محدودیت گاز، تولید آهن اسفنجی در فولاد مباركه را به صفر رساند

مدیر ناحیه آهن‌سازی شرکت اعلام کرد:

محدودیت گاز، تولید آهن اسفنجی در فولاد مباركه را به صفر رساند

مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: از ابتدای آذرماه سال جاری ظرفیت تولید روزانه 25 هزار تن آهن اسفنجی در این شرکت به 8 هزار تن در روز کاهش ‌یافت و این رقم از دهم بهمن‌ماه کاملاً متوقف و به صفر رسیده است.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، داریوش رشیدی مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه درباره نقش و اهمیت گاز در زنجیره فولاد اظهار داشت: در سال‌های اخیر با توجه ‌به نقش صنعت فولاد در توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه، شاهدیم که همچنان سرمایه‌گذاری‌های زیادی بر اساس مزیت‌های نسبیِ موجود در کشورها در این صنعت انجام شده است. در زنجیره فولاد و مشخصاً در تولید گندله و آهن اسفنجی، گاز به‌عنوان ماده اولیه در فرایند احیای فولاد و تولید آهن اسفنجی نقش بی‌بدیلی دارد. در کشور ما نیز وجود منابع عظیم گازی مزیت نسبی بوده و تولید فولاد در کشورمان را توجیه‌پذیر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه امروزه بزرگ‌ترین ظرفیت تولید آهن اسفنجی کشور در شرکت فولاد مبارکه ایجاد شده است، گفت: متأسفانه به‌دلیل محدودیت‌های تأمین گاز موردنیاز واحدهای احیا مستقیم این شرکت، تولید آهن اسفنجی در فولاد مبارکه هر سال با چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌شود.

به گفته مدیر ناحیه آهن‌سازی، با اعمال محدودیت گاز ایجادشده برای واحدهای احیا مستقیم فولاد مبارکه از ابتدای آذرماه سال جاری، ظرفیت تولید روزانه 25 هزار تن آهن اسفنجی در این شرکت به 8 هزار تن در روز کاهش‌ یافته و با توجه ‌به روند مصرف گاز کشور و اعمال محدودیت‌های شدیدتر که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده، تولید آهن اسفنجی در این شرکت از دهم بهمن‌ماه کاملاً متوقف و به صفر رسیده است.

رشیدی خاطرنشان کرد: در پی اعمال این محدودیت‌ها که عملاً امکان تولید آهن اسفنجی موردنیاز واحد فولادسازی در شرکت را غیرممکن ساخته، متأسفانه احتمال وارد شدن خسارت‌های اقتصادی زیاد و همچنین تعطیلی کارخانه‌ها پایین‌دستی در شرایط ویژه و حساس فعلی کشور به وجود آمده است.

 وی تأکید کرد: محدودیت‌های مصرف گاز که سالیان زیادی است این صنعت را با چالش جدی مواجه کرده، امروز به مشکل مزمن صنعت فولاد کشور مبدل شده و استفاده از ظرفیت‌های موجود را به‌شدت کاهش داده است.

لزوم بهینه‌سازی فرایند مصارف خانگی، بهره‌وری در مصرف و سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های گازی کشور

مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه درباره راهکارهای بهبود این شرایط گفت: باید برای رفع این محدودیت‌ها چاره‌اندیشی اساسی کرد. به نظر می‌رسد با بهینه‌سازی فرایند مصارف خانگی، بهره‌وری در مصرف و همچنین سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های گازی کشور می‌توان گام‌های تأثیرگذاری برای حل این مشکل برداشت.

از دست ‌رفتن فرصت تولید حدود 500 هزار تن آهن اسفنجی

وی تصریح کرد: اگرچه با توجه ‌به شرایط و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، تعمیرات اساسی واحدهای احیا مستقیم در زمان محدودیت‌های مصرف گاز انجام شده و آماده تولید با تمام ظرفیت هستیم، اما طی این مدت فرصت تولید حدود 500 هزار تن آهن اسفنجی را از دست‌ داده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم روند محدودیت‌ها، این مقدار تا پایان بهمن‌ماه به 700 هزار تن افزایش یابد که زیان ناشی از آن قابل‌جبران نیست.

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری و مساعدت سازمان‌های ذی‌ربط، برای تأمین پایدار گاز موردنیاز خطوط تولید فولاد مبارکه چاره‌اندیشی عاجلی انجام شود تا فولاد مبارکه که امروز دارنده بزرگ‌ترین مُدول‌های احیا مستقیم دنیاست مجدداً بتواند با تولید حداکثری آهن اسفنجی، نه‌تنها آهن اسفنجی موردنیاز واحد فولادسازی خود را تأمین کند، بلکه برای ذی‌نفعان، رونق اقتصادی و آبادانی کشور منشأ اثر باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.