ارز نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: ارائه ارز نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی، همچنان به صورت نامنظم و در واقع یک خط در میان انجام می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: در همین راستا ‌شرکت‌های هواپیمایی گلایه دارند که ارز نیمایی در زمان لازم و به‌موقع به آنها تخصیص نمی‌یابد، بنابراین ناگزیر هستند به خاطر سرعت کار خود ارز آزاد از طریق بازار تهیه کنند.

‌وی با تأکید بر اینکه دریافت ارز به صورت آزاد هزینه شرکت‌های هواپیمایی را افزایش داده است، گفت: در تخصیص ارز نیمایی، سرعت عمل بسیار مهم است، ‌به عنوان مثال برای پرداخت پول سوخت شرکت‌های سوخت‌رسان در پروازهای خارجی، شرکت‌های هواپیمایی باید ارز کش (نقد) به همراه داشته باشند، حال اگر در تأمین ارز‌ تسریع نشود، شرکت‌ها مجبور هستند، از بازار آزاد، ارز تهیه کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: یا ممکن است شرکت هواپیمایی برای رفع نقص فنی خود نیازمند یک قطعه باشد، بنابراین باید ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار به سرعت تأمین کند، زیرا شرکت در پروازهای خود نمی‌تواند معطل شود و باید با رفع نقص فنی، هواپیما پرواز کند، حال زمانی که در تخصیص ارز نیمایی تاخیر رخ می‌دهد، شرکت‌ هواپیمایی مجبور است به ناچار ارز را از بازار آزاد تهیه کند.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر ثبت سفارش و دریافت ارز نیمایی از بانک، خود پروسه زمانی طولانی دارد، ‌اما هواپیما را نمی‌توان برای یک قطعه ۵۰ هزار دلاری زمین‌گیر کرد و ۲ ماه در صف ارز ماند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه زیرساخت‌های ارتباطی شرکت‌های هواپیمایی با بانک‌ها از نظر دریافت ارز نیمایی برقرار است، افزود:‌ با این وجود پروسه تصمیم‌گیری و تخصیص ارز نیمایی طولانی است، حتی برخی از پرونده‌های ما هم جواب داده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: مشکل دیگر شرکت‌های هواپیمایی این است که اگر ارز نیمایی آن هم با تأخیر داده می‌شود، به یورو و دلار نیست در حالی که ‌معاملات شرکت‌های هواپیمایی با طرف‌های مقابل، اغلب به صورت یورو یا دلار است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: بانک مرکزی به جای یورو و دلار به ما روپیه هند، لیر ترکیه یا یوان چین در قالب ارز نیمایی می‌دهد، حال شرکت‌های هواپیمایی باید این ارز‌ها را در بازار آزاد تبدیل کنند بنابراین هزینه «تبدیل» و هزینه «نقل و انتقال»‌ بر آنها متحمل می‌شود که حدود ۱۲ درصد است‌ ضمن آنکه  این پروسه سرعت لازم هم‌ ندارد و با تاخیر انجام می‌شود.

اسعدی سامانی درباره روند دریافت ارز نیمایی از سوی شرکت‌ها بیان کرد: همان‌گونه که گفته شد شرکت‌ها با تأخیر این ارز را دریافت می‌کنند همچنین برخی‌ شرکت‌های هواپیمایی هم هنوز نتوانسته‌اند ارز نیمایی دریافت کنند، بنابراین مجبور هستند، ارز مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تهیه کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.