رشد حق بیمه و سهم نگهداری بیمه اتکائی امین

رشد حق بیمه و سهم نگهداری بیمه اتکائی امین

بررسی گزارش 9 ماهه منتهی به خردادماه 1403 در شرکت بیمه اتکائی امین نشان از تحقق 386 میلیارد تومان حق بیمه ناخالص که با رشد بیش از 2 برابری نسبت به دوره مشابه قبل همراه بود، دارد. همچنین حق بیمه خالص (سهم نگهداری) هم با افزایش قابل توجه 141 درصدی به 357 میلیارد تومان رسید.

به گزارش دیوان اقتصاد، سهام شرکت بیمه اتکایی امین با ارزش بازاری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه ایران در حال داد و ستد است.

بررسی گزارش ۹ ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۳ در این واحد بیمه ای نشان از بهبود بیش از پیش عملکرد آن دارد. تحقق ۳۸۶ میلیارد تومان حق بیمه ناخالص که با رشد بیش از ۲ برابری نسبت به دوره مشابه قبل همراه بود، گویای این مهم است. حق بیمه خالص (سهم نگهداری) هم با افزایش قابل توجه ۱۴۱ درصدی به ۳۵۷ میلیارد تومان رسید.

نکته مهم و قابل توجه دیگر در گزارش ۹ ماهه این شرکت آن که نسبت خسارت با افت بسیار زیاد از ۱۲۰ درصد در ۹ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲ به ۴۰ درصد در ۹ ماهه ۱۴۰۳ کاهش داشته است. این یعنی نقدینگی باقی مانده در شرکت با رشد همراه شده و تنها ۴۰ درصد از حق بیمه های دریافتی به عنوان خسارت به بیمه شدگان برگشت داده شده است.

در بخش درآمدهای بیمه ای نیز رشد ۹۸ درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته شاهد بودیم. این در حالی است که خسارت و مزایای پرداختی خالص تنها افزایش ۸ درصدی را تجربه کرد. شناسایی سود خالص ۳۱۰ میلیارد تومانی هم برآیند عملکرد ۹ ماهه این شرکت بود.

اتکایی امین در گزارش مدیریت خود نیز بیان داشت با توجه به شرایط کنونی و نیاز بازار بیمه کشور به استفاده از ظرفیت های اتکایی موجود در کشور، مشارکت این شرکت در پوشش ریسکهای صنعت بیمه کشور بیشتر می شود؛ لذا بیمه اتکایی امین در نظر دارد در سال مالی ۱۴۰۳ میزان قبولی های اختیاری و قراردادی خود از پیشنهادات واگذاری را افزایش دهد.

پیش بینی می شود حق بیمه قبولی در سال مالی ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد و حق بیمه واگذاری به میزان ۵۰ درصد نسبت به سال مالی قبل افزایش یابد. شایان ذکراست بر اساس آیین نامه شماره ۵۸ شورایعالی بیمه ، ذخیره حق بیمه عاید نشده برای کلیه رشته ها بجز باربری بصورت روش فصلی (یک هشتم) محاسبه شده و در حسابها منظور خواهد شد.

اتکام در تیر و مرداد ماه  به ترتیب ۵۵ میلیارد تومان و ۷۷ میلیارد تومان حق بیمه صادره حاصل از قراردادهای بیمه ای خود شناسایی کرد و به این ترتیب مجموع حق بیمه های صادره شرکت به بیش از ۵۶۶ میلیارد تومان رسید و افزایش ۷۷ درصدی را به ثبت رساند.

به این ترتیب می توان انتظار داشت با ادامه این روند سود قابل توجهی برای ۱۲ ماهه این شرکت گزارش شود.

منبع: ریسک نیوز
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.