نقدینگی به ۲۴۷۰ هزار میلیارد تومان رسید

نقدینگی به ۲۴۷۰ هزار میلیارد تومان رسید

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه نقدینگی کشور به ۲۴۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: تجربه شیوع ویروس کرونا و مدیریت پس از آن نشان داد که اقتصاد ایران بدون بروکراسی هم قابل اداره است.

به گزارش دیوان اقتصاد,مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه نقدینگی کشور به دو هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: این نقدینگی همانند بهمنی است که هر جا قصد رفتن داشته باشد، می‌تواند آنجا را تخریب یا احیا کند؛ همانطور که اکنون اثرات ورود آن به بازار سرمایه را شاهد هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: افزایش قیمت طلا، سکه، ارز و خودرو اثرات افزایش نقدینگی است؛ این در شرایطی است که در بودجه سال ۹۹ کسری بزرگ ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده است که با توجه به وقوع پدیده کرونا و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، شرایط سختی در مقابل اقتصاد ایران قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: صادرات غیرنفتی کشور به دلیل مجموعه شرایط پیش روی اقتصاد جهانی، به شدت با محدودیت مواجه است و بر این اساس، پیش بینی ما این است که با کسری بودجه بسیار بالا مواجه باشیم.
خوانساری با تاکید بر ضرورت مدیریت آثار شیوع ویروس کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا سبب شد تا بتوانیم بخشی از واقعیت‌های اطراف خود را مشاهده کنیم که نمونه آن، کوچک‌سازی دولت است، به نحوی که دولت می‌تواند با هزینه و تعداد نیروی انسانی کمتر اداره شود و حتی هیچ خللی هم در ارائه خدمات دولت پیش نیاید.
وی از حذف بروکراسی‌های زاید در سایه شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: با چابکی که در تصمیم‌گیری های مرتبط با مدیریت اوضاع مخرب کرونا صورت گرفت، برخی از بروکراسی های اداری حذف شد که نمونه آن، تولید الکل بود که به سرعت ظرف چند ساعت، دولت مجوز تغییر خطوط تولیدی را صادر کرد که این نشان می‌دهد اگر بخواهیم می‌توانیم اقتصاد را بدون بروکراسی و قواعد زاید اداره کنیم.
خوانساری گفت: همان اموری که ممکن است در چند ماه از سوی دولت مورد موافقت برای فعالیت قرار گیرند، تنها ظرف چند ساعت مورد تصمیم‌گیری واقع می‌شود، پس باید این روند را در ادامه مسیر اقتصاد ایران در سال ۹۹ نیز ادامه داد.
وی با بیان اینکه اکنون صادرات، تنها منبع درآمدی صادرات غیرنفتی کشور است، خاطرنشان کرد: مذاکراتی با سرپرست جدید وزارت صنعت صورت گرفته که بر اساس آن قرار بر این شد که بخش خصوصی طرف مشورت قرار گیرد و هر تصمیمی با حضور نمایندگان تشکل های اقتصادی صورت گیرد.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران، بازار بورس هم اکنون در حال رشد بسیار مناسبی است و در اسفندماه بیست هزار میلیارد تومان خرید و فروش در آن صورت می‌گیرد که این رقمی بی‌سابقه است؛ بنابراین دولت باید مراقبت لازم برای ادامه این روند را صورت دهد.
وی اظهار داشت: از دولت انتظار داریم که عرضه سهام اولیه را در بورس بیشتر کند تا عمق بازار سرمایه افزایش پیدا کند؛ ضمن اینکه حباب نیز برطرف شود.
خوانساری معتقد است که دولت بیشتر به عرضه سهام مالکیتی می‌پردازد و کمتر سهام مدیریتی عرضه می‌کند که باید این موضوع نیز مدنظر قرار گیرد.
وی اظهار داشت: افزایش بی سابقه تعداد سهامداران در بازار سرمایه یک امر توامان منفی و مثبت است، پس باید مراقبت لازم را صورت داد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.