بیمه آسیا و چشم‌انداز روشن آینده

بیمه آسیا و چشم‌انداز روشن آینده

راهبرد بیمه آسیا روشن است؛ ریسکی را بپذیرید که منطق داشته باشد و خدمتی را به مردم بفروشید که بتوانید خدمات پس از فروش را به‌موقع و با دقت ارائه کنید.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از دنیای بانک و بیمه ، صنعت بیمه در سالی که گذشت فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرد و در این فرآیند، شرکت بیمه آسیا به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بیمه خصوصی ایران گام‌های استوار و معطوف به آینده روشن‌تر را برداشت که نشان می‌دهد سیاست‌گذاری صحیح و راهبری دقیق و مبتنی بر اصول علم مدیریت و منطق اقتصادی آن‌هم در بازار بیمه با ریسک‌های خاص خود تا چه اندازه می‌تواند به‌عنوان یک الگو مورد مداقه و مطالعه قرار گیرد. چگونه است که مسعود بادین، نایب رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل بیمه آسیا از جایگاه ممتاز این شرکت در صنعت بیمه کشور سخن می‌گوید و کارنامه سال گذشته را بسیار چشمگیر و ناشی از رویکردی جهادی توصیف می‌کند؟
در ارزیابی مسیر پرافتخار گذشته و چشم‌انداز روشن آینده بیمه آسیا چند محور کلیدی را باید زیر ذره‌بین قرار داد تا بتوان تصویری درست و دقیق را در اختیار داشت؛ نخستین محور در صنعت بیمه و سنجش موفقیت یا ناکامی شرکت‌ها در صنعت بیمه، رصد عملکرد بیمه گری آن‌هاست. شاخص‌های کلیدی و البته متعارفی ازجمله میزان و رشد حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی و نسبت و ضریب خسارت به حق بیمه تنها یکروی سکه را نشان می‌دهد و روی دیگر به کیفیت سبد پرتفوی، مدیریت ریسک و پایداری بازده یک شرکت است.
از این منظر به مصداق آنکه گفته می‌شود «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی» باید قبول کرد که رشد حق بیمه تولیدشده توسط بیمه آسیا و شکسته شدن رکورد فروش 6 هزار میلیارد تومانی با رشدی 37 درصدی در سال گذشته نسبت به سال قبل آن، تنها نوک کوه یخی را نشان می‌دهد که بخش عمده از این زیبایی و درخشش برند بیمه آسیا بر دامنه کوهی قرار دارد که شاید به چشم نیاید. چراکه رشد حق بیمه یک شرکت باسابقه در بازار پر از رقابت، به‌سادگی حاصل نمی‌شود و قطعاً در این مسیر فکرها، ایده‌ها، تلاش‌ها، راه‌ها و گام‌های بسیاری در یک مسیر هدایت و مدیریت‌شده است که سرمایه اصلی شرکت بیمه آسیا را تشکیل می‌دهد. درواقع، رسیدن بیمه آسیا به جایگاه ممتاز را می‌توان ثمره پیوند سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت این برند موفق صنعت بیمه کشور با سرمایه انسانی آن در همه سطوح برگرفته از یک الگوی مبتنی بر اصل حاکمیت شرکتی دانست که باعث شده تا این نگرش در بیمه آسیا نهادینه شود که همه در یک کشتی نشسته اند و برای حرکت به سمت ساحل آرامش، صیانت از حقوق بیمه‌گذاران و سهامداران و ذی‌نفعان، همه باید تلاش کنند تا این شرکت به‌مثابه یک خانواده بزرگ و همدل بتواند به مسیر روشن و مطمئن خود ادامه حرکت دهد.
هراندازه، یک شرکت بیمه، حق بیمه بیشتری را به دست آورد، ریسک بیشتری را قبول کرده و از این منظر، شرکت بیمه آسیا با فروش بیش از 6 هزار میلیارد تومان حق بیمه، قطعاً ریسک بیشتری را پذیرفته است اما این ریسک بزرگ، وقتی با شاخص بهبود سطح توانگری مالی همراه باشد، نشان از آن دارد که مدیریت ریسک و حاکمیت شرکتی در بیمه آسیا به‌طور مستمر و جدی دنبال می‌شود و مدیریت این شرکت در اجرای راهبرد توسعه فعالیت‌های بیمه گری تنها به فروش بیشتر بدون در نظر گرفتن ریسک‌های احتمالی متمرکز نبوده و در عین تلاش برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار، حسگرهای نظارتی و کنترلی فعال‌سازی شده است که نتیجه آن را می‌توان در اصلاح ترکیب پرتفوی بیمه آسیا مبتنی بر یک راهبرد مشاهده کرد، راهبرد بیمه آسیا روشن است؛ ریسکی را بپذیرید که منطق داشته باشد و خدمتی را به مردم بفروشید که بتوانید خدمات پس از فروش را به‌موقع و با دقت ارائه کنید.
درواقع، تائید سطح یک توانگری بیمه آسیا در سال گذشته را باید از این منظر رصد کرد که شاخص توانگری مالی این شرکت از 107 درصد در سال 97 به 145 درصد در سال 98 بهبود پیداکرده است و برآیند این بهبود دلگرم‌کننده، نشان از استحکام و اطمینان همه بیمه‌گذاران نسبت به پرداخت به‌موقع خسارت‌ها و هم سهامداران نسبت به کیفیت بازده سهام آن‌ها در یک افق بلندمدت خواهد بود. یکی از شاخص‌هایی که تائید کننده چشم‌انداز روشن بیمه آسیاست، بهبود شاخص نسبت خسارت به حق بیمه است به‌نحوی‌که هرچند این شرکت در سال گذشته 12.2 درصد بیشتر از سال 97 خسارت پرداخت کرده اما حق بیمه تولیدشده بیمه آسیا رشدی 37.2 درصد را تجربه کرده است. پرداخت خسارت وظیفه هر شرکت بیمه‌ای و جزو حقوق بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان است اما مدیریت یک شرکت بیمه‌ای باید بتواند از حقوق سهامداران و ذی‌نفعان هم صیانت کند، به این معنا که در عملیات بیمه گری، نهایت حساسیت و درایت خود را به کار گیرد و با فعال‌سازی حس‌گرهای نظارتی و ریسک سنجی، مانع از پذیرش ریسک‌های بدون محاسبات فنی شده و سازوکار پرداخت خسارت‌ها هم به‌گونه‌ای طراحی و اجرایی شده باشد که هم خسارت دیدگان به هنگام نیاز، دوباره با رضایت بیشتر به واحدهای صدور بیمه‌نامه بازگردند و هم اینکه با اعمال اصول حاکمیت شرکتی، همه مدیران، سرپرستی‌ها، شعب و نمایندگان و کارکنان در صیانت از یک سرمایه ملی قابل افتخار و مایه اطمینان و اعتماد مردم یعنی بیمه آسیا، احساس مشارکت و مسئولیت‌پذیری داشته باشد.
اینجاست که ابعاد دیگری از راز نهان موفقیت و پیشتازی بیمه آسیا در صنعت بیمه کشور نمایان می‌شود به‌نحوی‌که همه، اعضای خانواده خود را در موفقیت این شرکت شریک می‌دانند و ثمره برگزاری مجامع فصلی را می‌توان در تحرک ایجادشده در سازمان بزرگ بیمه آسیا با کارنامه درخشان و سابقه استوار گذشته مشاهده کرد. کسب رتبه اول در شفافیت مالی در بازار بورس، کسب رتبه برتر در گروه بیمه‌ای در بین 100 شرکت برتر ایران برای 22 سال مستمر، افزایش 45 درصدی سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی و جهش 71 درصدی سپرده‌های بانکی تنها بخشی از شاخص‌های کلانی است که نشان از درخشش بیمه آسیا دارد.
آینده بیمه آسیا روشن است و هر گامی که این شرکت برمی‌دارد را می‌توان به‌عنوان یک الگو مدنظر قرار دارد. چه اینکه بیمه‌گذار دنبال آرامش است و اطمینان از اینکه شرکت بیمه‌گر به هنگام اتفاق و خسارت، به‌موقع در کنار او خواهد بود و در کمترین زمان ممکن و با نهایت دقت، نگرانی را برطرف خواهد کرد، سهامدار هم باید خیالش راحت باشد که سرمایه‌اش در هر شرکتی به‌ویژه شرکت‌های ریسک‌پذیری نظیر شرکت‌های بیمه، به‌خوبی صیانت شده و در مسیر درست، سرمایه‌گذاری می‌شود تا بتواند بازدهی مطلوبی بابت سرمایه‌گذاری روی سهام یک شرکت به دست آورد. از این منظر، هم بیمه‌گذاران و هم سهامداران بیمه آسیا در یک بازی برد – برد شاهد میوه شیرین تلاش و وحدت اعضای بزرگ خانواده بیمه آسیا در سایه مدیریت آینده‌نگر و همواره ناظر و پویای این شرکت هستند. باشد که این مسیر در آینده هم طی شود. چراکه بیمه آسیا هرچند یک بنگاه اقتصادی است و منطق هر بنگاه اقتصادی در سود و زیان سنجیده می‌شود، اما در بیمه آسیا حتی منطق سودآوری به معنای جدی گرفتن مسئولیت اجتماعی است و اخلاق حرفه‌ای کسب‌وکار هم‌، معنای دیگر و رنگ متفاوت‌تری پیدا می‌کند که نشانه‌هایی از این مجاهدت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را می‌توان در تالار افتخارات بیمه آسیا مشاهده کرد. بیش باد این دستاوردها، استوار باد گام‌های استوار، قوی‌تر شود اراده‌های منسجم، در سلامت بماند قلب‌هایی که همه برای بالندگی بیمه آسیا می‌تپد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.