اجباری از سوی سازمان به خرید یا فروش سهام نبوده است

رئیس سازمان بورس:

اجباری از سوی سازمان به خرید یا فروش سهام نبوده است

رئیس سازمان بورس گفت: در 3 ماه گذشته روند صعودی در بازار داشتیم و قیمت برخی از سهم‌ها رشد جدی داشتند. این رشد باعث شد برخی از معامله‌گران اقدام به شناسایی سود کنند. طبیعتاً هر روند صعودی نیاز به توقف و استراحت دارد. به نظر ما روند منفی شدن شاخص‌ها طبیعی است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از بازار سرمایه، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز گفت‌وگویی تلفنی با برنامه "صبحانه ایرانی" داشت. ماحصل این گفت‌وگو را بخوانید.

مجری (المیرا شریفی‌مقدم): شاخص کل بورس پس از پایان معاملات دیروز با ریزش 125 هزار واحدی به 2 میلیون و 314 هزار واحد رسید. چه اتفاقاتی در بازار افتاده است؟ و اینکه گفته‌ می‌شود طبق قانون بورس، می‌شود شرایط بازار را اضطراری توصیف کرد و آن را بست، چقدر صحت دارد؟
مجید عشقی (رئیس سازمان بورس): در 3 ماه گذشته روند صعودی در بازار داشتیم و قیمت برخی از سهم‌ها رشد جدی داشتند. این رشد باعث شد برخی از معامله‌گران اقدام به شناسایی سود کنند. طبیعتاً هر روند صعودی نیاز به توقف و استراحت دارد. به نظر ما روند منفی شدن شاخص‌ها طبیعی است.

مجری: حتی تا این حد؟
عشقی: بله. معامله‌گران حقیقی ما در بازار، زیاد هستند؛ در روزهای گذشته بالای 500 هزار نفر در روز در بازار اقدام به معامله کرده‌اند. زمانی که همۀ بازار به یک شکل فکر کنند این اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه روند صعودی به جبران عقب‌ماندگی بازار از بازارهای موازی، تند بود و همزمانی در فروش اتفاق افتاد، شاخص‌ها منفی شدند؛ نگرانی وجود ندارد. بسته شدن بازار باید به دلیل محکمی باشد؛ اکنون اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های بازار، نقدشوندگی است. امیدواریم با توجه به اصلاح صورت گرفته و اقبالی که در بازار بوده و هست، امروز و روزهای آینده، روند عادی معاملات را داشته باشیم.

مجری: برخی از تحلیلگران بازار می‌گویند این ریزش زمانی اتفاق افتاده است که ما هیچگونه شوک اقتصادی و سیاسی نداشتیم و مدیران سازمان بورس را مقصر می‌دانند. حتی از عرضۀ دستوری حقوقی‌ها هم سخن به میان می‌آید.
عشقی: صندوق‌های بازارگردانی در بازار وظیفه‌ای دارند که باید هم در زمان تقاضا اقدام به عرضه کنند و هم زمانی که عرضه در بازار زیاد است اقدام به خرید کنند که نقدشوندگی سهام حفظ شود. شرکت بورس و فرابورس همواره این مباحث را کنترل می‌کند که بازارگردان‌ها به وظایف خود عمل کنند و هیچ‌وقت اجباری به خرید یا فروش از جانب سازمان صورت نمی‌گیرد. اگر زمانی بحران شدید باشد ممکن است هماهنگی با هولدینگ‌های بزرگ آن هم برای حمایت از سهام‌های خودشان صورت گیرد. در حال حاضر به هیچ‌وجه این اتفاق نیفتاده است.

مجری: هیچ دستوری به بازارگردان‌ها داده نشده بود که سهامی بیشتر از دوبرابر تعهد خودشان را عرضه کنند؟
عشقی: ممکن است شرکت بورس با بازارگردانی به توافق برسد؛ اما اینگونه نیست که دستور داده شود که همۀ بازارگردان‌ها دو برابر تعهدی که در قراردادها دارند را ایفا کنند.

مجری: پارسال سازمان بورس از سامانه‌ای رونمایی کرد که می‌شود کاملاً شفاف بازار را رصد کرد؛ حتی آن سامانه هم چیز خاصی را برای این ریزش نشان نمی‌دهد؟
عشقی: خیر. ما به صورت لحظه‌ای سفارشات و معاملات را رصد می‌کنیم؛ هیچ دستکاری عمده‌ای وجود نداشت و معاملات عمدتاً خرد بوده‌اند. بخش عمده‌ای از فروش‌های دو روز گذشته به شکل اوراق درآمد ثابت درآمده‌اند؛ خروج منابع جدی از بازار نداریم و جای نگرانی نیست؛ به همین خاطر سازمان تشخیص داد که بستن بازار به روند معاملاتی کمکی نخواهد کرد. انتظار داریم در چند روز آینده، بازار کاملاً متعادل شود.

مجری: پیش‌بینی شما برای امروز چیست و به سهامداران چه توصیه‌ای دارید؟
عشقی: انتظار داریم گزارشات دوازده ماهۀ شرکت‌ها قابل قبول باشد. توصیه می‌کنیم سهامداران به عوامل بنیادین شرکت‌ها توجه کنند و خرید و فروش احساسی نداشته باشند. کسانی که آشنایی کامل با بررسی سهام و صنایع ندارند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند که ضرری متوجه آن‌ها نشود. حرکت هیجانی در بازار در بلندمدت به نفع سرمایه‌گذارن نیست. مراقب مشاورۀ افراد ناشناس در فضای مجازی باشند؛ این افراد مردم را در خریدها همراه می‌کنند و به صورت نامحسوس فروش‌های خود را در قیمت بالا انجام می‌دهند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.