کرونا فرصتی برای افزایش ارائه خدمات غیرحضوری بانک‌ها

کرونا فرصتی برای افزایش ارائه خدمات غیرحضوری بانک‌ها

شیوه ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن مردم، عاملی شد تا خدمات غیر حضوری بانک‌ها افزایش یابد و مردم نیز از این خدمات بیش از پیش استفاده کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، شیوع ویروس کرونا گرچه در اصل ایامی ناخوشایند برای کشور و هموطنان است، اما در برخی مواقع این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. برخی اقدامات در کشور با وجود تلاش ها و برنامه ریزی های متعدد و گسترده، پیشرفت طبق انتظاری نداشته اما شیوع ویروس کرونا موجب تسریع در روند و اجرایی شدن این طرح ها و برنامه ریزی ها شده است.

بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات غیر حضوری را می توان از این دسته خدمات و طرح ها در کشور عنوان کرد که با همه گیری ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن مردم و دریافت خدمات بر بستر اینترنت و همچنین افزایش خطر ابتلا با مراجعه به شعبه بانک برای کارمندان و مشتریان، موجب شد تا هم بانک ها با استفاده بهینه از این فرصت، کیفیت خدمات غیر حضوری خود را بهبود ببخشند و هم پله ای باشد برای جهش و ارایه بیشتر خدمات بانکی بر بستر الکترونیک و غیر حضوری.

پیش از شیوع این بیماری بسیاری از خدمات بانکی به صورت الکترونیکی ارائه می‌شد، اما کرونا موجب شد تا تعداد خدمات الکترونیک افزایش یابد و بانک‌ها نیز این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده بودند. با توجه به اینکه شعب بانک‌ها در کشور بر پایه مراجعه فیزیکی مردم گسترش یافته اند؛ بنابراین با افزایش خدمات الکترونیکی و بانکداری دیجیتال، مراجعه حضوری مردم نیز کمتر از قبل خواهد بود.

به همین دلیل بانک‌ها خدماتی از جمله دریافت صورتحساب، خرید شارژ، انتقال پول در قالب کارت به کارت، انتقال وجه بین بانکی، پرداخت اقساط، قابلیت مدیریت حساب ها و بودجه ریزی و خدمات دریافت گواهی تمکن مالی، پرداخت قبوض را به صورت غیر حضور به مشتریان خود ارایه می دهند.

همچنین کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبوض، استعلام و پرداخت تسهیلات، پرداخت خلافی خودرو، پرداخت عوارض خروج از کشور، امور خیریه، ارائه رمز یکبار مصرف اول و دوم، امکان سفارش و آماده سازی کارت هدیه، اعلام مانده کارت سکه، پرداخت قبض، خرید شارژ و خرید بلیت اتوبوس های بین شهری و هواپیما و ... نیز از دیگر خدمات غیر حضوری است که دریافت این خدمات نیاز به حضور و مراجعه به شعبه ندارد.

همچنین بانک‌ها نیز طی این مدت منفعل نبوده و سعی کردند تا از این فرصت برای پیشبرد اهداف خود برای بانکداری الکترونیک استفاده کنند که مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوی این بانک در دوران کرونا، گفت: مجموعه بانک در تلاش هستند تا بانکداری الکترونیک در بانک اجرایی شود. زیرا رویکرد ما در سال گذشته و در سال جاری افتتاح حساب و احراز هویت الکترونیک است که اتفاق بسیار مثبتی بود و با توجه به شیوع ویروس کرونا نیز سرعت بیشتری یافت. در سال ۹۹ نیز با رونق بازار سرمایه و احراز هویت سجام موجب افزایش مراجعه مردم شد که با اتصال سامانه بانک به شرکت سپرده گذاری و سازمان بورس، موجب شد تا احراز هویت آنلاین از سوی بانک برای متقاضیان انجام شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.