بانک سپه به کربنکینگ جدید مهاجرت می‌کند

بانک سپه به کربنکینگ جدید مهاجرت می‌کند

کلیه اطلاعات مرتبط با مشتریان، سپرده‌ها، کارت و گواهی سپرده بانک سپه به یکباره به سامانه‌های جدید منتقل خواهند شد.

به گزارش دیوان اقتصاد ، ساعت ۱۲ روز پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه تمامی سامانه‌های فعلی بانک سپه متوقف و عملیات استخراج اطلاعات برای ورود به سامانه‌های جدید آغاز خواهد شد. براساس روش مصوب، کلیه اطلاعات مرتبط با مشتریان، سپرده‌ها، کارت و گواهی سپرده به یکباره به سامانه‌های جدید منتقل خواهند شد که مدت زمان مورد نیاز برای توقف، تهیه و ورود اطلاعات به سامانه جدید حداکثر ۲۴ ساعت پیش‌بینی شده است و بنابراین سامانه‌های کارت و درگاه‌های غیرحضوری این بانک بعد از یک وقفه حدود ۲۴ ساعته، حداکثر تا ساعت ۱۲ روز جمعه ۲۰ تیرماه آماده بهره‌برداری خواهند بود.
اجرای پروژه مهاجرت کربنکینگ سپه از فروردین ماه ۹۸ با امضای قرارداد میان بانک سپه و داتین آغاز شد حال پس از گذشت دوره زمانی بیش از یک سال فاز اول مهاجرت کربنکینگ اواخر این هفته اجرایی می‌شود.
طبق برنامه زمانبدی شده، ابتدا اطلاعات مشتریان، سپرده‌ها و کارت، به سامانه جدید منتقل و در ادامه، اطلاعات مربوط به چک، گواهی سپرده، تسهیلات مبتنی بر کارت اعتباری و چک‌های واگذارشده چکاوک، منتقل خواهند شد و در همین حین، عملیات استقرار و اتصال سامانه‌های جدید شامل چکاوک، ساتنا، پایا، صیاد، نهاب و سایر سامانه‌های حاکمیتی و نظیر آنها در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه ۹۹ انجام و در نهایت تمامی سامانه‌ها، ابتدای روز شنبه مورخ ۲۱ تیرماه ۹۹ برای شروع به کار شعب، آماده خواهند شد.
شایان ذکر است برخی موارد نظیر ارسال فایل‌های چکاوک و اتصال به سامانه شتاب و…، طی مدت زمان موصوف با وقفه‌های زمانی و عملیاتی مواجه خواهند شد.
بانک سپه جزو بانک‌های بزرگ کشور است که با وجود حجم تراکنش بالایی که دارد اما تاکنون موفق به پیاده‌سازی کربنکینگ در زیرمجموعه خود نشده بود. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته فاز دوم مهاجرت کربنکینگ نیز اواخر شهریورماه صورت می‌گیرد. فاز دوم مهاجرت به مهاجرت بخش تسهیلات و ارز این بانک روی سامانه متمرکز امید اختصاص خواهد داشت. در این صورت پروژه پیاده‌سازی و مهاجرت به کربنکینگ امید به پایان می‌رسد.
هم‌اکنون داتین به‌عنوان پیمانکار این طرح در حال انتقال دستگاه‌های خودپرداز این بانک به سوئیچ این شرکت است. هومن مسگری مدیر طرح استقرار و توسعه بانکداری متمرکز بانک سپه در داتین در توییتی خبر از اتصال ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودپرداز این بانک به سوئیچ داتین داده‌ است. او اعلام کرده است که تا پایان تیرماه کل ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودپرداز این بانک به سامانه بانکداری متمرکز امید متصل خواهند شد.
این مهاجرت پس از موفقیت آمیز بودن مانور سوم تست آمادگی کربنکینگ بانک سپه صورت می‌گیرد. سومین مانور تست آمادگی کربنکینگ بانک سپه ۲۶ خردادماه سال جاری با موفقیت انجام شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه، به صورت عملیاتی زیر بار برود.
مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید پیش از این در پاسخ به این سوال که ‌با استقرار و مهاجرت به سامانه امید پیش‌بینی می‌کند در هفته اول با چه میزان کاهش تراکنش یا اختلال در انجام تراکنش مواجه شوید گفت: «پیش از پیاده‌سازی این سامانه، با ارائه آموزش‌های لازم به کارمندان شعب، زمینه همراهی حداکثری کاربران با سامانه فراهم شده است.
با توجه به نتایج تست‌ها و مانورهای انجام شده پیش‌بینی می‌کنیم در هفته نخست اجرا، با مشکلات جزئی مواجه شویم که راهکارهای لازم برای آن از پیش اندیشیده شده است و بنابراین در روز بهره برداری با ضریب اطمینان بیش از۹۰ درصدی، این پروژه بهره‌برداری خواهد رسید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.