بیش از 3 هزار روستا تا پایان امسال گازرسانی می‌شود

بیش از 3 هزار روستا تا پایان امسال گازرسانی می‌شود

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که مطابق برنامه گازرسانی سال 97، امسال به بیش از سه هزار روستا و 49 شهر گازرسانی خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «سعید مومنی» در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با بیان اینکه در یک دهه اخیر توسعه گازرسانی در کشور رشد کم‌نظیری داشته است، گفت: گازرسانی سبب افزایش رفاه مردم و رشد اقتصادی در کشور شده است؛ ضمن آنکه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را به همراه داشته است.
وی مصرف گاز کشور در سال 96 را بیش از 200 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: این مقدار گاز در صورتی که با سوخت مایع جایگزین می‌شد از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی برای کشور فاجعه‌آمیز بود.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز بخش نیروگاهی در سال 97 را 70 میلیارد مترمکعب، مصرف گاز بخش صنایع را 45 میلیارد مترمکعب و مقدار مصرف گاز بخش خانگی و تجاری را 86 میلیارد مترمکعب عنوان کرد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون یک هزار و 142 شهر به همراه 28 هزار و 729 روستا در کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که برای گازرسانی به آنها 352 هزار کیلومتر شبکه و 37 هزار کیلومتر خطوط اصلی انتقال گاز اجرا شده است.
مومنی با اشاره به استفاده شرکت ملی گاز ایران از بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 برای توسعه گازرسانی، تصریح کرد: اکنون سرانه انشعاب گاز برای نصب هر علمک 12 میلیون تومان است و در صورتی که هزینه گازرسانی برای هر خانوار یا نصب هر علمک از این مقدار تجاوز کند، به معنای آن است که گازرسانی صرفه اقتصادی ندارد و باید از سوخت جایگزین استفاده شود.

** اختصاص یک‌هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به استان‌های محروم
مومنی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر لزوم شتاب در روند گازرسانی به زاهدان، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر نشست‌هایی با سازمان‌های خدماتی و استانداری سیستان و بلوچستان برگزار کردیم که بر اساس آن مقرر شد موانع سابق از سر راه گازرسانی به شهر زاهدان برداشته شود.
به گفته وی، شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز به عنوان شرکت معین برای گازرسانی به بخشی از زاهدان انتخاب شده است تا در کنار شرکت گاز استان سمنان و شرکت گاز استان همدان کار گازرسانی به زاهدان کامل شود.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برای گازرسانی به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان یک هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

** گازرسانی به بیش از 3 هزار روستا در سال 98
مومنی درباره گازرسانی شهری و روستایی تا پایان سال 98 توضیح داد: امسال به 3 هزار و 62 روستا و 49 شهر با بهره‌مندی از احداث 477 هزار انشعاب و 24 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی خواهد شد که هزینه آن با هدف جلوگیری از ضرر مالی پیمانکاران متناسب با میزان تورم امسال در نظر گرفته شده است.
وی اعلام کرد: امسال در صنایع باید روزانه معادل 2 میلیون و 220 هزار لیتر سوخت مایع، گازرسانی شود.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به وقوع سیل‌ در استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و مازندران گفت: در استان‌های مازندران، لرستان و برخی دیگر از نقاط کشور بیش از 300 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات گازرسانی شرکت ملی گاز ایران وارد شده است




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.