کاهش تلفات ۱۷ هزار نفری حوادث رانندگی با راننده محورشدن بیمه

قائم مقام بیمه مرکزی:

کاهش تلفات ۱۷ هزار نفری حوادث رانندگی با راننده محورشدن بیمه

خسارت سالانه حوادث رانندگی به بیش از ۱۷ هزار نفر کشته، ۳۵۰ هزار مجروح و ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده که هزینه اقتصادی و اجتماعی سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند؛ اما قرار است با اجرای طرح راننده محورشدن بیمه شخص‌ثالث این آمار کاهش پیدا کند.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، بر اساس برنامه ششم توسعه، با هدف کاهش خسارات جانی و  مالی ناشی از حوادث رانندگی، باید بیمه‌های شخص ثالث راننده محور شوند که البته تاکنون اجرایی نشده است.
چندی است که زیرساخت های اجرای این طرح با همکاری دولت و نیروی انتظامی در حال آماده سازی است که انتظار می رود دراواسط سال آتی، عملیاتی شود.
بر اساس این طرح، شرکت‌های بیمه موظفند بر اساس راننده‌محور بودن در بیمه شخص ثالث به هر دستگاه خودرو خسارت پرداخت کنند که طبق آن، رانندگان پرخطر که ریسک بالایی دارند حق بیمه بیشتری پرداخت کرده و رانندگان قانون‌مدار از تخفیف های ویژه‌ای بهره‌مند خواهند شد.
۱۵ هزار میلیارد تومان، خسارت سالانه بیمه شخص ثالث
 «پرویز خسروشاهی» قائم مقام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی در این باره گفت: در سال ۹۷ حدود ۱۲هزار میلیارد تومان خسارت در بخش بیمه شخص‌ثالث پرداخت شده است که امسال برآورد می‌شود به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
وی اضافه کرد: تجربه جهانی نشان می‌دهد که تفکیک بیمه‌گزاران به کم ریسک و پر ریسک، کارایی نظام بیمه را بالا برده و باعث اصلاح رفتار رانندگان و کاهش حادثه‌آفرینی آنها می‌شود.
۹.۵ میلیون مورتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه
قائم مقام بیمه مرکزی اشاره به جزییات اجرای طرح راننده محورشدن بیمه شخص‌ثالث در سال ۹۹، افزود: اکنون حدود ۸۵ درصد وسایل نقلیه موتوری (به جز موتورسیکلت) بیمه شخص‌ثالث را خریداری می‌کنند.
خسروشاهی افزود: اما در بخش موتورسیکلت، پوشش آن پایین است به طوری که از ۱۱ میلیون موتورسیکلت فعال در کشور حدود ۱.۵ میلیون دارای بیمه‌نامه شخص‌ثالث هستند.
وی با اشاره به پیامدهای عدم پوشش بیمه شخص‌ثالث، اضافه کرد: رانندگانی که دارای بیمه شخص‌ثالث نیستند، به جزو پرداخت خسارت، باید دو برابر حق بیمه شخص‌ثالث، جریمه پرداخت کنند.
راننده محورشدن بیمه شخص‌ثالث در سال ۹۹
قائم مقام بیمه مرکزی درباره زمان اجرای طرح راننده محورشدن بیمه شخص‌ثالث، اظهار داشت: بعید است که این طرح از ابتدای سال ۹۹ اجرایی شود اما تلاش می کنیم که این طرح در  سال ۹۹ عملیاتی شود.
وی با اشاره به تفاوت های طرح راننده محورشدن بیمه شخص‌ثالث با شیوه کنونی صدور این نوع بیمه‌نامه، گفت: اکنون برای تعیین حق بیمه تنها بررسی می‌شود که آیا راننده، خسارت داشته است یا نه؟ و اینکه مثلا خودرو چند سیلندر است.
خسروشاهی افزود: اما در طرح راننده محور شدن بیمه شخص‌ثالث، ویژگی‌های راننده در مرکز توجه قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آنها رفتار رانندگی فرد متقاضی است.
وی اضافه کرد: رفتار رانندگی افراد در بانک اطلاعاتی نیروی انتظامی، ثبت شده است که باید آنها را اخذ و مدل‌سازی کرد.
قائم مقام بیمه مرکزی با بیان اینکه برای اخذ این اطلاعات از نیروی انتظامی نیاز به هماهنگی بین دستگاهی و هماهنگ کردن سامانه ها وجود دارد، ادامه داد: با مدل‌سازی می‌توان نمره ریسک را برای رانندگان صادر و بر اساس آن اقدام به تعیین مبلغ حق بیمه کرد.
وی با بیان اینکه ضریب خسارت بیمه شخص‌ثالث اکنون حدود ۱۱۴ درصد است، گفت: با اجرای این طرح ضریب خسارت این بخش کاهش خواهد یافت.
خسروشاهی با اشاره به ضریب خسارت ۵۰ تا ۷۰ درصدی بیمه شخص‌ثالث در سایر کشور ها، افزود: هدف اصلی از راننده محور کردن بیمه شخص‌ثالث، کاهش حوادث رانندگی است.
وی اضافه کرد: حدود ۱۷ هزار کشته و ۳۶۰ هزار مجروح ناشی از حوادث رانندگی درسال ۹۷ بوده است که تلاش می‌شود از طریق طرح راننده محور کردن بیمه شخص‌ثالث، میزان آن را کاهش دهیم.
قائم مقام بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح، افراد پر ریسک به دلیل افزایش حق بیمه به سوی اصلاح رفتار رانندگی خود حرکت می کنند که کاهش حوادث را به دنبال خواهد داشت.
کاهش حق بیمه رانندگان کم‌خطر
پیش از این نیز رییس کل بیمه مرکزی نیز به ایرنا در این باره گفته بود: عامل حدود ۷۵ درصد تصادفات، اشتباهات و عملکرد انسانی است که با راننده محور کردن صدور بیمه‌نامه، تلاش می‌شود این اشتباهات، اصلاح شود.
وی با بیان اینکه باید تلاش شود که رانندگان ناچار به رعایت بیشتر قوانین شده و در نتیجه آمار تصادفات کاهش یابد، افزود: در زمان صدور بیمه‌های جدید به عواملی مانند سن راننده، مدت زمان اخذ گواهینامه، سابقه تصادفات و ... توجه شده و حق بیمه بر اساس این عوامل تعیین و اخذ خواهد شد.
وی گفت: بر اساس این طرح، حق بیمه راننده‌های پرخطر افزایش می‌یابد، اما در مقابل، راننده‌های کم‌خطر از معافیت‌ها و تخفیفات بیمه‌ای برخوردار خواهند شد.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.