نرخ واقعی ارز کمتر از هشت هزار تومان است

وزیر امور اقتصادی و دارایی :

نرخ واقعی ارز کمتر از هشت هزار تومان است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هیچکدام از مدل های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی دهند و حتی صحبت از نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان تا پنج هزار تومان است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس دژپسند با بیان اینکه سال ۹۷ درآمدهای غیرنفتی با کمترین تغییر ادامه یافت، گفت: سه ماهه اول سال ۹۸ صادرات غیرنفتی روند قابل قبولی داشت شاید روند مطلوب خیلی سخت باشد اما در شرایط کنونی قابل قبول است که از نظر وزنی و ارزش رشد مثبت دارد. همچنین درآمدهای مالیاتی نیز همین گونه است. در بحث سرمایه گذاری خارجی نیز سال گذشته 1.7 میلیارد دلار را داشتیم که نگران کننده بود و با تلاش مسئولان شرایط بهبود پیدا کرد و در سه تا چهار ماه آخر سال به 3.5 تا 4 میلیارد دلار رسید.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: راهکار های ۱۲ گانه برای استفاده تهاتری از نفت و قوام بخشیدن به درآمدهای ارزی کشور سرمایه‌گذاری خارجی و پیمانکاری داخلی طراحی شده است.
وی در مورد فعالیت‌های اقتصادی مزاحم تصریح کرد: برای این گونه فعالیت‌ها یه مزاحم محدودیت ایجاد خواهیم کرد و این مسئله در شرع و قوانین وجود دارد به همین منظور مالیات فعالیت‌های اختلال زا را پیگیری می‌کنیم که هفته بعد به دولت ارسال می‌شود.

برای رهن مستاجران وام خواهیم داد
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که به دنبال راه‌اندازی صندوقی برای دادن وام به مستأجران برای تأمین رهن آنها هستیم.
دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته به ۴ میلیارد دلار رسیده است در مورد شاخص کسب و کار هم گفت: با اینکه ایران در آمارها چهار رتبه تنزل داشته اما این ناشی از امتیاز نیست چرا که امتیاز ایران افزایش هم داشته است و در تجارت برون مرزی ۴۹ رتبه پیشرفت داشته‌ایم.

دژپسند در ادامه بحث خود با بیان اینکه برای تأمین درآمدهای مالیاتی به دنبال آسیب زدن به فعالان اقتصادی نیستیم اظهار کرد: با اینکه به دنبال افزایش درامدهای مالیاتی هستیم اما نمی‌خواهیم به فعالان خوش حساب و با عملکرد شفاف آسیب بزنیم.
او همچنین به پیشنهادات خود برای حمایت از اقشار آسیب پذیر هم اشاره کرد و گفت که برای حمایت از مستأجران قصد داریم صندوقی را راه‌اندازی کنیم که با وام دادن به مستأجران به تأمین رهن آنها کمک کنیم.<
وزیر اقتصاد گفت: باید مقررات زاید را حذف کنیم و از همه فعالان اقتصادی می‌خواهیم این موانع را اعلام کنند و ما آنها را پیگیری می‌کنیم. قرار شد جلسات مقررات زدایی دو برابر شود البته کار ما برای روانی کسب و کار محدود به اینها نشد و نقشه عملیاتی جامع را به مجلس و حتی مقام معظم رهبری نیز ارسال کردیم و این برای برون رفت از این شرایط کمک می‌کند.
وی ادامه داد: باید نرخ بهره‌برداری از ظرفیت را ارتقاء دهیم، باید ابتدا در سرمایه‌گذاری‌های قبلی به خوبی بهره‌برداری کنیم و اگر نرخ بهره‌برداری از ظرفیت را به هفتاد و پنج درصد برسانیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
دژپسند گفت: بسیار نگران بودیم که بانک‌ها قدرت تامین منابع مالی بنگاه را نداشتند، بنابراین تلاش کردیم تا بانک‌ها هم مطالبات خود را وصول و دارایی‌های منجمد آنها را روان و متمایل به صفر برسانیم.
تهیه راهکارهای ۱۲ گانه استفاده تهاتری از درامدهای نفتی
وی گفت: راهکارهای ۱۲ گانه ای را برای استفاده تهاتری از درامدهای نفتی طراحی کرده ایم که بر اساس آن درامدهای کشور، سرمایه گذری ها و فعالیت های پیمانکاری تقویت شود.
وزیر اقتصاد افزود: جزییات این راهکارها را نمی توانیم اعلام کنیم زیرا باعث گرا دادن به دشمنان برای تحریم می شود.
دژپسند افزود: در نحوه واگذاری ها و خصوصی سازی اصلاحاتی را با هدف جلوگیری از تضییع حقوق دولت انجام داده ایم.
وی اضافه کرد: بر این اساس در برخی واگذاری ها قیمت ها را افزایش داده و تلاش کردیم این بنگاه ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود تا آسیب های پیشین وجود نداشته باشد.

وی درباره بازر نرخ ارز گفت: هیچکدام از مدل های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی دهند و حتی صحبت از نرخ ۳۸۰۰ و ۵ هزار تومان است.
وزیر اقتصاد افزود: گفته می شود اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ ارز به زیر هشت هزار تومان کاهش می یابد.
مقابله با تحریم ها
وزیر اقتصاد گفت: محیط اقتصادی نباید مخل فضای کسب و کار باشد، بنابراین باید آسیب پذیری این بخش را کاهش داد.
وی افزود: پیش از استقرارم در وزارت اقتصاد، ستاد مقابله با تحریم ها در این وزاتخانه ایجاد شده بود که تلاش کردم با جدیت این ستاد تقویت شود و راهکارهای لازم برای مقابله با تحریم ها ارایه و به تصویب رسانده شد.
دژپسند ادامه داد: در بسیاری از زمینه ها توانستیم راهکارهای برون رفت از موانعی که دشمن برای ما ایجاده کرده بود را تدوین کردیم.
وی با اشاره به تلاش آمریکا برای قطع درامدها و منابع دولت، گفت: در مقابل سیاست دشمنان برای قطع دامدهای نفتی باید به افزایش درامدهای غیر نفتی توجه کنیم.
وزیر اقتصاد به جایگاه ایران در شاخص بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و اظهار داشت: اگرچه رتبه ایران در این شاخص چهار رتبه کاهش یافته اما به معنای کاهش امتیازات کسب شده و افت تلاش ها نیست.
وی اضافه کرد: حتی در برخی از بخش های این شاخص، رتبه ایران افزایش یافته از جمله در تجارت برون مرزی که جایگاه ایران ۴۹ رتبه بالا رفته است.
دژپسند بر افزایش بهره وری برای رونق تولید اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون از ۴۵ تا ۵۰ درصد از ظرفیت بخش های اقتصادی تولیدی استفاده می شود که اگر ۵۰ درصد افزایش یابد، شاهد جهش زیادی در حوزه تولید خواهیم بود.
تهیه بسته ویژه رونق تولید
وزیر اقتصاد گفت: بسته ویژه ای برای رونق تولید را تهیه و به رییس جمهوری ارایه کرده ایم.
وی افزود: نگران بودیم که که بانک ها نتوانند منابع مالی لازم را تامین کنند بنابراین در کنار بازار پول، تلاش کردیم بازار سرمایه را نیز تقویت کنیم.
تبدیل دارایی های منجمد بانکی به تسهیلات مولد
وی در بخش دیگری از این نشست خبری افزود: در نظر داریم بانک ها دارایی های منجمد خود را به منابع مولد تبدیل کنند تا میران تسهیلات را افزایش دهند.
وزیر اقتصاد افزود: در آینده نزدیک پروژه های بزرگی را با هدف مولد سازی دارایی های دولت و هدایت نقدینگی به بخش تولید، افتتاح می شود.
وی ادامه داد: بر این اساس یکی از دارایی های بانک سپه با مشارکت بانک مسکن به یک مجموعه شهری تبدیل می شود که بر اساس آن یک مجموعه چهار هزار واحدی ساخته می شود که افزایش عرضه مسکن و کاهش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.
دژپسند فزود: با وجود اینکه تلاش می کنیم درآمدهای مالیاتی افزایش یابد اما تلاش می شود فضای کسب و کار آسیب نبیند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.