سفته بازی در بازار ارز نمی‌تواند پایدار باشد

رییس کل بانک مرکزی :

سفته بازی در بازار ارز نمی‌تواند پایدار باشد

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه  طی دو هفته اخیر به دلایلی که همگان واقفند انتظارات غیر واقعی در بازار ارز ایجاد و عمدتاً در برخی فضاهای دلالی و سفته بازی به آن دامن زده شد. با اطلاعاتی که از توانایی ها، امکانات و ذخایر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم، این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد، چراکه تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، همتی در یادداشتی اینستاگرامی در خصوص بازار ارز و پول، نکاتی را بیان کرد.
- از ابتدای سال علاوه بر تامین بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانک مرکزی، حدود ۱۵ میلیارد دلار نیز در چارچوب سامانه نیما برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و سایر کالاهای ضروری تامین شده است. این روند به امید خدا و با ادامه تلاش‌های صادرکنندگان با قدرت تداوم خواهد یافت.
- طی دو هفته اخیر به دلایلی که همگان واقفند انتظارات غیر واقعی در بازار ارز ایجاد و عمدتاً در برخی فضاهای دلالی و سفته بازی به آن دامن زده شد. با اطلاعاتی که از توانایی ها، امکانات و ذخایر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم، این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد، چراکه تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است.
- خبر بسیار امیدوارکننده اینکه، بانک ها در ماه های اخیر نیاز نقدینگی کوتاه مدت خود را عمدتاً از بازار بین بانکی تامین می کنند. لذا اضافه برداشت بانک ها با بیش از ۴۰ درصد کاهش، به رقم بسیار کمتری در مقایسه با رقم آن در یک سال گذشته رسیده است. از مدیران بانکها به خاطر این انضباط مالی و همراهی در اعمال سیاست های پولی بانک مرکزی که نهایتاً در جهت کاهش نرخ تورم است تشکر می کنم.
- بانک مرکزی برخلاف مطالب منتشره، در حال حاضر برنامه‌ای برای انتشار اوراق مشارکت(ودیعه) ندارد.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.