جزئیات عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال کار کرده اند

جزئیات عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال کار کرده اند

طبق قانون کار تمام کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران معادل ۶۰ روز عیدی و پاداش پرداخت کنند. اما کارگرهایی که کمتر از یک سال کار کرده اند شرایطشان متفاوت است.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم،حداقل عیدی کارگران مطابق قانون کاربرای یک سال کار حداقل معادل 60 روز و حداکثر 90روز است. بر این اساس امسال حداقل عیدی پرداختی به کارگران بین سه میلیون و 33 هزار تومان و 4میلیون و 550 هزارتومان است.
طبق قانون کار تمام کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد،به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.برای محاسبه حداقل عیدی باید دستمزد روزانه مصوب امسال را در60 روز ضرب کنیم. با توجه به اینکه دستمزد روزانه 50هزار و 562 تومان است، حداقل عیدی که باید پرداخت شود سه میلیون و 33 هزار و 762 تومان است.

در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از 90 روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر عیدی که کارگران دریافت می‌کنند، چهار میلیون و 550هزار و 463 تومان است.

اما برخی از کارگران هستند که عیدی کامل دریافت نمی کنند. این دسته از کارگران متناسب با میزان کارگرد خود عیدی دریافت می کنند.

برای نمونه چنانچه فرد یک ماه کار کرده باشد 252 هزار و 660تومان، با دو ماه کار 505هزار و 330 تومان دریافت می‌کند. چنانچه فردی نیمی از سال را در کارگاهی مشغول به کار باشد یک میلیون و 515 هزار و 960 تومان عیدی می‌گیرد.

در قانون زمان قطعی برای پرداخت عیدی کارکنان مشخص نشده است و براساس عرف کارگاه‌ها، کارفرمایان در 2 ماه پایانی سال عیدی کارگران خود را پرداخت می‌کنند و معمولاً سقف پرداخت عیدی کارکنان پایان اسفندماه است.

 

اخبار کارگران ,




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.