اقتصاددیجیتال روی ریل بانکداری دیجیتال در ایران زمین

اقتصاددیجیتال روی ریل بانکداری دیجیتال در ایران زمین

زمان نه چندان دوری را به یاد دارید که برای انتقال یا واریز وجه، مجبور بودیم به شعب بانک مراجعه کرده و ضمن پر کردن فیش مخصوص، مدتی از وقت خود را هم در صف بگذرانیم؛ سبکی از زندگی که احتمالاً با نیم‌‌نگاهی به شلوغی زندگی انسان مدرن، حتی تصور تکرارش هم کم از کابوس نداشته باشد. امروزه به لطف فناوری‌های تحول‌آفرین، دسترسی به بسیاری از خدمات بانکی در هر مکان و زمانی امکان‌پذیر است.

به گزارش دیوان اقتصاد,جعفر قادری ،عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با “اقتصادطلایی” با بیان اینکه ما در یک جهان دیجیتالی زندگی می‌کنیم و محیط اطراف ما به سرعت در حال هوشمندتر شدن و سریع‌‌تر شدن است،تصریح کرد: تأثیرات دیجیتالی‌‌شدن در بخش خدمات مالی حائز اهمیت بسیار بوده و برخلاف کندی تغییرات در زمانی نه چندان دور، بانک‌‌ها هم پابه‌‌پای باقی جهان اطرافمان به سرعت در حال تحول هستند. بانکداری سنتی به طور عمده بر روی گستردگی شعب متمرکز بوده و بانک‌هایی که شبکه‌ گسترده‌ای از شعب را در اختیار داشتند از مزیت بهتری نسبت به رقبا برخوردار بودند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: عاملی که در دنیای امروز برنده‌ رقابت را مشخص می‌کند برتری در تجربه‌ دیجیتالی، مشتری است. تحول در ارائه‌ خدمت و توجه به نیازها و عادت‌های تغییریافته‌‌ آنها، به همراه تلاش برای ابداع فرصت‌های جدید از جمله چالش‌هایی است که بانک‌ها در حال حاضر با آن روبرو هستند.
قادری با بیان اینکه گسترش نفوذ اینترنت و فناوری‌های نوین دیجیتال به زندگی مردم، اقتصادها را وارد عصر جدیدی کرده است،خاطرنشان کرد: «اقتصاد دیجیتال» اصطلاح نسبتا تازه‌ای است؛ به اندازه‌ای در این حوزه ارزش افزوده خلق می‌شود که هیچ دولت و سرما‌یه‌گذار عاقلی حاضر به چشم‌پوشی از آن نیست؛ ارزشی که سهم آن در تولیدات ملی کشورها سال به سال در حال افزایش است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اقتصاد جدیدی شکل گرفته که در این اقتصاد، کسب و کارها از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند ،تصریح کرد: بانک‌های ایرانی در مواجهه با این دگرگونی دو راه در پیش رو دارند، یا سعی کنند با نگاه به تجربیات موفق بین المللی و بهره‌گیری از مدل‌های جدید کسب‌وکار بانکی، خود را با الزامات این دگرگونی تطبیق دهند یا به انکار تأثیرات این پدیده بپردازند و با تکیه بر مدل‌های کسب‌وکار فعلی، به فعالیت خود ادامه دهند. شواهد به دست‌آمده از بانک‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که انتخاب راه دوم و عدم همسویی با تحول دیجیتالی، ضمن کاهش سودآوری و ارزش آفرینی، بقای این موسسات مالی را نیز با مخاطره روبرو خواهد ساخت که ناگفته پیداست بانک ایران زمین پیشتاز در این تحول بوده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران با وجود پیشرفتهای سخت افزاری ونرم افزاری در حوزه بانکداری دیجیتال رشد فزاینده ای داشته ، اما با استانداردها هنوز فاصله دارد،اذعان کرد: فناوری‌های جدید از یک‌سو امکان خودکارسازی فرآیندها را تسریع بخشیده‌اند و بانک‌ها را چابک‌تر کرده‌اند و از سوی دیگر از طریق کاربردهای برخط و تعاملی مبتنی بر عادات و تجارب مشتریان، انگیزه تعامل مشتریان با بانک را به شدت افزایش داده‌اند.
دکترای اقتصاد درمجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه در حال حاضر و از طریق تلفن‌های هوشمند امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های مختلف مالی در شبکه‌های اجتماعی با سرعتی بیش از قبل امکان‌پذیر است،اظهار داشت : هر مشتری ناراضی به‌سادگی می‌تواند از خدمات بانک دیگری استفاده کند و دیگران را هم به این کار تشویق کند. همانطور که فناوری‌های دیجیتالی به بانک‌ها کمک می‌کنند تا کارایی و رضایت مشتری را بهبود بخشند، ارتباطات چهره به چهره هنوز یکی از عوامل مهم ایجاد ارزش به‌شمار می‌روند .
قادری با بیان اینکه دگرگونی دیجیتال به مثابه یک شمشیر دو لبه است که یک سوی آن با ایجاد مزیت رقابتی و کاهش هزینه‌ها منجر به افزایش سودآوری بانک‌ها خواهد شد و از سوی دیگر با توانمند ساختن رقبا و فشار برای کاهش حاشیه سود و افزایش برخی ریسک‌های عملیاتی، ممکن است به کاهش سودآوری منتهی شود، افزود:در دنیای جدید، بانک‌ها قادر خواهند بود از طریق نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار و ارائه خدمات نوین، درآمدهای خود را افزایش دهند. البته در سوی مقابل این فرصت، یکی از مهمترین تهدیدهای نوآوری دیجیتال یعنی احتمال ارائه خدمات نوآورانه جدید از سمت رقبا و گرایش مشتریان به سمت آنان قرار دارد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد:این موضوع سبب افزایش رقابت در صنعت بانکداری شده و حاشیه سود این صنعت را کاهش خواهد داد. البته بانک‌ها قادر خواهند بود با استفاده از ابزارهای نوظهور تحلیل داده، امکان فروش محصولات نوین، جریان‌های درآمدی جدیدی را فراهم سازند که ایران زمین در این عرصه در بین بانکهای خصوصی موفق عمل کرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.