سهم ۷۹ درصدی فرابورس از بازار بدهی ایران

سهم ۷۹ درصدی فرابورس از بازار بدهی ایران

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس اعلام کرد : سهم فرابورس از بازار بدهی ایران ۷۹ درصد است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، رضا غلامعلی‌پور در پنل نهادهای مالی بازار سرمایه در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت گفت: بازار سرمایه در سمت انتشار اوراق، پتانسیل بالایی دارد؛ هرچند که سرعت رشد در این زمینه مناسب است و رقم تامین مالی از طریق بازار سرمایه از ۳۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در پایان دی‌ماه ۹۸ رسیده است اما همچنان جای رشد بیشتر در این زمینه وجود دارد.
غلامعلی‌پور اظهار کرد: فرابورس سهم ۷۹ درصدی از بازار بدهی کشور را به خود اختصاص داده؛ چراکه ۸۳ درصد اوراق موجود در بازار سرمایه، دولتی است و فرابورس میزبان این اوراق است.
وی افزود: فرابورس تجربه پذیره‌نویسی نخستین اوراق مشارکت شرکت پالایش نفت تهران را دارد که این اوراق با هدف اجرای طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های شرکت پالایش نفت تهران منتشر شد.
به گفته غلامعلی‌پور همچنین پذیره‌نویسی اولین اوراق اجاره شرکت نفت پارس در بازار فرابورس ایران انجام شد که هدف از انتشار این اوراق خرید تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی شرکت نفت پارس جهت استفاده در فعالیت شرکت، توسط نهاد واسط و اجاره به شرط تملیک آن‌ها به شرکت یادشده بود.
معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در ادامه یکی دیگر از تجارب فرابورس در تامین مالی صنعت نفت و گاز را پذیره‌نویسی نخستین اوراق منفعت شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند عنوان کرد و افزود: این اوراق برای‎ ‎خرید منافع حاصل از توسعه ۱۱ حلقه چاه نفت منتشر شد که پشتوانه انتشار آن، منافع آتی است.
پذیره‌نویسی اولین اوراق مرابحه شرکت بناگستر کرانه در بازار فرابورس ایران به منظور خرید نقدی ۹۰,۰۰۰ متریک تن نفت کوره توسط نهاد واسط و فروش اقساطی آن به شرکت یادشده از دیگر اقدامات فرابورس در زمینه تامین مالی صنعت نفت و گاز به شمار می‌رود که غلامعلی‌پور در این پنل به آن اشاره کرد.
معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در ادامه از جمله مزایای اوراق مرابحه را تامین مالی منابع بزرگ بدون مراجعه به سیستم بانکی و قابلیت استفاده هم برای تامین مالی دارایی‌های ثابت و هم به عنوان سرمایه در گردش برشمرد.
وی اظهار کرد: در تیرماه امسال ظرفیت خوبی در قانون حمایت از توسعه پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی به وجود آمد که هدف از آن جلوگیری از خام‌فروشی نفت و ایجاد پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس بود.
غلامعلی‌پور با بیان اینکه طی سال‌های اخیر فرآیند انتشار اوراق تسهیل شده است، گفت: با استفاده از مکانیسم توثیق سهام به جای رکن ضامن، بسیاری از پیچیدگی‌های فرایند انتشار اوراق برطرف شده و همچنین انتشار اوراق اجاره سهام نیز از موارد تسهیل‌کننده در این زمینه بوده است.
معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در نهایت یکی از راه‌های مناسب تامین مالی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را عرضه بخشی از سهام شرکت‌های این حوزه دانست و گفت: شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها و زیرمجموعه‌های آنان در صورتی که قابلیت پذیرش و عرضه در بازار سرمایه را دارند، عرضه شوند چراکه عرضه درصدی از سهام این شرکت‌ها به تامین مالی آن‌ها کمک می‌کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.