بسته خدمات بیمه سلامت برای زوج‌های نابارور

بسته خدمات بیمه سلامت برای زوج‌های نابارور

پوشش ۹۰ درصدی خدمات فوق تخصصی

معاون دفتر تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به خدمات بیمه سلامت برای درمان ناباروری گفت: افراد با اخذ نشان دریافت خدمات کمک باروری می‌توانند با پوشش بیمه ۹۰ درصد ۶۳ قلم دارو مرتبط با درمان ناباروری و ۵۶ قلم آزمایش مرتبط با تشخیص نازایی و ناباروری و همچنین حدود ۷ تصویربرداری مانند سونوگرافی به عنوان خدمات اولیه برای تشخیص و درمان ناباروری دریافت کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد، «مریم آزادی» معاون دفتر تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با ایلنا درباره پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری به زوجین نابارور توسط بیمه سلامت ایرانیان گفت: براساس تعریف علمی زوج نابارور به زوجی گفته می‌شود که بعد از یکسال تلاش برای بارداری و بدون پیشگیری صاحب فرزند نشوند. اگر خانم بیش از ۳۵ سال داشته باشد این مدت زمان یک سال به ۶ ماه کاهش پیدا می‌کند. وقتی زوج توسط پزشک نابارور تشخیص داده می‌شوند با توجه به مدارک و مستندات‌شان نشان‌دار می‌شوند.

وی ادامه داد: این افراد با اخذ نشان دریافت خدمات کمک باروری می‌توانند با پوشش بیمه ۹۰ درصد ۶۳ قلم دارو مرتبط با درمان ناباروری و ۵۶ قلم آزمایش مرتبط با تشخیص نازایی و ناباروری و همچنین حدود ۷ تصویربرداری مانند سونوگرافی به عنوان خدمات اولیه برای تشخیص و درمان ناباروری دریافت کنند.

معاون دفتر تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: چنانچه زوج نابارور با انجام درمان‌های اولیه دارای فرزند نشوند، پزشک وارد یک سطح بالاتر شده و درمان فوق تخصصی خود را درخصوص بیمار و زوج نابارور ارائه می‌دهد. از جمله درمان‌های فوق تخصصی نیز درمان از طریق IVF، لقاح داخل رحم و… است.

آزادی تصریح کرد: چنانچه بیمار در دریافت این سطح از درمان به مراکز دولتی مراجعه کند ۹۰ درصدتعرفه توسط بیمه پرداخت می‌شود و اگر در سایر مراکز انجام شود ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی که در واقع کمی بیش از تعرفه دولتی است توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: این خدمات بدون سقف هستند، یعنی ممکن است برای یک بیمار در طول دوره درمان در یک سال دو یا سه بار IVF انجام شود که هر بار خدمات توسط بیمه سلامت پوشش داده می‌شود و بیمار می‌تواند از این خدمات با استفاده از بیمه بهره‌مند شود.

معاون دفتر تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه خدمات فوق تخصصی ناباروری خدمات گران قیمتی هستند، گفت: قبل از سال ۱۴۰۰ این خدمات در تعهد هیچ سازمان بیمه‌گری نبود و بعد از سال ۱۴۰۰ با ابلاغی که از سوی دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت صورت گرفت، این خدمات نیز تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفت. با ابلاغیه این مصوبه از سوی هیات دولت همه سازمان‌های بیمه‌گر به طرف خرید این خدمات رفته‌اند یعنی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نیز می‌توانند با همین شرایط از این خدمات استفاده کنند که بیمه شدگان بیمه سلامت و بیمه لشکری استفاده می‌کنند.

آزادی خاطرنشان کرد: خدمت IVF در مراکز عمومی غیردولتی تقریبا بدون خدمات جانبی مانند دارو و آزمایشات حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون هزینه دارد بنابراین پوشش ۹۰درصدی این خدمات توسط بیمه پرداخت از جیب بیمار به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. همچنین با توجه به اینکه برای این خدمات پوشش ۹۰ درصدی با تعرفه عمومی غیردولتی نیز داده می‌شود محدودیتی برای بیماران روستایی یا کارمندی یا بیمه همگانی وجود ندارد و همه افراد می‌توانند به مساوات از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی درباره آمار زوجین نابارور گفت: براساس آمارهای رسمی اعلام شده از بین کل جمعیت زوجین که در سنین بارداری هستند بین ۳.۵ تا ۴ میلیون زوج نابارور وجود دارد که از این تعداد تنها ۲۰ درصد این افراد نیازمند خدمات فوق تخصصی هستند و بسیاری از این زوجین با دریافت خدمات سطح یک می‌توانند صاحب فرزند شوند تاکنون نیز در بیمه سلامت بیش از ۵۰ هزار نفرنشاندار شده‌اند تا بتوانند از خدمات درمان ناباروری بیمه سلامت استفاده کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.