سفره کوچک و کوچ کارگران به شغل دوم و سوم

دستمزد کارگران کفاف سبد معیشت را نمی‌دهد؛

سفره کوچک و کوچ کارگران به شغل دوم و سوم

یک‌شنبه, دسامبر 31, 2023 - 15:51 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

زهره مجتهدزاده_ طبق رسوم هر سال و همزمان با بررسی بودجه سال بعد در مجلس در ماه‌های پایانی سال، موضوع افزایش دستمزد در جامعه داغ می‌شود و فعالان حوزه کارگری و کارفرمایی کشور در خصوص افزایش دستمزد کارگران رایزنی می‌کنند. در همین زمینه کارفرمایان هم از طرفی در خصوص نبود نیروی کارکافی اعتراض دارند اما به دلیل وجود موانع متعدد تولید، نظیرتحریم‌، تورم، قیمت بالای ارزو...امکان پرداخت دستمزد‌های بالاتر را ندارند و متاسفانه در چند سال اخیر این دور باطل بدون هیچ اقدامی از سوی دولت، ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار دیوان اقتصاد، درهمین رابطه یک فعال کارگری ربط دادن حقوق کارمندان به کارگران را بی معنا و به نوعی تخلف از قانون دانسته و گفته است: مزایای شغلی و درآمدی کارمندان بیشتر از کارگران است.

ناصر چمنی، معتقد است دستمزد 1402 کارگران مطابق نرخ تورم و سبد معیشت تعیین نشده و به دلیل عدم کنترل تورم، سفره کارگران روز به روزکوچک تر و منجر به پناه بردن کارگران به شغل‌های دوم و سوم برای تأمین معاش خود شده است.

این فعال کارگری، تأمین هزینه اجاره‌بها و مسکن را یکی از دغدغه‌های کارگران برشمرده و گفته است بیش از نیمی از کارگران در کشور مستأجر هستند و با توجه به درآمدی که دارند اجاره‌بها برای آنها هزینه گزاف است و گاهی برای تأمین هزینه‌های مسکن به حاشیه شهر می‌روند تا از پس کرایه خانه و هزینه‌های رهن بربیایند.

چمنی سبد معیشت را هزینه‌های خوراک، درمان و مسکن کارگران عنوان و خاطرنشان کرده با حقوق فعلی کارگران سه مورد بالا هم تامین نمی‌شود چه برسد به آموزش، تفریح و پس انداز و هزینه درمان هم با توجه به پوشش‌های اندک سازمان تأمین اجتماعی مسئله مهمی برای کارگران است که تعداد زیادی از آنها متاسفانه به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه درمان به سمت خوددرمانی پیش می‌روند.

به گفته این فعال کارگری، کارمندان مزایا و پرداختی‌های متفاوتی از کارگران دارند و بیمه‌های تکمیلی از سوی ارگان‌های خود برای هزینه درمان دریافت می‌کنند در حالی که کارگران فاقد این امتیاز هستند؛ بنابراین دلیلی برای مقایسه حقوق کارمندان با دستمزد کارگران وجود ندارد.

چمنی به این نکته اشاره کرده که جامعه کارگری در چند ماه اخیر منتظر برگزاری جلسه‌ ترمیم مزد 1402 بوده اما متأسفانه جلسه‌ای برگزار نشد و انتظار می‌رود در سه ماه پایانی سال طبق سنوات گذشته، جلسه‌های کمیته مزد و شورای عالی کار، طبق قانون به صورت منظم برگزار شود. و از آنجا که دولت بارها اعلام کرده که دغدغه کارگران را دارد پس در تعیین دستمزد 1403 باید به تمام این مسائل توجه شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.