درآمد ۲۰۰ همتی گمرک در یازده ماهه امسال

گمرک گزارش داد؛

درآمد ۲۰۰ همتی گمرک در یازده ماهه امسال

گمرک ایران گزارشی از ۱۰ شاخص آماری و عملکردی گمرک در ۱۱ ماهه سال جاری را منتشر کرد که نشان می‌دهد درآمد وصولی گمرک به ۱۹۶ هزار میلیارد تومان رسیده و از دیگر نکات آن، کاهش ۵۲ درصدی بخشنامه های گمرکی نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته است.

به گزارش دیوان اقتصاد، گزارش عملکرد گمرک بر اساس ۱۰ شاخص آماری و عملکردی در ۱۱ ماهه سال جاری منتشر شد. جزئیات این گزارش به شرح زیر است:

۱) درآمد وصولی گمرک و واریزی به خزانه به ۱۹۶ هزار میلیارد تومان رسید به نحوی که گمرک در بهمن ماه امسال معادل کل سال ۱۴۰۰ درآمد کسب کرد. همچنین وصولی حقوق ورودی خودرو، موبایل و ۲۳ ردیف درآمدی به حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسید که رشد ۸۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. ۹۲ هزار میلیارد تومان هم مالیات بر ارزش افزوده وصول شد.

۲) واردات ۵۸۵۷ دستگاه کشنده به کشور در ۱۱ ماهه امسال انجام گرفته و ۷۵۲ میلیون دلار انواع کشنده وارد کشور شده است.

۳) در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ ترخیص ۲۶.۵ تن شمش طلا از گمرکات کشور انجام گرفت و شمش طلا در رتبه چهارم اقلام عمده وارداتی کشور جای گرفت. در این مدت ارزش واردات شمش استاندارد طلا به ۱.۷ میلیارد دلار رسید.

۴) شاهد افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران بودیم و مرز پرویزخان به عنوان دروازه ترانزیتی نوظهور در ایران لقب گرفت. همچنین حجم ترانزیت خارجی به ۱۶.۲ میلیون تن افزایش یافت. در حوزه ترانزیت خارجی به نظر می‌رسد، افتتاح پل جدید آستارا، نفس ترانزیت جنوب به شمال را باز کرده است. در این حوزه اگر درآمد هر تن ترانزیت برای کشور بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار در نظر شود، یعنی حدود ۱.۵ میلیارد دلار درآمد در ترانزیت خارجی خلق شده است.

۵) ترخیص قطعی ۸ هزار دستگاه خودرو سواری در ۱۱ ماهه امسال از گمرکات کشور انجام شد که شرکت سایپا با واردات حدود ۲ هزار دستگاه خودرو سواری در صدر شرکت های واردکننده است. سرجمع ۱۵۷ میلیون دلار صرف واردات خودرو سواری شده است.

۶) در ۱۱ ماهه سال جاری، ترخیص بیش از ۱۳ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه از گمرکات کشور انجام گرفت و ارزش واردات گوشی تلفن همراه به حدود ۳ میلیارد دلار رسید.

۷) تعداد بخشنامه های حوزه تجارت خارجی در بهمن ماه ۱۴۰۲ با اعمال حساسیت وزارت اقتصاد و پیگیری های گمرک فقط ۳ بخشنامه بوده است، در حالی که در بهمن ماه سال گذشته تعداد ۱۵ بخشنامه صادر شده بود. همچنین از نظر تجمیعی تا پایان بهمن ماه سال گذشته ۲۵۰ بخشنامه صادر شده بود در حالی که در سال ۱۴۰۲ با کاهشی ۵۲ درصدی به ۱۱۹ مورد بخشنامه رسیده است به عبارتی ۱۳۱ بخشنامه کمتر نسبت به مدت مشابه پارسال صادر شد.

۸) کشورهای چین، امارات، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، روسیه، عمان، آلمان و افغانستان، ۱۰ شریک نخست تجاری کشور در ۱۱ ماهه امسال هستند. در این رتبه بندی حجم مبادلات لحاظ شده که جمع واردات و صادرات است و نکته جالب توجه اینکه ۸۴ درصد از تجارت خارجی کشورمان با این ۱۰ کشور یاد شده انجام گرفته است. همچنین از نکات قابل تامل دیگر کاهش مبادلات با ترکیه است که از نظر ارزش ۱۵ درصد و از نظر وزن ۳۰ درصد کاهش داشته است. آلمان هم تنها کشور اروپایی است که در لیست ۱۰ کشور اول شریک تجاری ایران قرار دارد.

۹) تجارت کشورمان با ۱۵ کشور همسایه به ۵۵ میلیارد دلار در ۱۱ ماهه رسید. این عدد نسبت به مدت مشابه ۲.۵ درصد رشد داشته است. باید توجه داشت که در این مدت صادرات به ۱۵ کشور همسایه از نظر وزن ۳ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد کاهش داشته است ولی واردات از حیث وزن و ارزش به ترتیب ۱۱ و ۱۵ درصد افزایش داشته است. به نظر می رسد تاخیر در تعیین تکلیف عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام آسیب جدی به آمار صادرات کشور در بهمن ماه وارد کرد.

۱۰) واردات ۲۰ قلم کالای اساسی به کشور در ۱۱ ماهه به حدود ۲۳ میلیون تن به ارزش ۱۸ میلیارد دلار رسید که افزایش مختصر ۱.۵ درصدی در وزن و کاهش ۵ درصدی در ارزش دارد. ذرت با ۳.۵ میلیارد دلار، روغن‌های خوراکی با ۲.۳ میلیارد دلار، برنج ۱.۲ میلیارد دلار و گندم با یک میلیارد دلار عمده‌ترین کالاهای اساسی وارداتی کشورمان در مدت یاد شده بوده‌اند که البته واردات انواع گوشت قرمز هم بیشترین رشد را در بین کالاهای اساسی داشته است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.