راه مبارزه با فساد از اقتصاد هوشمند می‌گذرد

وزیر اقتصاد و دارایی:

راه مبارزه با فساد از اقتصاد هوشمند می‌گذرد

كارمزد بانك قرض الحسنه مهر ايران به ٣ درصد می رسد

وزیر اقتصاد در دوازدهمین سالگرد بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت :دو مفهوم اقتصاد هوشمند و بانکداری اسلامی پیوست زیادی با هم دارند چرا که از مسیر اقتصاد هوشمند می توان به بانکداری اسلامی رسید.

به گزارش دیوان اقتصاد, دژپسند افزود :راه گسترده مبارزه با فساد اقتصاد هوشمند است.هوشمندسازي سيستم‌ها يك بلوك شيشه‌ای ايجاد مي‌كند و نمي‌توان فساد را در آن پنهان كرد، زيرا در معرض ديد همه است. اگر هم حركت اشتباهی انجام شود، در محيط هوشمند با وسعت بالا منتشر مي‌شود.
وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: با اجرایی شدن اقتصاد هوشمند به طور نمونه در بانک‌ها نیاز به شعبه و کارمند به حداقل کاهش می‌یابد ضمن این که مردم می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را در محیط تلفن‌های همراه دریافت کنند بنابراین اجرایی شدن اقتصاد هوشمند تقاضا برای سفر به منظور انجام کار به حداقل می‌رسد.
وی اضافه کرد: با اجرایی شدن محیط دولت الکترونیک هم مدل کسب و کار و هم مدل زندگی تغییر می‌کند و وقت دارای ارزش می‌شود ضمن این که منابع شکل دیگری به خود می‌گیرد به طور نمونه اگر فرآیند کاشت، داشت و برداشت در کشت گلخانه‌ای مکانیزه شود هم فضای مورد نیاز برای کشت گلخانه‌ای به حداقل می‌رسد و هم منابع بهینه مصرف می‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۹۵ درصد از دستگاه‌ها برای ارائه اطلاعات خود در محیط دولت الکترونیک اعلام آمادگی و تفاهم نامه امضا کردند.
دژپسند گفت: در موضوع اقتصاد هوشمند هم از تحولات فناوری به معنای مفهوم کامل آن استفاده می‌کنیم و هم همواره در مقام تغییر و تکامل فناوری‌ها هستیم به طور کل یکی از ویژگی‌های ذاتی اقتصاد هوشمند این است که باید دائم در روند و ریل نوآوری قرار گیریم و با استفاده از نوآوری، زمینه را برای استفاده از حداکثری و عوامل در اختیار فراهم کنیم.
اقتصاد هوشمند صرفاً اقتصاد ديجيتال نيست. آنچه كه امروز در رونمايي سامانه‌هاي بانك قرض‌الحسنه مهر ايران ديديم، نمونه‌اي از آن است. حال فرض كنيد بانك قرض‌الحسنه مهر ايران از اين مرحله هم عبور كند و متقاضي به‌جاي حضور در شعبه براي افتتاح حساب، اين كار را از خانه يا اداره انجام دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارای در ادامه گفت: کار بانک قرض الحسنه مهر ایران یک کار مقدس و بنیادی است که در حال گسترش است.
وي افزود:پرداخت 40 میلیارد تومان اعتبار به 2 نهاد حمایتی یک کار بسیار بزرگ است که به همت این بانک انجام می شود.
به گفته وی ،اهدای 100 واحد مسکونی به سیل زدگان بهترین نمونه از کار خیر در جامعه است.
دژپسند در ادامه گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان داد که این قابلیت را دارد که من مطالبه ‌کنم ،حال كه در دوازدهمین سال فعاليت خود اين افتخار را پيدا كرده كه بانكداري بدون كاغذ را اجرا كند، پس مي‌تواند برنامه‌ريزي كنند تا در چهاردهمين سال فعاليتش، بانكداري هوشمند را رونمايي كنند. فوايد آن هم به خود بانك مي‌رسد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بدون بهره بودن خدمات بانکي در بانک قرض‌الحسنه مهر ايران علي‌رغم سودآوري اين بانک گفت: من اين عبارت را تصحيح مي‌کنم كه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، بانك بدون سود نيست بلكه اين بانك بدون بهره است. سود دارد و توانسته است در عرض سه سال هزار ميليارد تومان سود داشته باشد و به سرمايه خود اضافه كند.
حالا اگر اين سيستم‌ها به كاهش هزينه برود افزايش درآمد و افزايش سود مي‌تواند به افزايش سرمايه تبديل شود. بنابراين در چهاردهمين سال تأسيس بانک قرض الحسنه مهر ایران می‌تواند سرمايه بانك را هم از ۲۵۰۰ به ۵۰۰۰ ميليارد تومان برساند.
همچنین در این مراسم مرتضی اکبری مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران اعلام کرد :منابع بانك۲۵۰هزار ميليارد ريال است كه سعي كرديم ١٠درصد سپرده قانوني و ٨٨ درصد را صرف تسهيلات قرض الحسنه كنيم.
وي افزود:15 طرح هم اکنون در بانک تعریف شده که مورد استقبال قرار گرفته است و رشد جذب منابع قرض الحسنه طی ۳سال ۹۵ تا ۹۸ به ٥٠٠ درصد رسيده است.
اكبري گفت: نسبت معوقات بانک یک در صد است و گردش پول بانک به علت پایین بودن معوقات بسیار بالا است.
مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به رونمایی از ۲ طرح جدید میعاد و غدیر گفت: طرح میعاد، مدیریت یکپارچه دیجیتال شعب برای حذف کاغذ و طرح غدیر ،شاخص های ارزیابی شعب است که با اختلاف دسترسی یکروزه عملکرد در تمامی شعب در سراسر کشور قابل رویت می باشد.
مرتضی اکبری افزود: سال گذشته یک میلیون و ۲۳۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت کردیم که تا پایان ماه آبان امسال این میزان به یک میلیون ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات و به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید البته پیش بینی ما این است میزان تسهیلات پرداختی این بانک تا پایان سال به دو میلیون فقره و به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان و سال آینده به سه میلیون فقره افزایش یابد.
وی اضافه کرد: تعداد افراد دارای حساب در این بانک، از ۸ میلیون نفر عبور کرده ضمن اینکه در طول ۱۲ سال گذشته به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تسهیلات پرداخت شده است.
اکبری با بیان اینکه این بانک در سال ۸۶ با سهامداری ۱۰ بانک بزرگ برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه با حدود ۸۰۰ شعبه آغاز به کار کرد گفت: بانک قرض الحسنه مهر ایران شعب خود را اکنون به حدود ۵۰۰ شعبه رسانده است. ضمن اینکه بزرگ‌ترین اتفاق در این بانک، جلوگیری از خروج از مسیر و رسالت اولیه است.گفتني است در اين مراسم از فعالیت‌های این بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی توسط وزیر اقتصاد رونمایی شد.
از اهم این فعالیت‌ها تخصیص اعتبار تجمیع شده طرح همیاران مهر برای پرداخت تسهیلات به بانوان سرپرست خانوار، به منظور حمایت از اشتغال، کارآفرینی و تولید کالا و خدمات ایرانی است. همچنین کلید ۱۰۰ باب واحد مسکونی که برای آسیب‌دیدگان سیل ابتدای سال جاری ساخته شده، به صاحبان آن‌ها تحویل داده خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.