تغییر دوره تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی

معاون نظارت بر بورس‌‏ها اعلام کرد:

تغییر دوره تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی

معاون نظارت بر بورس‌‏ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای رفع معضلات موجود، پیشنهاد شده تا تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هر ۳ یا ۵ سال یک‌بار انجام شود، منتظریم این موضوع در مجمع عمومی سازمان حسابرسی به تصویب برسد و استاندارد اصلاح شود.

به گزارش دیوان اقتصاد، رضا عیوض‌لو در گفت‌وگو با بازار سرمایه ایران (سنا)، درباره آخرین جزییات تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اعلام کرد: طبق بند ۳۴ استاندارد حسابداری شماره ۱۵ درخصوص حسابداری‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها در صورت تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری بلندمدت، ملزم هستند تا آن را به صورت سالانه تکرار کنند.

او با اشاره به نحوه ثبت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به روش بهای تمام شده در دفاتر، گفت: هر آن‌چه که در زمان تحصیل به عنوان بهای تمام شده برای شرکت هزینه شده، در دفاتر ثبت می‌شود. با این حال تجدید ارزیابی سالانه هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ که دارای چند شرکت سرمایه‌پذیر هستند، به دلیل هزینه‌بر بودن، دشوار است.

معاون نظارت بر بورس‌‏ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: تجدید ارزیابی سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت این‌گونه نیست که قیمت بازار ضرب‌در تعداد سهام شرکت سرمایه‌پذیر شود، بلکه ارزش شرکت سرمایه‌پذیر، مدنظر تجدید ارزیابی است، وجود چنین معضلاتی باعث شده که شرکت‌ها دیگر به انجام تجدید ارزیابی سرمایه‏‌گذاری‏‌ها تمایل چندانی نداشته باشند.

او گفت: سال گذشته، جلسه‌ای را با شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها برگزار و موانع انجام نشدن تجدید ارزیابی را با آن‌ها بررسی کردیم، در آن زمان شرکت‌ها اعلام کردند که بند ۳۴ استاندارد ۱۵ یک عامل محدود کننده بوده و امکان تجدید ارزیابی دارایی‌ به صورت سالانه وجود ندارد.

عیوض‌لو تاکید کرد: در این زمینه، نامه‌ای به وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی ارسال و اعلام شد تا مقررات تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت تغییر کند و تجدید ارزیابی آن‌ها مشابه دارایی‌های ثابت در نظر گرفته شود.

معاون نظارت بر بورس‌‏ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: طبق استاندارد حسابداری شماره ۱۱، تجدید ارزیابی دارای‌های ثابت ۳ تا ۵ ساله است، برای مثال اگر زمین یا ساختمانی مورد تجدید ارزیابی قرار گرفت، بعد از آن باید این کار هر ۳ سال یا ۵ سال یکبار تکرار شود.

او با بیان این‌که فاصله ۵ ساله، فاصله‌ای معقول بوده و شرکت‌ها ترسی از انجام تجدید ارزیابی در این برهه زمانی ندارند، گفت: بر این اساس پیشنهاد شد تا تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هم در برهه زمانی هر ۳ یا ۵ سال یک‌بار انجام شود.

عیوض‌لو در پایان تاکید کرد: در این زمینه، نظر کمیته تدوین استانداردهای حسابداری مثبت است، منتظریم تا این موضوع در مجمع عمومی سازمان حسابرسی به تصویب برسد و استاندارد اصلاح شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.