ثبات بیشتر پایه پولی کشور با تبدیل ریال به تومان

ثبات بیشتر پایه پولی کشور با تبدیل ریال به تومان

جمعه, اوت 23, 2019 - 11:56 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است در حال حاضر حجم نقدینگی موجود در جامعه افزایش و ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزهای خارجی به شدت کاهش پیدا کرده بنابراین باید شرایطی ایجاد کرد تا میزان پایه پولی از ثبات بیشتری برخوردار شود.

 

به گزارش دیوان اقتصاد، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت  درباره ارسال لایحه «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور» به مجلس در راستای حذف 4 صفر از واحد پولی کشور، گفت: در حال حاضر حجم نقدینگی موجود در جامعه افزایش و ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزهای خارجی و ذخایر بانک مرکزی به شدت کاهش پیدا کرده بنابراین باید شرایطی ایجاد کرد تا میزان پایه پولی از ثبات بیشتری برخوردار شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر نرخ واحد پولی هر کشور نسبت به ارزش ذخایر بانک مرکزی از جمله طلا و ارزهای خارجی یکی از راهکارهای افزایش ارزش پول ملی است، افزود: آثار روانی و شرایط اقتصادی کشور را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین دلایل ضرورت حذف چهار صفر دانست اما باید به این نکته نیز توجه کرد که با حذف 4 صفر قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده و فقر و تورم نیز کاهش پیدا نمی‌کند در واقع این امور با سیاست‌های مبادله‌ای تغییر چندانی نمی‌کند.

وی افزایش هزینه کشور با چاپ اسکناس‌های جدید و ساخت مسکوکات را یکی از معایب حذف 4 صفر از واحد پولی کشور دانست و اظهار کرد: اگرچه تغییر واچد پولی هزینه‌هایی برای کشور به همراه دارد اما با استفاده از دستگاه‌های POSE و  ATMو تبادل پول الکترونیکی شرایط نسبت به گذشته آسان‌تر شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: با حذف 4 صفر ارزش واحد پولی افزایش پیدا می‌کند از سوی دیگر فاصله آن با واحد پولی سایر کشورها کم می‌شود که این امر می‌تواند تا حدودی آثار روانی ناشی از کاهش قدرت خرید مردم را پوشش دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: معنادار شدن فاصله واحد پولی ایران با ارزهایی مانند دلار، یورو و پوند تاثیر مثبتی در داد و ستد دارد.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر دلار حدود 11۰ هزار واحد با ریال فاصله دارد اما با حذف چهار صفر و تغییر واحد پولی به تومان این فاصله کاهش پیدا کرده و یک دلار ۱۱ تومان می‌شود در واقع واحد پولی دارای قدرت مقایسه‌ای متعادل با سایر ارزهای دنیا می‌شود.

وی بیان کرد: در شرایطی که واحد پولی کشوری با سایر ارزها فاصله بسیار داشته باشد، میزان و حجم گردش نقدینگی افزایش پیدا کرده و تورم بیشتر می‌شود.

رابطه پارسه و تومان همانند رابطه سنت و دلار است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه پارسه پول خرد کشور می‌شود، گفت: از آنجایی که ممکن است در کشور اجناسی خرید و فروش شود که ارزش آنها کمتر از یک تومان باشد، باید واحد پولی کوچکتری از تومان نیز ایجاد شود که دولت این واحد پولی را پارسه نامگذاری کرده است، در واقع رابطه پارسه و تومان همانند رابطه سنت و دلار است./




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.