نخستین کارگزاری بورس سال آینده در بورس عرضه می‌شود

نخستین کارگزاری بورس سال آینده در بورس عرضه می‌شود

دبیر کانون کارگزاران بورس گفت: فرآیند تبدیل شدن شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار به سهامی عام در هیأت مدیره سازمان بورس قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود، اولین کارگزاری سهامی عام شده تا نیمه سال آینده در بورس عرضه شود.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، روح‌اله میرصانعی در گفت‌وگو با فارس، در مورد گفته یکی از کارآفرینان در دیدار با وزیر اقتصاد که گفته بود مجوز کارگزاری بورس به قیمت 25 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود، گفت: این گونه نیست که مجوزی مورد معامله قرار گیرد، بلکه شرکت‌های کارگزاری (سهامی خاص) به همراه دارایی‌ها، بدهی‌ها، برند، مشتری، سابقه فعالیت و سایر دارایی‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد.
وی گفت:‌ مجوز فعالیت‌ کارگزاری که قبلاً وجود داشته است مجموع قیمت دارایی‌ها و برند آنها مربوط به یک شرکت کارگزاری است که معامله می‌شود همانگونه که صرافی‌ها با داشتن همه دارایی‌ها مجوز، نیروی انسانی، مشتریان و برند مورد نظر خرید و فروش می‌شود و سرجمع این موارد است که گفته می‌شود یک کارگزاری خرید یا فروش می‌شود.
میرصانعی این را هم گفت: ظرف چند ماه آینده فرآیند تبدیل شدن شرکت‌های کارگزاری بورس به شرکت‌های سهامی عام انجام می‌شود که در آن صورت سهام کارگزاری‌ها در بورس یا فرابورس عرضه می‌شود و هر کس می‌تواند سهام این شرکت‌ها را تا درصد مشخصی خریداری کند. در حال حاضر طرح سهامی عام شدن شرکت‌های کارگزاری توسط کمیته مورد نظر در سازمان بورس تهیه شده و اکنون در هیأت مدیره سازمان بورس قرار دارد که بعد از تصویب در سازمان بورس امکان پذیرش و معامله کارگزاری‌ها وجود دارد.
دبیر کانون کارگزاران بورس در مورد اینکه در حال حاضر چند کارگزاری در کشور داریم،‌گفت:‌ 108 شرکت کارگزاری بورس در کشور دارای مجوز هستند و اکنون سازمان بورس مجوز جدیدی نمی‌دهد و اگر کسی علاقه‌مند به حضور در کارگزاری‌ها است میرصانعی با بیان اینکه مجوز کارگزاری‌های بورس را سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌کند،‌گفت: بازار سرمایه به گونه‌ای است که فعالیت‌های آن باید صرفه اقتصادی داشته باشد همانگونه که بانک مرکزی در یک دوره مجوزهای بانک‌های خصوصی را صادر کرد اما الان مجوز بانک نمی‌دهد و بازار مالی پیچیدگی خاص خود را دارد، زیرا اگر نهادهای مالی فعال در بازار مالی بیش از نیاز بازار باشد، این نهادها وارد رقابت منفی می‌شوند که زیان آن برای عموم مردم و سرمایه‌گذاران در بورس خواهد بود.
وی گفت: بانک‌ها یک زمانی به صورت قارچ‌وار رشد کردند و مشکلاتی برای نظام پولی ایجاد کردند که تبعات آن را دیدیم بازارهای مالی هم چون با پول مردم سر و کار دارند باید نظارت شوند و بیش از نیاز بازار مجوز داده نشود.
به گفته این مقام مجوز کارگزاری نباید بیش از نیاز باشد و باید حجم و ارزش بازار و تعداد کارگزاران با کشورهای همسایه مقایسه شود. متأسفانه در حال حاضر با 108 شرکت کارگزاری این نسبت در کشور ما بیشتر از کشور همسایه مانند ترکیه است و نیازی به صدور مجوز جدید برای کارگزاری نیست.
میرصانعی در پاسخ به این پرسش که کسی که مجوز کارگزاری را گرفته صلاحیت دارد و اگر آن این مجوز را به فرد دیگری بفروشد بحث صلاحیت حرفه‌ای و نظارت بر کارگزاری چگونه خواهد بود وی در پاسخ گفت:‌طبق مقررات سازمان بورس صلاحیت افراد فعال در نهادهای بازار مالی بر عهده سازمان بورس است و اگر جوز یک کارگزاری به فرد دیگری می‌خواهد واگذار شود باید صلاحیت حرفه‌ای او طی یک فرآیندی طی شود.
وی همچنین در مورد خرید و فروش سهام کارگزاری‌ها گفت: برای خرید کارگزاری هم تا درصد مشخصی برای همه آزاد است، اما مثلا اگر از معیار 10 درصد بالاتر رفت باید صلاحیت حرفه‌ای خریدار سهام مشخص شود.
میرصانعی در مورد اینکه اگر کارگزاری‌ها سهامی عام می‌شوند آیا هر کس می‌تواند سهام کارگزاری‌ها را مانند سهام یک شرکت دیگر بورسی خریداری کند گفت: همانگونه که در بانک‌ها سهام بانک‌ها تا درصدی قابل خرید توسط یک فرد است اما مثلا بالای 10 درصد نیاز به مجوز بانک مرکزی دارد در مورد سهام کارگزاری هم مثلا می‌گویند تا 10 درصد سهام را هر کس می‌تواند بخرد، اما بالاتر از آن باید صلاحیت خریدار به تأیید سازمان بورس برسد.
وی در مورد اینکه اولین کارگزاری بورس چه زمانی به بازار بورس یا فرابورس می‌آید گفت: اساسنامه این شرکت‌ها کارگزاری در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس تهیه شده و برای تصویب به هیأت مدیره سازمان بورس ارسال شده است که بعد از تصویب در هیأت مدیره امکان عرضه سهام کارگزاری‌ها در بورس به وجود می‌آید.
دبیر کانون کارگزاران بورس اظهار امیدواری کرد: طی نیمه اول سال آینده امیدواریم اولین شرکت کارگزاری سهامی عام شده بورس در بازار بورس یا فرابورس به عموم مردم عرضه شود.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.