بیمه اتکایی امین افزایش سرمایه می‌دهد

بیمه اتکایی امین افزایش سرمایه می‌دهد

شرکت بیمه اتکایی امین در نظر دارد از ۸۰۰۰ میلیارد ریال به 12.400 میلیارد ریال افزایش سرمایه دهد.

به گزارش دیوان اقتصاد، شرکت بیمه اتکایی امین در نظر دارد با افزایش سرمایه از ۸۰۰۰ میلیارد ریال به 12.400 میلیارد ریال علاوه بر دستیابی به اهدافی چون بهینه‌سازی و اصلاح ساختار مالی شرکت در جهت حفظ سهم و جایگاه شرکت در بازار بیمه اتکایی کشور، حفظ و حراست از حقوق صاحبان سهام و سرمایه در شرایط نوسانات ارزی و تورمی، ظرفیت مجاز نگهداری و توان بیمه‌ای شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد تا شرکت قادر به حفظ سهم خاص خود در بازار بیمه اتکایی بوده و علاوه بر آن موجب تثبیت و تقویت جایگاه و موقعیت شرکت شود.

به دلیل نوسانات ارزی که موجب کاهش قابل توجه و چشمگیر معادل ارزی دارایی‌های نقدی شرکت‌های بیمه و بیمه‌گران اتکایی شده، سطح توانگری مالی و ظرفیت مجاز نگهداری بیمه‌گران داخلی اعم از مستقیم و اتکایی برای تامین پوشش ریسک‌های ارزی نیز با کاهش متناسب مواجه شده است.

با این همه بررسی اجمالی گزارش توجیهی هیئت مدیره شرکت نشان می‌دهد سهم نگهداری شرکت بیمه اتکایی امین (سهامی عام ) از ۸۲ درصد در 31/06/1399  به 93 درصد در 29/12/1401  افزایش یافته است ولی در مقابل نسبت کل سرمایه‌گذاری‌های شرکت به کل دارایی‌ها در مدت زمان مشابه از ۸۲ درصد به ۷۹ درصد کاهش یافته است.

جدول نسبت‌های مالی شرکت نشان می‌دهد که نسبت دارایی‌های نقد به کل دارایی‌ها از ۸۳ درصد در مدت زمان مشابه به ۸۰ درصد تقلیل یافته است.

با توجه به ضرورت حفظ و افزایش ظرفیت نگهداری و ظرفیت قبولی ریسک شرکت و ممانعت از تضییع حقوق بیمه‌گزاران، به نظر می‌رسد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده‌های نقدی، سود انباشته و اندوخته‌های سرمایه‌ای مطمئن‌ترین و قابل حصول‌ترین استراتژی در جهت نیل به برنامه‌ها و اهداف این شرکت می‌باشد. زیرا ظرفیت مجاز نگهداری و قبول ریسک یک شرکت نسبت مستقیم با افزایش سرمایه مخصوصا در شرایط نوسانات ارزی، تجاری و عملکردی داشته و افزایش سرمایه موجب افزایش توانگری مالی شرکت در ایفای تعهدات بیمه‌ای و حفظ و تثبیت جایگاه شرکت در بازار بیمه اتکایی خواهد بود.

از طرف دیگر باید توجه داشت که به دلیل شرایط خاص تحریم‌های بانکی و اقتصادی، بازار بیمه کشور ناچار است پوشش‌های بیمه اتکایی مورد نیاز خود را براساس امکانات، توانمندی و ظرفیت شرکت‌های بیمه اتکایی و بیمه مرکزی و شرکت‌های دارای مجوز اتکایی تامین کند.

همچنین توجه به این نکته نیز ضرورت دارد که امروزه شاهد رشد مستمر ضریب نفوذ بیمه هستیم که خود این رشد موجب افزایش کمی و کیفی ریسک‌های تحت پوشش و رشد تولید حق بیمه در کلیت بازار بیمه شده است. براین اساس ضرورت تقویت و توسعه شرکت بیمه اتکایی امین در کنار سایر شرکتهای بیمه اتکایی احساس می‌شود.

تحلیل گزارش توجیهی هیئت مدیره شرکت بیمه اتکایی امین نشان می‌دهد افزایش سرمایه شرکت را می‌توان مناسب‌ترین گزینه درجهت مقابله با کاهش سطح توانگری مالی شرکت در راستای ایفای تعهدات در قبال خسارت بیمه‌نامه مخصوصا بیمه‌نامه‌های ارزی ارزیابی کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.