درآمدهای ناشی از طیف فرکانس می تواند جایگزین دلارهای نفتی شود

معاون وزیر ارتباطات:

درآمدهای ناشی از طیف فرکانس می تواند جایگزین دلارهای نفتی شود

سه‌شنبه, دسامبر 13, 2016 - 09:32 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طیف فرکانس را یکی از مهمترین منابع درآمدی برای کشور توصیف کرد و گفت: درآمدهای حاصل از این منبع می تواند جایگزین دلارهای نفت شود.

به گزارش دیوان اقتصاد، فرکانس (frequency) معیار اندازه‌گیری تعداد تکرار یک رخداد در یک واحد زمانی معین است و به مجموعه ای از فرکانس ها طیف فرکانسی گفته می شود.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: با بهره برداری اصولی و متناسب با تغییر فناوری از طیف فرکانسی و ارایه آن به دیگران می توان به درآمدزایی بسیار خوبی برای کشور دست یافت.
«علی اصغر عمیدیان» طیف فرکانس را جزو انفال و اموال عمومی برشمرد و گفت: قانون برای این امر متولی تعیین کرده و اعلام کرده است باید از منبع طیف فرکانس بیشترین بهره برداری صورت گیرد.
عمیدیان، وجود فناوری های قدیمی را مانع اصلی در بهره وری صحیح از طیف فرکانس ارزیابی کرد و افزود: اکنون در همه جهان بهره وری از طیف را با تغییری که در فناوری رخ می دهد متناسب سازی و بازنگری می کنند که این امر در ایران نیز ضروری است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه ریزی برای ساماندهی طیف فرکانس کشور در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: مقرر است در این بازنگری جدول فرکانسی کشور به روز رسانی و متناسب با فناوری های جدید تنظیم شود.
به گفته عمیدیان، با بازنگری جدول طیف فرکانسی نیاز هر بخش متناسب با فناوری آن واگذار و بخش زیادی از طیف فرکانسی کشور آزاد می شود.
وی دیجیتالی شدن خدمات طیف فرکانس به همه دارندگان کنونی را باعث آزادسازی بخشی از طیف اعلام کرد که واگذاری یا ارایه آن به بخش های خصوصی یا دولتی می تواند درآمدزایی کند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران یادآوری کرد زمان جنگ و به لحاظ نیاز دوران دفاع مقدس، حجمی از طیف در اختیار همه دستگاه های درگیر قرار داده شد و برای تشکیلات خدماتی مانند صدا و سیما با فناوری خاص طیف در نظر گرفته شد.
وی گفت: اکنون که فناوری تغییر کرده است باید افزون بر ارزیابی کیفیت خدمات ارایه شده به دارندگان طیف، همه افراد از طیف متناسب با فناوری روز که اموال عمومی به شمار می رود، بهره مند شوند.
عمیدیان اضافه کرد: طبق قانون بی سیم کشور، فردی که این خدمت را دریافت می کند نمی تواند آن را به دیگری واگذار کند.

** ساماندهی طیف فرکانس؛ نیازمند بودجه
رییس رگولاتوری درباره بودجه در نظر گرفته شده برای این سازمان در سال 1396 گفت: اگر بودجه این نهاد افزایش یابد می توان بر اساس آن پوشش کامل و جامع فرکانس کشور را هرچه زودتر ایجاد کرد؛ زیرا این وظیفه ای حیاتی است.
عمیدیان افزود: انتظار می رود مجلس شورای اسلامی به این امر توجه و بودجه ای درخور برای طیف فرکانس کشور مصوب کند تا بتوان پوشش نظارتی و کنترلی کل طیف در کل نقاط کشور را داشته باشیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با وجود همه این سال هایی که سرمایه گذاری شده است، اکنون کمتر از 50 درصد طیف فرکانس کشور را تحت نظارت داریم.
وی توجه جدی مجلس شورای اسلامی به این موضوع را خواستار شد و ادامه داد: اگر قرار باشد دستگاهی سیستم های خود را از آنالوگ به دیجیتال تغییر دهد باید دوباره سرمایه گذاری شود.
چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک به 170 مگابایت فرکانس در دست صدا و سیماست که از آن استفاده نمی شود.
«محمود واعظی» افزود: اکنون اگر اپراتورها در زمینه فرکانس سرمایه گذاری کنند باید پنج هزار میلیارد ریال هزینه کنند و اگر بخواهند روی فرکانس دیگر بروند، باید چهار برابر تجهیزات بخرند.
وی ادامه داد: به محض اینکه فرکانس را در اختیار ما قرار دهند، به دیگران واگذار می کنیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.