سرخابی‌ها شهریورماه فرابورسی می‌شوند

سرخابی‌ها شهریورماه فرابورسی می‌شوند

عضو هیات عامل و معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی از اختصاص دو مجموعه ورزشی به استقلال و دو مجموعه ورزشی به پرسپولیس خبر داد و افزود: این دو باشگاه شهریور امسال در فرابورس پذیرش خواهند شد

به گزارش دیوان اقتصاد,ابوالقاسم شمسی جامخانه در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه استقلال و پرسپولیس شرایط ویژه‌ای برای واگذاری داشتند، توضیح داد: ساختار مالی آن‌ها از لحاظ سود و زیان انباشته نامناسب و همچنین تعیین تکلیف و رفع بندهای حسابرس و بازرس قانونی این دو شرکت و بحث مستندسازی اسناد مالکیتی مجموعه‌های ورزشی که داده شد زمانبر بود.

هر باشگاه صاحب دو مجموعه ورزشی می شود

وی با بیان اینکه در مصوبه سال ۱۳۹۱هیات وزیران ذکر شده بود دو مجموعه ورزشی درفشی فر و مرغوبکار به دو شرکت پرسپولیس و استقلال داده شود، اظهار کرد: از آن تاریخ تا چند هفته پیش به دلیل مشکلات ثبتی و حقوقی و بعضا داشتن معارض، اخذ سند مالکیت و سپس انتقال آنها به دو باشگاه غیرممکن بود اما با پیگیری های صورت گرفته در چند ماهه گذشته تا ۱۰ روز آینده هم سند مالکیت درفشی فر و هم شهید مرغوب کار اخذ می شود تا امکان عملیاتی کردن بحث افزایش سرمایه این دو شرکت وجود داشته باشد.

شمسی از اختصاص دو مجموعه دیگر به باشگاه های استقلال و پرسپولیس خبر داد و افزود: تصمیم دیگری گرفته شد مبنی بر اینکه به باشگاه استقلال علاوه بر مجموعه ورزشی مرغوب کار، کمپ مرحوم حجازی و به پرسپولیس علاوه بر ورزشگاه درفشی فر، مجموعه ورزشی شهدای گمنام هم تخصیص داده شود. درواقع به هر دو باشگاه دو مجموعه ورزشی داده شد. البته این دو مجموعه آخر، نیازمند این است که مجوز آن ها به استناد ماده ۱۱۷ قانون محاسبات عمومی از هیات وزیران اخذ شود که دراین خصوص وزیر ورزش به دولت پیشنهاد داده و هم اکنون در کمیسیون لوایح در دست رسیدگی است و مصوبه دولت به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در اسناد مالکیت آنها مشکلی وجود ندارد، امیدواریم گزارش توجیهی افزایش سرمایه در هفته آینده تهیه و پس از اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع عمومی فوق العاده با موضوع تصویب افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه برگزار شود و با توجه به اینکه سایر الزامات پذیرش نیز به موازات پیش رفته است امیدواریم بتوانیم تا آخر مرداد درخواست به هیات پذیرش داده شود تا دو باشگاه در بازار دوم فرابورس پذیرش شوند.

وضعیت مالیاتی و درآمدزایی سرخابی ها

معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی در ادامه درمورد اختلاف حساب هایی که دو باشگاه با اسپانسرها داشتند، توضیح داد: جلسات در این راستا برگزار و کار گروه هایی تشکیل شده است و در حال تعیین تکلیف هستند.

شمسی با اشاره به بحث درآمدزایی باشگاه های استقلال وپرسپولیس، اظهار کرد: پرسپولیس سال گذشته قراردادی را با اسپانسر منعقد کرده بود. پس از تغییرات مدیریتی طی الحاقیه ای به این قرارداد، مشخص شد کف درآمدی باشگاه پرسپولیس از محل اسپانسری ۱۱۰ میلیارد تومان طی سال است و می تواند بیشتر هم باشد. کف درامدی باشگاه استقلال هم طبق قراردادی که با اسپانسر امضا کرده، سالانه تقریبا ۵۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به تسهیلات مالیاتی شرکت هایی که می خواهند بورسی شوند، اظهار کرد: این دو شرکت می توانند از ظرفیت های مصوبه اخیر سران سه قوه که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است استفاده کنند؛ البته به شرط اینکه در بازار سرمایه پذیرش شوند و حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت در سال ۱۳۹۹ در بازار سرمایه واگذار شود.

معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی در پایان تاکید کرد: با توجه به عزمی که در وزارت ورزش وجود دارد و در جلسات هفتگی که به ریاست وزیر ورزش برگزار و موضوعات پیگیری می شود و همچنین پیگیری های مستمر وزیر اقتصاد و همکاری بسیار خوب سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران، دو شرکت استقلال و پرسپولیس در شهریورماه در بازار دوم فرابورس پذیرش و عرضه اولیه صورت خواهد گرفت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.