تغییر رویکرد بانک مرکزی و مرکز مبادله برای تخلیه حباب سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرد:

تغییر رویکرد بانک مرکزی و مرکز مبادله برای تخلیه حباب سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرد: اگر بانک مرکزی و مرکز مبادله ارز و طلا به دنبال تخلیه حباب سکه هستند، باید رویکردها را تغییر دهند و قیمت‌های پایین‌تری را اعلام کنند. این روش فعلی نمی‌تواند نه التهاب بازار را کاهش دهد و نه حباب را تخلیه کند.

به گزارش دیوان اقتصاد از ایلنا، نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت بازار با سکه 55 میلیون تومانی اظهار داشت: روز گذشته قیمت سکه از مرز 55 میلیون تومان هم عبور و قیمت‌ها تحت تاثیر افزیش نرخ انس جهانی، افزایش نرخ ارز، مسائل سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آخرین قیمت انس جهانی 2722  دلار بوده، گفت:‌ هرچند روز گذشته نرخ انس جهانی تغییری نکرد اما روزهای قبل قیمت آن صعودی بود و تنها در روز گذشته سکه یک میلیون و 800 هزار تومان افزایش قیمت داشت و قیمت هر قطعه سکه به 55 میلیون و 400 هزار تومان رسید و متاسفانه حباب سکه به قیمت جدید 12 میلیون و 500 هزار تومانی وارد شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه حباب سکه در 10 روز گذشته حدود 3 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، ادامه داد: حباب بیش از 12 میلیون تومانی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و در این باره ابهاماتی وجود که بانک مرکزی باید در این باره پاسخگو باشد.

بذرافشان درباره اثر گذاری فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا و برگزاری حراج‌ها در تخلیه حباب سکه، افزود: مرکز مبادله در موضوع واردات و تامین شمش مورد نیاز فعالان این صنف و صنعت عملکرد خوبی داشت و مشکل نیاز به مواد اولیه در صنعت حل شد اما این مرکز و عملیات حراج سکه تاثیری در کنترل حباب سکه نداشت.

وی گفت:‌ اینکه در حراج‌ها به هر نفر 5 قطعه سکه ارایه می‌شود، اقدام خوبی است تا باب دلالی باز نشود اما از آنجایی که قیمت‌ها به صورت حراج‌ تعیین می‌شود و بعضا قیمت‌هایی که مردم در نظر گرفتند و با آن قیمت خرید را انجام می‌دهند، بسیار نزدیک به بازار داخلی است و این روند نمی‌تواند در کنترل‌ها موثر باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه زمانی این حراج‌ها می‌توانند بر قیمت‌ها اثرگذار باشند که دولت ورود خود به این حراج‌ها را تغییر و قیمتی ارایه دهد که با بازار داخلی تفاوت داشته باشد، تاکید کرد:‌ در حراج‌ها قیمت‌گذاری‌ به این روش است، قیمت پایه اعلام می‌شود و مردم هم براساس رقابت‌ها بعضا قیمت‌های نادرست و غیر اقتصادی اعلام می‌کنند که با بازار داخلی تفاوتی ندارد و در نهایت هم کسانی که بالاترین قیمت‌ها را اعلام کرده باشند، برنده حراج هستند. بنابراین این روش قیمت‌گذاری درست نیست و مشکل این است که بانک مرکزی حاضر به مشورت با فعالان و کارشناسان متخصص این حوزه نیست.    

بذرافشان ادامه داد‌:  اگر بانک مرکزی و مرکز مبادله ارز و طلا به دنبال تخلیه حباب سکه هستند، باید رویکردها را تغییر دهند و قیمت‌های پایین‌تری را اعلام کنند. این روش فعلی نمی‌تواند نه التهاب بازار را کاهش دهد و نه حباب را تخلیه کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.