هدایت نقدینگی به بورس اقدامی ضدتورمی است

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان:

هدایت نقدینگی به بورس اقدامی ضدتورمی است

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، جذب نقدینگی در بورس را اقدامی ضدتورمی ارزیابی کرد و گفت: اگر میزان نقدینگی موجود در کشور وارد بورس نمی شد، قطعا منجر به افزایش قیمت کالای مصرفی در جامعه می شد و  نرخ تورم را تا  بالاترین حد ممکن بالا می برد.

به گزارش دیوان اقتصاد،حمیدرضا مهرآور در گفتگو با سنا، اظهار داشت: با توجه به افت ارزش ریال در مقایسه با ارزهای خارجی، مردم نگران کاهش ارزش دارایی خود هستند؛ به همین دلیل بازار سهام را با توجه به رویکرد شفاف، امنیت معاملاتی و بازدهی معقولی که دارد، انتخاب کرده اند و چنانچه نقدینگی مازاد در جامعه به جای جذب در بازارهای موازی به سمت بازار سهام سوق داده شود، عملا اقدامی به شدت ضد تورمی اتفاق افتاده که آثار و برکات زیادی چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت برای اقتصاد کشور به همراه دارد .

وی با بیان اینکه رشد قیمت سهام به فضای کسب و کار شرکت هایی که در بورس تهران فعال هستند ، بستگی دارد، گفت: از آنجا که امسال به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده ، امید می رود که جهش تولید به جهش فروش و نهایتا به جهش سود آوری شرکت های تولیدی ختم شود. در چنین شرایطی می توان انتظار داشت که حاشیه سود شرکت های پذیرفته شده در بورس نسبت به دوران مشابه از رشد قابل توجهی برخوردار شود.

مهرآور بیان کرد: دلایل فوق باعث شده که روند بازار رو به رشد پیش بینی شود؛ ضمن اینکه استقبال مردم از بازار سرمایه به گونه ای است که صعود شاخص ادامه دار خواهد بود.

 وی در عین حال تاکید کرد: ذات هر بازاری ایجاب می کند که پس از دوران صعود، برای مدت کوتاهی آن روند صعودی کند شود یا حتی نزولی باشد که اصطلاحا به آن فاز استراحت بازار نیز گفته می شود .

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رشد قیمت محصولات ، رشد شاخص در بورس و همچنین رشد در سایر بازارهای موازی می تواند ناشی از تورم باشد اما علت اصلی رشد شاخص، افزایش نقدینگی موجود در کشور و هدایت منابع از سوی بانک ها به سمت بازار سرمایه است.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در پاسخ به برخی اظهارنظرها در خصوص حبابی بودن قیمت ها هم اظهار کرد: با توجه به رشد ارزش دلار در چند ماهه اخیر و تاثیری که بر شرکت های بورسی -چه از نظر فروش محصولات صادراتی و چه از منظر ارزش جایگزینی دارد - نمی توان برای ارزش سهام در کل (کلیت بازار)، به حبابی بودن قیمت ها  اعتقادی داشت، زیرا مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در بازار سرمایه بوده و هم اکنون شاهدیم که در اکثر سهم ها، تقاضا بیش از عرضه است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.