باقیمانده سهام بانک‌‌های دولتی واگذار می‌شود

باقیمانده سهام بانک‌‌های دولتی واگذار می‌شود

معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد گفت:‌ باقیمانده سهام دولت در بانک‌های قابل واگذاری از طریق بورس واگذار می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد,عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه سهام دولت در بانک‌‌های قابل واگذاری چه زمانی به مردم عرضه می‌شود، اظهار داشت: بحث واگذاری سهام دولت الان در هیأت واگذاری برای قیمت‌گذاری سهام بررسی می‌شود و بعد از اینکه سهام پالایشگاهی دولت از طریق بورس عرضه شد، در اولین فرصت، باقیمانده سهام دولت در بانک‌های قابل واگذاری نیز عرضه می‌شود.
وی افزود:‌الان سهام بیمه البرز از طریق بورس عرضه می‌شود و هر موقع در هیأت واگذاری تصویب شود، سهام دولت در بانکها نیز واگذار خواهد شد.
معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد در مورد اینکه شیوه واگذاری سهام دولت چگونه خواهد بود، گفت: در این مرحله هم مثل مرحله قبل سهام به صورت بلوکی و عمده واگذار می‌شود.
معمارنژاد در پاسخ به این پرسش که در نوبت پیش، عرضه بلوکی سهام دولت مشتری پیدا نکرد، بیان داشت: در لایحه بودجه 99 امکانی فراهم شده که اگر توسط نمایندگان تصویب شود، بتوان از طریق واحدهای صندوق قابل معامله بورسی موسوم به ETF سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌ها واگذار شود، اما این مسئله به شرط این است که پیشنهاد دولت در لایحه بودجه به تصویب مجلس برسد.
وی افزود: اگر عرضه بلوکی سهام دولت در شرکت‌های بزرگ از طریق بورس مشتری نداشت، در مرحله بعدی از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی به همه مردم واگذار می‌شود.
معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد در مورد اینکه حداکثر سهامی که یک نفر می‌تواند از بانک‌های دولتی بخرد، گفت: باید منتظر بمانیم در مجلس تصویب شود و جزئیات آن مشخص شود، آن موقع مشخص خواهد شد هر نفر می‌تواند چند واحد از صندوق‌های قابل معامله را خریداری کند و به نظر من امکان واگذاری بانک‌های دولتی به روش واحدهای صندوق قابل معامله بورسی به همه مردم فراهم می‌شود.
دولت در راستای واگذاری تصدیهای خود به بخش خصوصی، مقرر شده که باقیمانده سهام خود در 18 شرکت بزرگ از جمله سه بانک ملت، تجارت و صادرات را از طریق بورس به مردم واگذار کند، اما در مرحله قبل عرضه بلوکی این سهام مشتری پیدا نکرد و دولت می‌خواهد با انتخاب روشهای متنوع، از جمله واگذاری واحدهای صندوق قابل معامله بورسی (ETF ) سهام خود را واگذار کند.
بر این اساس ۱۸.۲۲ درصد سهام بانک صادرات ایران، ۱۷ درصد سهام بانک ملت و ۱۷ درصد سهام بانک تجارت قابل واگذاری است.
همچنین ۱۱.۴۴ درصد سهام بیمه اتکایی امین و ۱۷.۲۴ درصد سهام بیمه البرز نیز در فهرست واگذاری‌ها قرار دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.