زمین در پس‌کرانه بندر شهید رجایی به کشورهای عضو اکو تخصیص می‌یابد

استاندار هرمزگان:

زمین در پس‌کرانه بندر شهید رجایی به کشورهای عضو اکو تخصیص می‌یابد

استاندار هرمزگان گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود، استانداری هرمزگان در حال پیگیری تخصیص زمین در پس‌کرانه بندر شهید رجایی به کشورهای عضو اکو است تا کشورهای متقاضی بتوانند از این ظرفیت به منظور توسعه پایگاه‌های صادراتی خود و بارانداز کالاها استفاده کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد، مهدی دوستی روز چهارشنبه در نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با اکو افزود: از کشورهای عضو اکو درخواست داریم که این امکان را در کشورهای خود نیز برای جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضا ایجاد کنند، همچنین هرمزگان این آمادگی را دارد که اجرایی شدن موافقت‌نامه تجاری اکو و پی‌ریزی ترتیبات مالی، بانکی و گمرکی آن را در سطح ملی پیگیری کند.

استاندار هرمزگان گفت: همچنین با توجه به ساختار توافق‌نامه موجود میان اعضای این سازمان، در خصوص ضمانت تردد و حمل کامیون‌ها بین کشورهای عضو، هرمزگان آمادگی پذیرش و بسترسازی برای ایجاد شرکت‌های مشترک ترانزیتی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی را دارد.

وی خاطر نشان کرد: هرمزگان آمادگی کامل برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو دارد و امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتر و توسعه اقتصادی اعضای این سازمان باشیم.

دوستی اضافه کرد: ایمان داریم پیشرفت یک کشور راه حل توسعه منطقه نیست و این ما هستیم که باید دست در دست هم به یکدیگر کمک کنیم تا یک توسعه همه‌جانبه در منطقه محقق شود.

هرمزگان می‌تواند به عنوان بازوی ترانزیتی کشورهای عضو اکو باشد

استاندار هرمزگان یادآور شد: در کنار این موضوع، هرمزگان نیز ظرفیت‌های متعددی دارد که می‌تواند با بهره‌مندی از آن‌ها به عنوان بازوی ترانزیتی کشورهای عضو اکو در تنگه هرمز و آب‌های آزاد نقش‌آفرینی کند که از جمله مهم‌ترین این ظرفیت‌ها شامل استقرار بهینه در محور استراتژیک کریدور جنوب- شمال و توانایی برجسته آن در زمینه افزایش فعالیت‌های ترانزیتی، دسترسی به هر چهار نوع شبکه‌های حمل‌ونقلی (هوایی، ریلی، زمینی و دریایی) که نقش فرااستانی دارد، استقرار ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک با عملکردهای مختلف تجاری، توریستی و اقتصادی و همجواری با کشورهای آن سوی خلیج فارس است.

دوستی ادامه داد: همچنین می‌توان به استقرار دو منطقه آزاد تجاری-صنعتی (قشم و کیش) و چهار منطقه ویژه اقتصادی (بندر شهید رجایی؛ منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس؛ منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس؛ و منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان)، استقرار صنایع بزرگ مانند کشتی سازی خلیج فارس، سیمان خمیر و قشم، دو پالایشگاه بزرگ نفت، پالایشگاه گاز، صنایع آلومینیوم و فولاد و پتانسیل تعاملات مواد معدنی با کشورهای عضو، وجود بنادر چندمنظوره فعال تجاری در سطح استان از جمله بندر شهید رجایی که از مهم‌ترین بنادر جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود چراکه به تنهایی بیش از ۵۵ درصدد صادرات و واردات و ۷۰ درصدد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد اشاره کرد.

آماده تامین زمین و تسهیل سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی هستیم

استاندار هرمزگان همچنین با اعلام مزیت های این استان برای جذب سرمایه گذاران خارجی اظهار داشت: آمادگی داریم تا با تامین زمین، امنیت و تضمین و تسهیل سرمایه‌گذاری در قالب شهرک­‌های صنعتی و تجاری کشورهای عضو اکو، این مزایای منحصر به فرد خود را به اشتراک بگذاریم.

وی خاطر نشان کرد: عصر حاضر، عصر منطقه ماست؛ این منطقه، پهنه‌ای از تمدن، فرهنگ و ارزش‌های غنی است و بسیاری از اصول و قواعد پیشرو در عرصه بین‌الملل، نظیر احترام متقابل، پایبندی به تعهدات و معاهدات میان ملت‌ها، و حسن همجواری با همسایگان، از این پهنه­‌ی تمدن‌ساز سرچشمه گرفته است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای منطقه، به خصوص کشورهای عضو اکو قائل است و تعامل حداکثری با دوستان و همسایگان را در دستور کار قرار داده‌ام.

وی اضافه کرد: بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به عنوان تسهیل کننده­‌ی همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه، مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است.

فاصله معناداری بین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌های اکو وجود دارد

استاندار هرمزگان ابراز داشت: طی سالیان گذشته، دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان اکو بدست آمده است اما کماکان فاصله معناداری بین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی سازمان وجود دارد برای نمونه، با وجود ظرفیت‌های تجاری بالا، تجارتِ درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

رییس شورای اشتغال و سرمایه گذاری هرمزگان بیان کرد: اولین قدم برای توسعه تجارت هر کشور، تعیین اولویت‌های کالایی و خدماتی است که بدین منظور، لازم است در گام اول، کشورهای هدف تجاری مشخص شود.

دوستی اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از این موضوع، کشورهای همسایه (به‌ویژه کشورهای عضو اکو) را به ‌عنوان کشورهای اصلی مقاصد تجاری خود انتخاب کرده و تلاش می‌کند با پیگیری‌های مستمر در سطوح ملی و استانی، هدف‌گذاری تجاری خود با کشورهای عضو این سازمان را محقق سازد.

وی گفت: حمل‌ونقل یکی از اجزای مهم اقتصاد بین‌الملل محسوب می‌شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی کشورها دارد، این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان دارد.

استاندار هرمزگان ادامه داد: بدون وجود شبکه حمل‌ونقل، تأسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، امکان رشد و توسعه عمومی کشورها با دشواری مواجه خواهد شد و اساساً در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش نظام‌های حمل‌ونقل در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابه‌جایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه‌شده را انکار کرد.

رییس شورای برنامه ریزی هرمزگان اضافه کرد: حمل‌ونقل، ظرفیتی است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی که به طور مستقیم ایجاد می‌کند، موجب تعمیق پیوندهای اقتصادی و تقویت مناسبات تجاری با کشورهای همسایه و ایجاد بسترهای مطلوب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت و همکاری‌های بین دستگاهی خواهد شد.

بنا به گفته دوستی، در شرایط کنونی و موقعیت ممتاز بنادر جنوبی ایران در دسترسی به تنگه هرمز و دریای عمان، امکان تسریع در تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی و تسهیل و تسریع در انجام فرایندها و فعالیت‌های تجاری و بازرگانی وجود دارد که این موضوع موجب جهش و گسترش همکاری‌های اقتصادی پایدار خواهد شد.

وی افزود: امروزه ایجاد بستری مناسب و جدید برای توسعه تجارت و بازرگانی مبتنی بردانش و ایجاد زنجیره لجستیک کارآمد، به‌منظور ایجاد چابکی در حمل‌ونقل و توزیع بار از طریق بنادر و مراکز توزیع، استفاده از توان و فناوری کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت زنجیره تأمین و ایجاد پارک‌های لجستیکی و حمل‌ونقل می‌تواند در تحقق این امر نقش بسزایی ایفا کند.

نزاع اخیر در اوکراین اهمیت تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری کشورها را بیشتر آشکار کرد

استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: توجه به تنوع دروازه‌های تجاری در هر کشور امری است که از منظر اقتصاد سیاسی حائز اهمیت است و نزاع اخیر در اوکراین اهمیت تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری کشورها را بیش‌ازپیش آشکار کرد، کشورهای عضو اکو می‌توانند با تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری خود، خطرهای احتمالی پیش روی تجارت خارجی خود را بیمه کنند.

دوستی گفت: برخی از مهم­ترین ظرفیت­های بالقوه و بالفعل جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو  شامل امکان اتصال خلیج فارس و دریای عمان به اروپا و برقراری ترانزیت جنوب شرقی آسیا با جهان غرب از مسیر کشورهای عضو، امکان صادرات تولیدات کشورهای عضو از این مسیر به بازارهای بزرگ شرق آسیا، برخورداری از بنادر متنوع و بزرگ و زیر ساخت­های مناسب جهت خدمت­رسانی و تامین تجارت همسایگان شرقی، غربی و شمالی و امکان حمل­و­نقل ترکیبی، امکان تامین امنیت غذایی پایدار با تعاملات دورن سازمان اکو است.

وی ادامه داد: پایدارسازی امنیت انرژی کشورهای عضو، امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز به ویژه در بخش معدن و پتروشیمی، ایجاد بازار مشترک آنلاین، تسهیل سرمایه­‌گذاری مشترک در زمینه های مورد علاقه اعضا، گسترش همکاری­ها در زمینه گردشگری و استقبال از سرمایه­گذاری در این حوزه و شبکه­‌سازی میان استان­‌های تجاری، صنعتی و گردشگری کشورهای عضو و تاسیس کمیسیون مشترکی متشکل از استانداران کشورهای عضو هم از دیگر ظرفیت‌های از مهم­ترین ظرفیت­‌های جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایرنا، نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو برای شرکت در اجلاس شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی این سازمان روز چهارشنبه وارد بندرعباس شدند.

نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی اکو، نشست شورای نمایندگان دائم اکو(CPR)، دیدار های اختصاصی سفرا با استاندار هرمزگان، همایش بررسی فرصتهای همکاری استان هرمزگان با کشورهای عضو اکو به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجائی به عنوان برنامه‌های نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو در بندرعباس اعلام شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.