موفقیت عرضه نفت در بورس وابسته به رویکرد فعالانه وزارت نفت است

موفقیت عرضه نفت در بورس وابسته به رویکرد فعالانه وزارت نفت است

یک کارشناس حوزه نفت و گاز گفت: به هر میزان که وزارت نفت در اهمیت دادن به موضوع عرضه نفت در بورس جدی‌تر باشد، می‌توان انتظار داشت که این موضوع به نتیجه مطلوب خود خواهد رسید و برعکس.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، عرضه نفت در بورس یکی از بهترین راهکارها برای بر هم زدن ساختار تحریم‌های نفتی آمریکاست، اتفاقی که یک شبه رخ نخواهد داد. با ورود بخش خصوصی به تجارت نفت به جای دولت، سرمایه‌گذاران با انعطاف‌پذیری بیش‌تری که نسبت به بخش دولتی دارند، می‌توانند نفت کشور را به فروش برسانند. باید قبول کرد راهکار ضد تحریمی بورس نفت برای موفق شدن نیاز به زمان دارد تا کم‌کم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نسبت به آن اطمینان حاصل کنند. موضوعی که از چشم بیژن زنگنه وزیر نفت هم دور نمانده و اخیرا وی در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت در این زمینه گفت: «کسب موفقیت چشمگیر عرضه نفت در بورس کمی زمان‌بر است لذا وارد میدان شدن کنشگران و فعالان این عرصه به زمان نیاز دارد».

فروش نفت ایران تا قبل از عرضه آن در بورس تماما در اختیار امور بین‌الملل شرکت ملی نفت بود. اما با عرضه نفت در بورس این انحصار در فروش نفت، در حال از بین رفتن است. در این راستا، صادق مردانی کارشناس نفت و گاز با اشاره به زوایای مختلف عرضه نفت در بورس انرژی ایران، این روش را با مدل قدیمی فروش نفت از طریق اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران، مقایسه کرده است. وی درباره این موضوع گفت: امور بین‌الملل شرکت ملی نفت قریب پنجاه سال است فروش نفت را در دست دارد. در این پنجاه سال تقریباً از روش­های مذاکره­ای استفاده کرده است. یعنی افراد با مراجعه به امور بین‌الملل اقدام به عقد قرارداد می­کردند. همین روش هم در بحث اتاق تاریک مطرح شده و استفاده می­شود. اتاق تاریک موضوعی نیست که جدید باشد. در واقع، یک جور خواسته‌­اند که فرایند فروش نفت در دوران غیرتحریمی را خیلی کوتاه و فشرده کنند و اصطلاحاً سریعتر به نتیجه برسانند. این حرکت کمکی به توسعه­­ تجارت نفت نمی­کند.

این کارشناس حوزه نفت و گاز ادامه داد: مدل سنتی فروش نفت توسط امور بین الملل شرکت نفت کمکی به پرورش بخش خصوصی نمی­کند. این مدل از فروش، کشور را در زمان تحریم با مشکل مواجه می‌کند. ولی بورس نفت این‌گونه نیست. بورس نفت بخش خصوصی را پرورش می­دهد و درآمدهای نفتی را رشد می­دهد. بورس نفت در تلاش این است که روش‌های جدیدی را برای تجارت نفت در ایران گسترش دهد.

مردانی با اشاره به وقفه یک هفته‌ای در عرضه نفت در تاریخ 24 اردیبهشت و به فروش نرسیدن نفت در هفته‌ی بعد از این وقفه، گفت: این بی ­انضباطی امور بین‌الملل یا وزارت نفت در عرضه نفت در بورس، تأثیرش را روی مشتری­ها می­گذارد. زمانی که قانونی وضع می شود، باید بر مبنای آن قانون عرضه منظم باشد. منظم بودن عرضه باعث می‌شود تا مشتری اطمینان لازم را برای سرمایه‌گذاری در بورس نفت داشته باشد. برای آن که خریداران نفت بتوانند از این فضا استفاده کنند باید مطمئن باشند که در زمان­‌های مشخصی نفت عرضه می­‌شود. اینکه یک روز هست و یک روز نیست هم به بازاریابی ضربه می­زند، هم تأثیرات روانی بدی می­گذارد.

وی در ادامه گفت: در روش سنتی فروش نفت توسط امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، اگر خریدار در ترمینال تحویل بار یا قرارداد، حتی یک ساعت تأخیر داشته باشد هزاران دلار باید خسارت بدهد. حال جای سوال است که چرا امور بین الملل در فروش نفت در بورس اینقدر تقدم و تأخر ایجاد می‌­کند؟ امور بین الملل باید به این نکته توجه کند که این رفتار آنها به فعالیت‌ها ضربه می‌­زند. بی‌انضباطی‌ها در امر عرضه نفت در بورس این راهکار ضد تحریمی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

مردانی در پایان اضافه کرد: فارغ از مزیت‌های فروش نفت از طریق بورس نسبت به فروش سنتی امور بین الملل شرکت ملی نفت، عرضه نفت در بورس در صورتی می تواند موفق باشد که مسئولین امر در وزارت نفت و بورس انرژی برای هر چه بهتر اجرا شدن این راهکار کمر همت ببندند. برای اینکه سرمایه‌گذاران هرچه بیشتر از بورس نفت ایران استقبال کنند، باید وزارت نفت حضور فعالانه‌ای در میدان فروش نفت داشته باشد. به هر میزان که وزارت نفت در اهمیت دادن به موضوع عرضه نفت در بورس جدی‌تر باشد، می‌توان این انتظار را داشت که بورس نفت ایران به نتیجه مطلوب خود خواهد رسید و به هر اندازه رویکرد منفعلانه‌ای نسبت به آن اتخاذ شود، بورس نفت به عدم موفقیت و شکست سوق داده می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.