افزایش یک میلیون تنی فروش محصولات پتروشیمی در 6ماهه نخست سال

افزایش یک میلیون تنی فروش محصولات پتروشیمی در 6ماهه نخست سال

مدیر گروه مطالعات اقتصادی و بازار انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: فروش محصولات پتروشیمی در شش ماهه ابتدایی سال جاری حدود یک میلیون تن بیش‌تر از سال ۱۴۰۰ بوده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، مرضیه طهماسبی، مدیر گروه مطالعات اقتصادی و بازار انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به با شرایط عرضه‌ محصولات پتروشیمی در نیمه اول سال، اظهار کرد: میزان فروش تمامی محصولات پتروشیمی در حوزه پلیمر در بورس کالا در شش ماهه ابتدایی سال به دو میلیون و پانصد هزار تن رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: مجموع محصولات توتالی ( پلیمرو غیر پلیمر) در شش ماهه نخست سال به سه میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن رسیده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ درصد افزایش فروش داشته است.

مدیر گروه مطالعات اقتصادی و بازار انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در شش ماهه ابتدایی سال فروش محصولات پتروشیمی در کشور حدود یک میلیون تن بیش‌تر از سال ۱۴۰۰ بوده است.

طهماسبی در خصوص اهم موضوعات و دلایل کاهش ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی نیز گفت: افزایش فروش داخلی به ویژه در حوزه پلیمر، کاهش قیمت‌های جهانی در مقایسه با سال گذشته و افزایش بهره گیری از محصولات پتروشیمی در تولید بنزین از جمله موارد مهم و اثر گذار در بحث کاهش ارز حاصل از صادرات بوده است.

وی در ادامه افزود: در نیمه نخست امسال حدود ۸۰ درصد بحث اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد ( حدود ۵۰۰،۰۰۰ ریال) و نرخ مبنای محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی( ۲۸۵،۰۰۰) مطرح بود به همین دلیل بیشتر تولیدکنندگان بحث صادرات و بهره‌مندی از حاشیه سود را نسبت به تولید ارجح دانند. یکی از دلایل کاهش ارز در سامانه نیما به بحث قیمت ‌گذاری دستوری ۲۸ هزار و پانصد تومان باز می‌گردد.

مدیر گروه مطالعات اقتصادی و بازار انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پایان درباره برنامه انجمن پتروشیمی در نیمه دوم سال، اظهار کرد: در صورت تثبیت نرخ ارز یکی از برنامه‌های مهم ما بحث تامین نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی و تولیدکنندگان واقعی است، در همین راستا از وزارت نفت، سازمان بورس و سایر دستگاه‌ها تقاضا داریم که انجمن را در راستای شناسایی تولیدکنندگان حقیقی یاری کنندتا از طریق انعقاد قرارداد بلند مدت و فروش اعتباری به تولیدکنندگان واقعی، افزایش تولید،اشتغال زایی در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی و کمک به اقتصاد خانوار را شاهد باشیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.