استقبال از نخستین اوراق مرابحه عام دولت در بازار سرمایه

استقبال از نخستین اوراق مرابحه عام دولت در بازار سرمایه

با اتمام پذیره‌نویسی نخستین اوراق مرابحه عام دولت ایران در فرابورس طی یک روز کاری، تامین مالی ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت از درگاه فرابورس محقق شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، پذیره‌نویسی این اوراق که به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی منتشر شده و دارای سررسیدهای ۴۸ و ۴۲ ماهه است، امروز یکشنبه ۲۵ اسفندماه ۹۸ با استقبال سرمایه‌گذاران به اتمام رسید.
بر این اساس، اوراق مرابحه عام دولت در نمادهای«اراد ۱۱، اراد ۱۲، اراد ۱۳، اراد ۲۱، اراد ۲۲، اراد ۲۳ و اراد ۲۴» امروز به طور کامل در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش رفت و فرایند تامین مالی دولت از طریق انتشار و پذیره‌نویسی این اوراق شتاب بیشتری گرفت.
ارزش این اوراق مرابحه در نمادهای اراد ۱۱، اراد ۱۲ و اراد ۱۳ به تعداد ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ورقه مجموعا ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده و ۴۲ ماه دیگر سررسید خواهند شد.
همچنین تعداد ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ورقه اوراق مرابحه در نمادهای اراد ۲۱، اراد ۲۲، اراد ۲۳ و اراد ۲۴ منتشر شده که دارای ارزش ۷۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی و سررسید ۴۸ ماهه هستند.
کنسرسیومی از شرکت‌های تامین سرمایه، بانک‌ها و صندوق‌ها شامل تامین سرمایه‌های لوتوس پارسیان و نوین، بانک‌های ملت، کارآفرین، سینا و ... و صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسعه تعاون صبا، ثابت حامی و... متعهد پذیره‌نویسی این اوراق را بر عهده گرفتند.
ناشر اوراق مرابحه عام دولت که فاقد بازارگردان‌اند، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی است و از سایر ارکان این اوراق می‌توان به سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان ضامن، خزانه‌داری کل کشور به عنوان متعهد تسویه و پرداخت و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت اشاره کرد.
گفتنی است نرخ تمامی اوراق مرابحه عام دولت که برای نخستین بار در ۲۲ اسفندماه جاری در فرابورس ایران پذیرش و امروز ۲۵ اسفندماه به فروش رفت، ۱۸ درصد سالانه تا سررسید است که این سود هر ۶ ماه یک‌بار به حساب دارندگان آن واریز خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.