کاهش ۵۵ درصدی پرونده‌های فیشینگ با اجرای رمز پویا

کاهش ۵۵ درصدی پرونده‌های فیشینگ با اجرای رمز پویا

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور اعلام کرد که بعد از اجرای رمز دوم پویا، پرونده‌های ورودی فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی به دادستانی ۵۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش دیوان اقتصاد,جواد جاوید نیا در گفت‌وگو با ایبِنا درباره برخی فضاسازی‌ها در فضای مجازی مبنی بر اینکه با شیوع ویروس کرونا و افزایش تراکنش‌های بانکی و خریدهای اینترنتی، فیشینگ نیز افزایش یافته، اظهار داشت: اطلاعاتی که در اختیار دادستانی است، برعکس این موضوع را نشان می‌دهد و ورودی پرونده‌های فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی ۵۵ درصدی نسبت به زمان قبل از اجباری شدن رمز دوم پویا کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در صورتی که رمز دوم پویا در برهه زمانی تعیین شده اجباری نشده بود، امروزه و با افزایش تراکنش‌ها، تعداد کلاهبرداری‌های اینترنتی رشد تصاعدی یافته بودند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با تدبیری که در خصوص اجرای رمز دوم پویا اتخاذ شد، شاهد کاهش چشمگیر پرونده‌های ورودی به دادستانی درباره این موضوع هستیم. اعتقاد داریم هر اندازه آگاهی و اطلاع مردم نسبت به امنیت رمز دوم پویا بیشتر شود، آمار کلاهبرداری‌ها در این خصوص نیز کاهش خواهد یافت.

فضاسازی کاسبان درآمدهای نامشروع علیه رمز پویا

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با بیان اینکه بخشی از پرونده‌های موجود در دادستانی در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی مربوط به زمان پیش از اجرای رمز دوم پویاست، گفت: بعضی از اقدامات مجرمانه‌ای که تا قبل از اجرای این سیاست انجام می‌شد، کاهش یافته است. فضاسازی‌هایی که در خصوص ناموفق جلوه دادن طرح رمز دوم مطرح می‌شود، بعضا از ناحیه افرادی است که این طرح مانع از کسب درآمدهای نامشروع آنها شده و عملکرد آنها را شفاف کرده است.

وی ادامه داد: البته هر فردی انتقاد کارشناسی نسبت به طرح رمز پویا داشته باشد و ایرادی را مطرح کند، هم ما و هم بانک مرکزی و پلیس فتا، آمادگی داریم تا نظرات کارشناسی مخالفان را بشنویم.

جاویدنیا به مردم توصیه کرد که در تمامی خریدهای اینترنتی خود حتما نماد اعتماد الکترونیک سایت‌ها را بررسی کنند و در صورتی که اطلاعات مناسبی درباره خریدهای اینترنتی ندارند، از افراد مطلع کمک بگیرند.

وی بر بررسی دقیق آدرس اینترنتی فروشگاه‌ها و همچنین درگاه‌های اینترنتی تاکید کرد و افزود: بسیاری از مشکلاتی که تا قبل از اجرای رمز دوم پویا درباره لو رفتن اطلاعات کارت بانکی وجود داشت، با اجرای این سیاست از بین رفته است اما تاکید می‌کنیم که مردم از ورود رمز دوم پویای خود در صفحاتی که از صحت آنها مطمئن نیستند، خودداری کنند.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور همچنین اظهار داشت: با وجود اینکه زمان استفاده از رمز دوم پویا بسیار محدود است اما از مردم می‌خواهیم تا رمز دوم پویای خود را به طور تلفنی یا از طریق پیامک در اختیار دیگر افراد قرار ندهند زیرا نمی‌توانیم احتمال سو استفاده را رد کنیم.

این مقام مسوول یادآور شد: همچنان شاهد کلاهبرداری‌های تلفنی هستیم که از قدیم و با وجود تمامی تذکرات قربانی می‌گرفته است. از مردم می‌خواهیم که پای عابر بانک‌ها نرفته و رمز دوم پویای خود را در اختیار افراد مختلف قرار ندهند. مردم باید در مراقبت از اطلاعات کارت‌های بانکی خود هوشیارتر بوده و فریب افراد کلاهبردار را نخورند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.