آخرین ظرفیت مجاز نگهداری ریسک شرکت‌های بیمه اعلام شد

آخرین ظرفیت مجاز نگهداری ریسک شرکت‌های بیمه اعلام شد

بیمه مرکزی آخرین ظرفیت مجاز نگهداری ریسک و قبولی اتکایی شرکت‌های بیمه را بر مبنای اطلاعات آخرین صورت‌های مالی مصوب تا روز دهم تیرماه اعلام کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، براساس آمار اعلام شده از سوی بیمه مرکزی که بر مبنای اطلاعات آخرین صورت‌های مالی مصوب تا روز دهم تیرماه ۱۳۹۹ منتشر شده، شرکت‌های بیمه ایران، البرز، پارسیان، پاسارگاد، کوثر، ملت و ایران معین از بین شرکت‌های بیمه عمومی و ۲ شرکت بیمه اتکایی امین و ایرانیان، مجوز قبولی اتکایی دارند.

بر اساس جدول منتشره از سوی بیمه مرکزی، بیمه ایران با ۲۳ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۲۳۰ میلیون ریال، بیمه آسیا با ۴ میلیون و ۵۶۴هزار و ۶۹۴ میلیون ریال و بیمه البرز با ۳ میلیون و ۷۴۸هزار و ۵۱۱ میلیون ریال بالاترین ظرفیت مجاز قبولی ریسک را در بین شرکت‌های بیمه دارا هستند.

این ارقام با ارقام اعلام شده در آمار قبلی بیمه مرکزی که در روز دهم خردادماه اعلام شده بود، تغییری نکرده و ثابت بوده است. براساس این گزارش ظرفیت مجاز نگهداری ریسک بیمه دانا با ۳ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۷۳۸ میلیون ریال اعلام شده که نسبت به دوره قبلی تغییری نداشته است.

بر این اساس بیمه ایران ۱۱ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۶۱۵ میلیون ریال ظرفیت مجاز قبولی اتکایی دارد. بعد از این شرکت، بیمه البرز با یک میلیون و ۸۷۴هزار و ۲۵۶ میلیون ریال، بیمه پارسیان با یک میلیون و ۳۹۸هزار و ۶۹۲ میلیون ریال و بیمه پاسارگاد با یک میلیون و ۱۳۸هزار و ۱۸۱ میلیون ریال قرار دارند.

با این حال ظرفیت مجاز قبولی اتکایی بیمه کوثر ۹۰۹ هزار و ۲۱ میلیون ریال، بیمه ملت ۷۲۳هزار و ۵۷۱ میلیون ریال و بیمه ایران معین نیز ۴۷۸هزار و ۵۸۵ میلیون ریال اعلام شده است.

از سوی دیگر ظرفیت مجاز برای قبولی اتکایی بیمه اتکایی امین یک میلیون و ۲۶۱هزار و ۷۷۲ میلیون ریال اعلام شده که نسبت به رقم ۸۴۱هزار و ۱۸۱ میلیون ریالی دوره قبلی افزایش یافته است. ظرفیت مجاز قبولی اتکایی بیمه اتکایی ایرانیان نیز بدون تغییر نسبت به دوره گذشته ۸۷۳هزار و ۲۶۴ میلیون ریال اعلام شده است.

بر اساس آمار منتشره در جدول بیمه مرکزی، ظرفیت مجاز قبولی اتکایی در قرارداد برای بیمه ایران ۴۶۵ هزار و ۹۰۵ میلیون ریال، برای بیمه البرز ۷۴هزار و ۹۷۰ میلیون ریال، برای بیمه پارسیان ۵۵هزار و ۹۴۸ میلیون ریال، برای بیمه پاسارگاد ۴۵ هزار و ۵۲۷ میلیون ریال، برای بیمه کوثر ۳۶هزار و ۳۶۱ میلیون ریال، برای بیمه ملت ۲۸ هزار و ۹۴۳ میلیون ریال و برای بیمه ایران معین ۱۹ هزار و ۱۴۳ میلیون ریال است.

از سوی دیگر، با توجه به مصوبه شورای عالی بیمه، پروانه فعالیت شرکت بیمه توسعه در رشته‌های بیمه خودرو و زندگی ابطال و در خصوص سایر رشته‌ها تعلیق شده است. بیمه مرکزی اعلام کرده که جدول بالا مطابق با آیین نامه نحوه نظارت بر امور بیمه‌های اتکایی موسسات بیمه مستقیم و مکمل آن (شماره ۵۵ و ۵۵.۱) و ضوابط اجرایی ماده ۲۰ آیین نامه شماره ۴۰.۵ مصوب شورای عالی بیمه تهیه و بروز رسانی شده است. بدین ترتیب تا زمان اعمال تغییرات آتی نصاب‌های فوق ملاک عمل هستند.

نحوه محاسبه ظرفیت مجاز قبولی اتکایی و قبولی در قرارداد براساس مفاد مندرج در بند ۴ ضوابط اجرایی ماده ۲۰ آیین نامه شماره ۴۰.۵ به شرح ذیل است:

قبولی اتکایی: ۵۰ درصد ظرفیت مجاز نگهداری

قبولی در قرارداد: ۲ درصد ظرفیت مجاز نگهداری

نهاد ناظر بیمه‌ای کشور از بیمه‌گذاران درخواست کرده علاوه بر مدنظر قراردادن ظرفیت مجاز نگهداری ریسک، به سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه که توسط بیمه مرکزی تایید و اطلاع‌رسانی شده نیز به عنوان یکی از معیارهای اصلی در قراردادهای خود توجه کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.